ApărareȘtiri

Bulgaria caută motoare pentru vechile avioane de luptă MiG-29, însă este puțin probabil să găsească în afara Rusiei

Avioane F-16 și MiG-29 pe cerul Bulgariei (US Embassy Sofia)

Ministerul Apărării de la Sofia intenționează să achiziționeze motoare pentru vechile avioane de luptă MiG-29, însă analiștii se îndoiesc că Bulgaria va reuși să găsească motoare pentru MiG-uri în afara Rusiei, relatează Mediapool și Euroactiv.

Aviația țării vecine se bazează pe aproximativ o duzină de avioane de luptă MiG-29, însă războiul din Ucraina a îngreunat foarte mult întreținerea aeronavelor, astfel că doar un număr redus de aparate sunt operaționale. În ultimii ani, țara vecină a plătit Rusiei sume consistente pentru a le întreține, dar această opțiune nu mai este viabilă.

În aceste condiții, Bulgaria ar putea apela la ajutorul Poloniei pentru întreținerea MiG-urilor, însă și Varșovia depinde de unele componente din Rusia.

„Se fac eforturi, se caută variante din cauza războiului din Ucraina și a sancțiunilor impuse Rusiei și a lipsei de acces la piese de schimb pentru toate avioanele și elicopterele de fabricație sovietică”, a declarat comandantul adjunct al aviației bulgare, generalului de brigadă Petyo Mirchev, într-un interviu pentru publicația oficială a armatei bulgare.

„Negocierile cu Polonia sunt în stadiul cel mai avansat. Am primit o scrisoare oficială de pregătire pentru evaluare și analizarea situației echipamentelor aviatice. Este vorba piese de schimb, repararea articolelor selectate și cel mai important – motoare pentru care vom demara o comandă publică – noi sau la mâna a doua. Acestea vor dă un nou orizont pentru instruirea piloților”, a adăugat Mirchev.

Generalul a precizat că, în opinia comandamentului Forțelor Aeriene, metoda cea mai eficientă și adecvată pentru menținerea calităților aviației și pentru îndeplinirea sarcinilor sale, mai ales pentru serviciul de poliția aeriană, este acela de a menține MiG-29 în serviciu activ.

Cu toate acestea, Polonia este, de asemenea, dependentă de Rusia pentru anumite componente și găsirea de motoare în afara Rusiei pare puțin probabilă.

Avioanele MiG-29 sunt propulsate de motoare RD-33, fabricate de compania rusă de stat Klimov. Un număr de 140 de motoare de acest model au fost fabricate sub licență și în India, de firma de stat Hindustan Aeronautics Limited.

În condițiile în care Forțele Aeriene Bulgare vor primi cele opt avioane de luptă F-16 C/D Fighting Falcon Block 70 cu doi ani mai târziu decât era programat inițial, președintele de la Sofia  a venit cu ideea închirierii de  aeronave F-16 „second-hand” sau avioane de luptă din alte țări europene, dar până în acest moment nu există indicii că ar fi început negocieri pe această temă.

De altfel, generalul Mirchev a afirmat că în cazul în care s-ar adopta „opțiunea de a utiliza temporar un anumit tip de aeronave, va fi nevoie de infrastructură, de specialiști , ceea ce ne va întârzia în timp”.