ApărareȘtiri

Polonia va ajuta Bulgaria la repararea și întreținerea avioanelor de luptă MiG-29 ale aviației bulgare

MiG-29 (Bulgarian Air Force)

Echipe de experți din Polonia și Bulgaria urmează să poarte discuții cu privire la repararea și întreținerea avioanelor de luptă MiG-29 ale Forțelor Aeriene Bulgare cu ajutorul industriei poloneze, a declarat președintele Rumen Radev, după întâlnirea cu omologul său polonez, Andrzej Duda, care a vizitat Sofia pe 22 martie, informează publicația The Sofia Globe și agenția Novinite.

Premierul bulgar Kiril Petkov a declarat recent că ar fi absurd ca Bulgaria să-și trimită aeronavele MiG-29 în Rusia sau Belarus pentru întreținere.

Bulgaria dispune de un număr mic de aeronave MiG-29 funcționale și, în ultimii ani, a plătit sume mari Rusiei pentru a le întreține.

„Îi mulțumesc domnului Duda pentru că este gata să trimită imediat echipe de experți ce vor discuta despre posibilitatea de a asista Bulgaria în întreținerea MiG-29 cu capacitățile industriei poloneze și ale forțelor aeriene”, a explicat Radev.

Președintele bulgar a avertizat că dacă nu se iau măsuri urgente, țara riscă să-și piardă suveranitatea aeriană, iar acest lucru, la rândul său, va compromite programul de achiziție de avioane de luptă moderne F-16 Block 70.

„Deosebit de critică în Bulgaria este problema avioanelor de luptă, unde resursele motoarelor expiră până la sfârșitul acestui an”, a explicat președintele de la Sofia, citat de publicația Mediapool.

Radev a spus că apartele F-16 comandate de Bulgaria vor deveni operaționale abia în 2030, iar până atunci, țara vecină va continua să se bazeze doar doar pe MiG-uri.

„Dacă nu luăm măsuri urgente, riscăm să îngropăm istoria de 110 ani a aviației noastre militare. Să ne implorăm vecinii să ne ajute și să compromitem proiectul F-16 în sine, pentru că nu va fi nimeni care să-l deservească”, a afirmat Radev.

Liderul de la Sofia a amintit că mai multe țări din regiune execută servicii de mentenanță pentru armamentul rusesc în interesul apărării lor naționale. „MiG-29 în Polonia și Slovacia și MiG-21 în România. Nu spun asta întâmplător, pentru că anii de neglijare a problemelor apărării Bulgariei au dus la un anumit deficit de capabilități”, a precizat Radev.

Bulgaria a mai încercat în 2015 să-i ocolească pe ruși în ceea ce privește întreținerea MiG-urilor, însă Moscova a amenințat cu acțiuni în instanță și a susține că acordarea contractului Poloniei este ilegitim, deoarece țara respectivă nu avea licența corespunzătoare.

Nikolai Nenchev, ministru al Apărării din 2014 până în 2017, a încheiat un contract – ratificat de Parlament – ​​cu Polonia, renunțând la contractul cu corporația de stat RSK MiG din Rusia.

Nenchev a fost urmărit penal în legătură cu această decizie, fiind acuzat că ar fi pus în pericol securitatea Bulgariei, însă a fost în cele din urmă achitat de Curtea Supremă de Casație, abia în 2021.

Drept urmare, în 2018, guvernul bulgar a decis să încheie un contract pentru repararea avioanelor MiG-29 cu Rusia, valoare totală a înțelegerii fiind de peste 41 de milioane de euro.

În perioada 2006-2020, bulgarii au cheltuit aproximativ 140 de milioane euro pentru întreținerea acestor aparate, majoritatea banilor ajungând la companii din Rusia. Suma plătită de vecinii bulgari pentru întreținerea avioanelor MiG-29 este similară cu cea cheltuită de România pentru achiziția din Portugalia a unui lot suplimentar de cinci avioane F-16 Fighting Falcon, la mâna a treia, în 2019.

Însă derularea contractelor cu Rusia nu a fost una lipsită de probleme, oficialii bulgari acuzând corporația rusă de stat MiG că întârzie lucrările de reparare și modernizare a aeronavelor, astfel că Bulgaria a cerut rușilor să plătească penalități în valoare aproape 1 milion de euro în 2021. Conform unuia dintre contracte, întârzierea este de aproximativ 1 an, a explicat Ministerul Apărării, potrivit Mediapool.

Avioanele de luptă MiG-29 sunt utilizate de aviația bulgară de la sfârșitul anilor 1980. Forțele Aeriene Bulgare dispune 11 avioane de vânătoare MiG-29A și trei MiG-29UB, dintre care mai puțin de jumătate sunt operaționale. Trei avioane de acest tip s-au prăbușit, unul în 1994, altul în 2012, iar cel mai recent în 2021.

Din cauza fondurilor insuficiente și a lipsei echipamentului adecvat, piloții bulgari zboară periculos de puțin.

Ministerul Apărării de la Sofia a semnat un acord cu compania belarusă „558 Aviation Repair Plant” pentru repararea aeronavelor de atac Su-25, însă în acest caz contractul s-a derulat normal, deși au existat unele întârzieri din cauza pandemiei.

Situația aviației bulgare este una critică în condițiile în care Forțelor Aeriene Bulgare vor primi cele opt avioane de luptă F-16 C/D Fighting Falcon Block 70 cu doi ani mai târziu decât era programat inițial. Întârzierea este provocată de problemele de aprovizionare cu componente cauzate de pandemia de coronavirus și va afecta toate țările care participă în prezent la acest program.

Polonia dispune de 29 de avioane de luptă MiG-29, dar și de alte tipuri de aeronave de origine sovietică, o parte dintre ele fiind modernizate după 2011 la fabrica poloneză  Wojskowe Zaklady Lotnicze 2 (WZL 2).