ApărareȘtiri

Taiwanul se confruntă cu o lipsă acută de piloți de vânătoare în timp ce China devine tot mai îndrăzneață

Avioane F-16 ale aviației taiwaneze (FOTO: Ministry of National Defense, R.O.C.)

Piloții de vânătoare taiwanezi sunt nevoiți, aproape zilnic, să decoleze pentru a intercepta avioanele de militare chineze care se apropie de spațiul aerian al insulei. Acțiunile chineze au rolul de a sonda apărarea Taiwanului și îi obligă pe piloții de ambele părți să evite erorile care ar putea duce la escaladarea tensiunilor între cele două state și izbucnirea unui război, indică o analiză a agenției de știri Bloomberg.

Riscul a crescut și mai mult în ultimii ani, întrucât China a început să trimită tot mai multe avioane avansate cu piloți mai experimentați din ce în ce mai aproape de Taiwan. China a trimis miercuri un număr de 22 de avioane de război peste linia mediană impusă de SUA peste strâmtoarea Taiwan. Iar în ziua următoare, Beijingul a lansat 11 rachete spre apele din apropierea insulei. Japonia a estimat că unele rachete au zburat chiar deasupra Taiwanului – ceea ce ar fi o premieră.

Acestea fac parte dintr-un val de exerciții militare pe care China le execută în jurul Taiwanului în replică la vizita istorică la Taipei efectuată de Nancy Pelosi, al treilea cel mai puternic oficial din SUA.

Însă o problemă pe termen mai lung pentru armata taiwaneză este lipsa severă de piloți care să deservească flotă relativ mare și modernă de avioane de luptă. Potrivit estimărilor, în ritmul actual, insula ar avea nevoie de până la 50 de ani pentru a pregăti suficienți piloți și s-ar putea ca Taiwanul să nu aibă atâta timp la dispoziție.

Comandanții militari americani estimează că regimul comunist de la Beijing ar putea avea capacitatea de a acționa peste strâmtoarea Taiwan în cinci ani, iar incursiunile zilnice îi epuizează pe piloții taiwanezi și accelerează uzura avioanelor pe care le pilotează.

Taiwanul va trebui să recruteze și antreneze încă cel puțin 100 de piloți până în 2026 pentru a opera cele 66 de F-16V achiziționate recent, însă aviația taiwaneză a reușit să aducă doar 21 de noi piloți de Fighting Falcon în perioada 2011 și 2019, conform datelor compilate de Partidul Popular din Taiwan (TPP).

„Taiwanul a pus foarte mult accent pe pregătirea militară”, a declarat parlamentarul TPP, Jang Chyi-lu, adăugând: „Totuși, o problemă mai mare este cine poate pilota avioanele?”

Eforturile Ucrainei de a respinge invazia rusă a evidențiat provocările cu care se confruntă strategii din Taiwan. Deși Kievul a primit un aflux uriaș de echipamente militare de fabricație occidentală, a avut mult de câștigat și de pe urma unei rezerve mari de personal militar relativ bine pregătit.

Încercările Taiwanului de a atrage și antrena mai mulți piloți a fost zădărnicit de o serie de factori, de la scăderea ratei natalității pe insulă până la câteva accidente mortale care au ridicat semne de întrebare în legătură cu siguranța piloților.

Taipeiul susține că succesul Ucrainei în lupta împotriva unui inamic mult superior a ajutat la recrutare. În martie, 70% dintre cele 1.076 de persoane care au participat la un sondaj realizat de Taiwan International Strategic Study Society au declarat că sunt dispuse să meargă la război pentru a-și apăra țara în cazul unui atac al Beijingului, comparativ cu 40% în decembrie.

Chiang Ming-chun, în vârstă de 18 ani, a spus că este hotărât să fie pilot al Forțelor Aeriene, în ciuda preocupărilor legate de siguranță și a tensiunilor crescute cu China.

Matt Shen, un instructor la o unitate militară din Taiwan, a declarat că lansarea „Top Gun: Maverick” – în care actorul Tom Cruise poate fi văzut purtând o insignă cu steag taiwanez pe jachetă – a stârnit, de asemenea, interesul noilor solicitanți.

„Credem că recrutarea va fi mai ușoară în următorii câțiva ani, deoarece Top Gun este atât de popular”, a spus Shen, adăugând: „Mulți tineri visează să zboare”.

Anul trecut, aeronavele militare chineze au întreprins aproximativ 960 de incursiuni în zona de identificare a apărării aeriene din Taiwan, comparativ cu aproximativ 380 în 2020, potrivit datelor Ministerului Apărării de la Taipei.

Incursiunile nu sunt doar demonstrații de forță, ci au și rolul de a epuiza capacitatea insulei de a răspunde într-un conflict real.

Mai mult, programul încărcat îi împiedică pe piloții experimentați să ajute la antrenarea celor noi. Aviația taiwaneză cere ca piloții să aibă minim 250 de ore de pregătire de zbor înainte de a se putea urca la manșa unui avion de luptă precum F-16.

Forțele aeriene au recunoscut într-o declarație că presiunea din partea Chinei este „severă”, dar au subliniat că capacitatea sa de a răspunde „nu a scăzut niciodată”.

Școlile de zbor au început să accepte cursanți cu rezultate academice mai modeste pentru a se asigura că primesc mai mulți candidați. De asemenea, Forțele Aeriene le-au ușurat înscrierea în ultimii ani, relaxând regulile privind vederea și oferind chiar posibilitatea unei intervenții chirurgicale care să corecteze unele defecte de vedere.

Aproximativ 80% dintre studenții din Taiwan suferă de miopie, din cauza programei școlare grele și a timpului ridicat petrecut în fața dispozitivelor electronice.

Forțele aeriene s-au confruntat și cu patru prăbușiri în acest an, inclusiv un accident fatal, care a implicat un F-16.

Chang Yan-ting, fost adjunct al comandantului Forțelor Aeriene, a spus că „antrenamentul insuficient” a fost un factor care a contribuit la astfel de incidente.

„Prăbușirile pe care le-am văzut în ultimii ani au fost doar vârful aisbergului, iar situația este de așteptat să se înrăutățească în viitor”, a avertizat Chang.