Ministerul Apărării Naționale a achiziționat discuri de frânare specifice pentru avioanele militare MiG 21 LanceR. Contractul, cu o valoare de 2,5 milioane de lei (fără TVA), a fost acordat Întreprinderii Metalurgice pentru Aeronautică Metav S.A., o societate privată cu profil metalurgic pentru industria aeronautică.
Decizia de atribuire a fost publicată în Jurnalul european pentru achiziții publice (Tenders Electronic Daily), pe data de 8 martie.
Procedura de achiziție a fost de tipul negociere fără publicarea unui anunț de participare, iar criteriul de atribuire a fost în funcție de prețul cel mai mic. În document se precizează că MApN a primit o singură ofertă.
Întreprinderea Metalurgică pentru Aeronautică Metav S.A. a fost fondată în anul 2004, prin preluarea capacitații de producție și a laboratoarelor S.C. METAV. Firma are ca principal obiect de activitate producerea de materiale metalice, semifabricate turnate si forjate, roți și sisteme de frânare, potrivit site-ului societății.
Deși se preconiza inițial ca avioanele MiG-21 LanceR să fie înlocuite cu F-16, Forțele Aeriene Române continuă să utilizeze acest tip de aparat de zbor în condițiile în care numărul de avioane F-16 este insuficient. Pentru a menține operaționale vechile MiG-21, MApN a achiziționat recent o serie de piese pentru aceste aparate, cum ar fi parașute de frânare PF21 Pur sau produse pirotehnice și echipamente specifice sistemului de salvare pentru avioanele militare tip MIG 21 Lancer.
Potrivit celei mai recente ediții a raportului anual World Air Forces, realizat de Flight International, Forțele Aeriene Române mai au în dotare șaptesprezece aparate MiG-21 LanceR, însă nu este clar câte dintre acestea chiar sunt funcționale.
Forțele Aeriene Române au primit în dotare prima aeronavă MiG-21F-13 în anul 1962, iar ulterior au intrat în serviciu variantele MiG-21 PF (denumire locală MiG-21RFM), MiG-21 PFM (denumire locală MiG-21RFMM), MiG-21M şi MiG-21MF. Peste 400 de avioane MiG-21 au fost utilizate de Forțele Aeriene, ultimul avion de acest tip intrând în serviciu în anul 1982, arată site-ul oficial al aviației române.
În anul 1992, a fost inițiat un program de modernizare a aeronavelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO.
Pe parcursul celor șase decenii în dotarea Forțelor Aeriene Române s-au înregistrat numeroase accidente cu MiG-21, unele dintre acestea mortale.
Cel mai recent, pe 23 februarie, în urma unui incident generat de funcționarea defectuoasă a trenului de aterizare, MApN a decis să consemneze la sol toate avioanele de acest tip, cu excepția celor care execută serviciul de luptă Poliție Aeriană, până la clarificarea cauzelor incidentului.