ApărareȘtiri

Discuții privind potențiala vânzare a avioanelor F-16 belgiene: Aeronavele nu vor valora prea mult din cauza uzurii

Avion F-16 Fighting Falcon al aviației belgiene (Maciej Szamalek/NATO Allied Air Command)

Belgia intenționează să utilizeze avioanele de luptă F-16 Fighting Falcon până la epuizarea resursei de zbor, lucru care va reduce serios valoarea de revânzare a aeronavelor, a explicat ministrul belgian al Apărării, Ludivine Dedonder, în cadrul unei audieri în Parlamentul de la Bruxelles, în luna decembrie, potrivit presei locale.

“Durata de viață operațională a [aeronavelor belgiene] F-16 este limitată la 8.000 de ore de zbor. O primă aeronavă va atinge această limită de 8.000 de ore în 2023. În scurt timp vor urma alte douăsprezece aeronave care au depășit pragul de 7.000 de ore”, a explicat ministrul, citat de publicația Le Echo.

Ministrul Ludivine Dedonder a precizat că epuizarea resursei de zbor înseamnă că aeronavele nu vor valora prea mult după retragerea din uz. “Acest lucru face ca F-16 belgiene să fie neatractive pentru potențialii cumpărători. O valoare reziduală limitată poate fi obținută în cele din urmă prin vânzarea de piese”, a adăugat ministrul.

De asemenea, oficialii de la Bruxelles au indicat că Belgia nu are nicio intenție să vândă aeronavele F-16, care sunt încă necesare din punct de vedere operațional până la primirea avioanelor de generația a cincea F-35 Lightning II.

În urmă cu trei ani, unii parlamentari belgieni au pledat pentru prelungirea duratei de viață a F-16, citând un raport al companiei Lockheed Martin, care sugera că aeronavele “poate zbura în medie peste 8.000 [ore de zbor]. (…) În medie, avionul poate rămâne în serviciu încă șase ani”, relata site-ul de știri RTBF.

Însă, ulterior, experții americani din cadrul aviației SUA și a producătorului de avioane Lockheed Martin au dezvăluit, în 2018, cât de dificil și de costisitor ar fi procesul de prelungire a duratei de viață a avioanelor de vânătoare belgiene F-16 A/B dincolo de cele 8.000 de ore de zbor garantate de constructor, potrivit site-ului de știri RTL.info.

“Nu este posibilă prelungirea duratei garantate de viață a unui [F-16] Block 15 conform informațiilor disponibile”, a declarat colonelul Jeff Gates, care în acel moment era coordonatorul programului F-16 din cadrul Forțelor Aeriene ale SUA.

Jeff Gates a amintit că aviația SUA a retras din uz aeronavele F-16 versiunea Block 15, păstrând doar versiunile mai moderne (Block 50/52), urmând ca o parte dintre acestea să treacă printr-un proces de prelungire a duratei de viață de la 8.000 de ore la 12.000 de ore echivalent zbor.

La rândul său, inginerul Thomas Jones de la Lockheed Martin a subliniat că resursa de zbor este limitată garantată la 8.000 de ore. “Nu putem promite nimic” dincolo de această limită, a adăugat inginerul.

La fel ca Forțele Aeriene Române, Belgia are în dotare avioane F-16 A/B Block 15, modernizate la standardul MLU. Aparatele F-16 ale aviației belgiene au fost fabricate în țară, la Societe Anonyme Belge de Constructions Aeronautiques (SABCA), între 1979 și 1990.

Discuțiile privind vânzarea aeronavelor F-16 belgiene survin în contextul în care criză economică generată de pandemie continuă să afecteze o mare parte a lumii, forțând multe țări să studieze posibilitatea achiziției de avioane de luptă second-hand.

Totodată, cum tot mai multe țări occidentale au început să treacă la avioanele de generația a cincea, piața este inundată de avioane de luptă retrase din uz, în special F-16.

Pentru multe țări cu bugete limitate, costurile reduse ale aparatelor la mâna a doua reprezintă o ofertă atractivă. În 2007, Belgia a vândut Iordaniei un număr de 14 avioane F-16 pentru 90 de milioane de dolari. În 2009, Chile a cumpărat 18 avioane F-16 din Olanda, în baza unui acord în valoare de 270 de milioane de dolari.

România a cumpărat avioane F-16 uzate din Portugalia, iar acum vrea să achiziționeze aeronave din Norvegia. Potrivit unor surse din cadrul autorităților militare norvegiene, în urma discuțiilor cu potențiali clienți, țara nordică intenționează să ofere spre vânzare aparate de zbor care mai au cel puțin 1.200 de ore de zbor rămase. Totodată, Norvegia intenționează să vândă și motoare și alte piese de schimb rămase în urma retragerii F-16.

Vasile Dîncu, ministrul român al Apărării, a declarat luna trecută că avioanele F-16 pe care România vrea să le cumpere din Norvegia aparate foarte bune, viabile și funcționale cel puțin încă 10 ani.

„Aceste avioane F-16 sunt avioane care au o resursă de zbor, de exemplu, în jur de 2.500 de ore pentru fiecare aparat. Asta înseamnă 10 ani de funcționalitate, plus că există și un proces de retehnologizare, de modernizare. Am avut MIG-urile de care ne aducem aminte că în anii trecuți cădeau unul câte unul, pentru că erau foarte, foarte vechi, deci este absolut necesar în acest moment să avem avioane”, a subliniat ministrul, la postul Digi24.