Costurile de întreținere pentru avioanele F-35 au crescut cu un sfert în doar doi ani – audit
Programul F-35 Joint Strike Fighter se dovedește a fi semnificativ mai scump decât se estima inițial, costurile anuale de întreținere per avion crescând de la 3,06 milioane de dolari în 2016 la 4,01 milioane de dolari în 2018, a declarat Theresa S. Hull, inspector general adjunct pentru achiziții, contractare și întreținere, în cadrul unei audieri în Congresul SUA.
Hull a adăugat că, pe măsură ce Pentagonul achiziționează mai multe aeronave F-35, suprasolicitarea sistemului logistic va crește.
Un audit privind programul F-35 a relevat că Departamentul Apărării a primit piese care nu corespundeau cerințelor contractuale și a plătit bonusuri de stimulare a performanței pentru contracte de întreținere bazate de pe date neverificate sau exagerate, a explicat Theresa S. Hull, în cursul unei audieri într-o comisie din Camera Reprezentanților din SUA, pe 22 iulie.
Biroul programului F-35 (JPO) nu a reușit să monitorizeze în mod adecvat performanțele grupului Lockheed Martin în ceea ce privește piesele pentru F-35. Drept urmare, Departamentului Apărării i-au fost livrate piese de schimb necorespunzătoare și a cheltuit în plus până la 303 milioane de dolari între 2015 și 2018 pentru remedierea deficiențelor constatate în cazul pieselor de schimb necorespunzătoare, multe dintre acestea fiind însoțite de documentație inadecvată.
În 2016, JPO a acordat grupului Lockheed Martin primul contract anual de întreținere pentru F-35, care s-a ridicat la aproximativ 646,6 milioane de dolari pentru cele 211 de aeronave F-35 livrate până în acel moment forțelor SUA. În doar doi ani, costurile de întreținere pentru flota F-35 au ajuns la 1,4 miliarde de dolari pentru 349 de aeronave.
F-35, cel mai scump program militar din istoria Statelor Unite, se confruntă în continuare cu provocări majore, fie ele tehnice, bugetare sau strategice, potrivit unui raport din data de 12 mai al Oficiului Pentru Responsabilitate Guvernamentală (GAO) din Statele Unite.
GAO a precizat că, până în luna decembrie, au fost identificate 870 de “deficiențe nerezolvate” în cazul avioanelor F-35, inclusiv nouă probleme „din categoria întâi” care ar putea “pune în pericol siguranța (sau) securitatea”. Doar 30% dintre cele peste 10.000 de “procese critice” identificate în faza de asamblare “reușesc în prezent să producă un produs în conformitate cu standardele de proiectare predefinite”.
“Din cauza testării și producției concomitente, potrivit unui oficial din cadrul programului F-35, până la 550 de aeronave livrate până în 2020 vor avea nevoie de modificări pentru a corecta deficiențele și problemele de proiectare identificate în timpul testării”, se afirmă în raportul publicat de GAO.
Problemele cu care se confruntă F-35 sunt o demonstrație a complexității proiectelor aviatice de generația a cincea. Aparate similare dezvoltate de alte țări se confruntă cu probleme similare: un prototip al avionului rusesc Suhoi Su-57 a luat foc după aterizare în 2014, iar primul Su-57 din producția de serie s-a prăbușit în decembrie 2019.