ApărareȘtiri

F-22, imun la atacurile cibernetice datorită sistemului de operare ce datează din anii ’80

Avion F-22 (NORAD, Twitter)

F-22, unul dintre cele mai performante avioane de luptă din dotarea Forțelor Aeriene ale SUA, rulează software din anii ’80, lucru care îi oferă o protecție neobișnuită contra atacurilor cibernetice, relatează The Business Insider și Military.com.

Conceput pentru superioritatea aeriană, F-22 este printre cele mai rapide aeronave de luptă din cadrul Forțelor Aeriene ale SUA. Poate detecta și ataca prin surprindere aeronave inamice de la mare distanță, când inamicul nici nu este nici măcar capabil să detecteze avionul american.

Totuși, ca urmare a reducerii programului de dezvoltare a aparatului F-22 Raptor, software-ul de bază al acestor aeronave a rămas unul vechi de peste trei decenii, lucru subliniat și de un fost secretar al Forțelor Navale ale SUA.

“Cel puțin sunt protejate de atacurile cibernetice, deoarece nimeni din China nu știe să programeze software-ul IBM din anul 1983 care rulează la bordul lor”, a afirmat John Lehman, fost secretar al Marinei SUA, în cadrul unei audieri în Senatul SUA, după ce Pentagonul a decis să achiziționeze mult mai puține avioane Raptor decât era planificat inițial.

Software-ul care oferă funcționalitate deplină sistemelor electronice ale avionului F-22 este compus din aproximativ 1,7 milioane de linii de cod. 90% din software este scris în limbajul de programare Ada, relatează GlobalSecurity.org și Digital Avionics Handbook Third Edition.

Excepții de la cerințele Ada sunt permise doar pentru necesități speciale de procesare sau mentenanță.

Ada este un limbaj non-comercial dezvoltat la cererea Pentagonului pentru proiectele software ale Departamentului Apărării a SUA, care a fost lansat inițial în 1980 și finalizat în 1983. Limbajul Ada a fost revizuit în 1995.

Ulterior, Departamentul Apărării a renunțat în cea mai mare parte la limbajul de programare Ada și a adoptat limbaje comerciale, cum ar fi C sau C++. Făcând acest lucru, SUA au adoptat o structură care era vulnerabilă la atacuri cibernetice la fel ca sistemele de operare comerciale, afirmă analistul Paul Rosenzweig în “Cyber Warfare: How Conflicts in Cyberspace Are Challenging America and Changing the World”.

În acest moment, Statele Unite au la dispoziție doar 185 de avioane F-22, conform informațiilor furnizate de Forțele Aeriene.

Costul per aeronavă se ridică la aproximativ 143 milioane de dolari, iar producția de avioane F-22 a încetat în 2012, după ce Pentagonul a decis să se concentreze pe dezvoltarea programului F-35 Joint Strike Fighter.

Spre deosebire de F-35, exportat în mai multe țări aliate ale SUA, Congresul a refuzat să permită exportul de aparate F-22, considerând în acel moment că Rusia și China ar fi putut încerca să fure tehnologia avansată folosită de americani.

Având în vedere numărul limitat de aparate F-22, pierderea unei aeronave are un impact semnificativ pentru aviația SUA, mai ales că repornirea producției este exclusă întrucât ar fi prea costisitoare.

Începând din 2019, Pentagonul a alocat fonduri substanțiale pentru modernizarea avioanelor F-22, inclusiv a software-ului, relatează Aviation Today.

Lockheed Martin a construit un număr total de 195 de aparate F-22, costul cumulat fiind de 67 de miliarde de dolari, sumă care nu include însă costurile cu îmbunătățirile aduse după producția aparatelor. Patru avioane au fost pierdute în urma unor accidente – în 2004, 2009, 2010 și 2020, iar alte șase au fost retrase din uz din cauza epuizării resursei de zbor. Un Raptor retras din uz a fost revitalizat în 2017 la cererea Forțelor Aeriene ale SUA pentru a servi ca avion de testare.