ApărareȘtiri

Bulgaria se gândește să închirieze avioane F-16 „second-hand” până când va primi noile Viper

Avion de luptă F-16 (OGMA)

Președintele de la Sofia, Rumen Radev, a declarat că Bulgaria se gândește să închirieze aeronave F-16 „second-hand” sau avioane de luptă din alte țări europene, în condițiile în care țara vecină are la dispoziție doar un număr redus de aparate MiG-29 operaționale, iar livrarea avioanelor F-16 Block 70 Viper suferă întârzieri, informează agenția de știri Novinite.

Liderul de la Sofia, care se află la Bruxelles, unde participă la un summit extraordinar al NATO, a anunțat că i-a cerut președintelui american Joe Biden să accelereze livrarea avioanelor de vânătoare F-16 achiziționate de Bulgaria sau să ofere o soluție prin care Bulgaria să poată închiria avioane „second-hand”.

„Dacă această opțiune nu funcționează, putem solicita asistență de la partenerii noștri europeni”, a spus Rumen Radev. Președintele a adăugat că, în cursul discuțiilor cu liderii din Olanda, Franța și Italia, a ridicat problema asigurării de servicii de antrenament pe F-16 pentru viitori piloți bulgari sau a închirierii de avioane de vânătoare europene.

„Dacă livrarea aeronavelor noastre noi nu poate fi accelerată, ar trebui să ne gândim la închiriere de F-16 la mâna a doua pentru a umple golul”, a adăugat liderul de la Sofia, citat de postul NOVA.

O astfel de soluție a fost deja aleasă de țări europene ca Ungaria și Cehia, care utilizează de mai mulți ani avioane de luptă Saab JAS-39 Gripen închiriate din Suedia.

Situația aviației bulgare este una critică în condițiile în care Forțelor Aeriene Bulgare vor primi cele opt avioane de luptă F-16 C/D Fighting Falcon Block 70 cu doi ani mai târziu decât era programat inițial. Întârzierea este provocată de problemele de aprovizionare cu componente cauzate de pandemia de coronavirus și va afecta toate țările care participă în prezent la acest program. În aceste condiții, avioanele F-16 comandate de Bulgaria vor deveni operaționale abia în 2030, astfel că țara de la sud de Dunăre va trebui să se bazeze în continuare pe MiG-29.

Așadar, Bulgaria caută acum și opțiuni pentru întreținerea avioanelor MiG-29 pe termen lung în contextul în care aeronavele erau anterior reparate în Rusia. „Evident, în acest context de escaladare a tensiunilor, Rusia este cu siguranță exclusă. Săptămâna viitoare, sper să avem un grup de experți care să exploreze capacitățile industriei poloneze și ale forțelor aeriene poloneze, dar aceasta este o soluție temporară și avem nevoie de o soluție durabilă”, a spus Radev, făcând referire la oferta Poloniei de a ajuta autoritățile de la Sofia să întrețină avioanele de luptă MiG-29 ale aviației bulgare..

Bulgaria a ridicat problema construirii unui sistem de conducte pe Flancul Estic cu mecanismele financiare ale NATO, împreună cu Grecia și România. Acest proiect ar trebui să meargă mână în mână cu îmbunătățirea infrastructurii de conectivitate feroviară și rutieră, a mai spus Radev.

Cum tot mai multe țări occidentale au început să treacă la avioanele de generația a cincea, piața este inundată de avioane de luptă retrase din uz, în special F-16.

Pentru multe țări cu bugete limitate, costurile reduse ale aparatelor la mâna a doua reprezintă o ofertă atractivă. În 2007, Belgia a vândut Iordaniei un număr de 14 avioane F-16 pentru 90 de milioane de dolari. În 2009, Chile a cumpărat 18 avioane F-16 din Olanda, în baza unui acord în valoare de 270 de milioane de dolari.

România a cumpărat avioane F-16 uzate din Portugalia, iar acum vrea să achiziționeze aeronave din Norvegia. Potrivit unor surse din cadrul autorităților militare norvegiene, în urma discuțiilor cu potențiali clienți, țara nordică intenționează să ofere spre vânzare aparate de zbor care mai au cel puțin 1.200 de ore de zbor rămase. Totodată, Norvegia intenționează să vândă și motoare și alte piese de schimb rămase în urma retragerii F-16.

Vasile Dîncu, ministrul român al Apărării, a declarat luna trecută că avioanele F-16 pe care România vrea să le cumpere din Norvegia aparate foarte bune, viabile și funcționale cel puțin încă 10 ani.