ApărareȘtiri

VLAH, primul autovehicul blindat românesc de tip ușor, cu un pas mai aproape de realizare. Primele detalii tehnice oficiale

Schița vehiculului blindat ușor VLAH (FOTO: BlueSpace TECHNOLOGY)

Firma românească BlueSpace Technology, în colaborare cu slovacii de la Zetor Engineering, a încheiat prima etapă a parteneriatului cu scopul dezvoltării unui vehicul blindat ușor românesc, VLAH, propunerea companiei pentru echiparea Armatei Române cu un mijloc de luptă fabricat în țara noastră, cu cât mai puține componente din străinătate.

Umbrela Strategică a discutat cu Constantin Pintilie, fondatorul și directorul general al BlueSpace TECHNOLOGY, despre stadiul și dezideratele proiectului VLAH (Vehicul de Luptă Autonom Hidramat).

Reprezentantul companiei ne-a indicat că, în conformitate cu contractul de cercetare-dezvoltare, a fost finalizat studiul de fezabilitate privind realizarea unui vehicul blindat ușor românesc.

Astfel, pentru trenul de rulare al vehiculului a fost ales un motor de la producătorul german MTU Friedrichshafen GmbH. În ceea ce privește cutia de viteze, VLAH va dispune de un model nou cu 8 trepte, furnizat de firma nemțească ZF Friedrichshafen AG, astfel încât, prin repartiția acestor trepte, să se poate face trecerea automata a mașinii 4×4 din greu în ușor și invers, atunci când este necesar, fără a mai fi nevoie oprirea din mers a vehiculului.

„Avantajul evident este că, atunci când există o amenințare, mașina își poate schimba direcția de deplasare indiferent de teren, fără a pierde timp prețios în care echipajul ar fi vulnerabil”, a explicat Constantin Pintilie.

Prototipul va fi dotat cu un sistem de tracțiune integrală de la ZF Friedrichshafen AG si osii de la firma Advanced Design Solution din Cehia.

Sistemul de tracțiune integrală si osiile vor face parte din prima faza de transfer tehnologic în România, a declarat fondatorul BlueSpace TECHNOLOGY, care a adăugat că un deziderat major al companiei este acela ca vehiculul blindat VLAH să fie „fabricat în interiorul granițelor României, cu cât mai puține elemente din afara țării, dar obligatoriu din Uniunea Europeană”.

Blindatul ușor va fi pregătit pentru echiparea cu tehnologii viitoare, astfel că se va putea adăuga un motor electric pentru a crea o mașină hibridă și, in același timp, silențioasă. De asemenea, va fi posibilă adăugarea unui generator electric conectat la axul motorului, pentru asigurarea surplusului necesar de energie in conformitate cu noile tendințe de echipare cu echipamente si senzori.

Totodată, compania are în plan să sporească securitatea echipajului prin creșterea mobilității/manevrabilității si îmbunătățirea nivelului de cunoaștere a situației de pe câmpul de luptă cu ajutorul senzorilor integrați.

Compania  BlueSpace TECHNOLOGY este un furnizor de soluții de securitate și apărare și produse inedite de inginerie modernă, oferind soluții de ecranare electromagnetică, soluții de ecranare containere și clădiri, servicii de modernizare poligoane militare, echipamente de radio și comunicații, sisteme de supraveghere, detecție și alarmare, soluții de securitate integrată, sisteme de control. De asemenea, este și singura firma românească și din Europa de Est care produce echipamente TEMPEST acreditate de NATO.

La finalul anului trecut, Ministerul Apărării a anunțat că intenționează să achiziționeze peste 1.000 de noi autovehicule tactice blindate de tip ușor, în 9 variante de bază. Documentul publicat de MApN prevede ca majoritatea mașinilor să fie fabricate în țara noastă. Costurile estimate de achiziție se ridică la 3,688 miliarde de lei (745 de milioane de euro), fără TVA, incluzând și echipamentele care vor fi puse la dispoziție ca material client, adică 3.482.530 de lei.

Caracteristicile vehiculului blindat VLAH

Echipaj: 1+4
Protecție balistica: STANAG 4569 Vol. 1 Lev.3
Protecție împotriva minelor: STANAG 4569 Vol.2 Lev. 2a,  potențial 2b
Raza de viraj: 7,5 m
Trecerea peste obstacole cu înălțimea de 0,9m
Adâncime trecere prin apă: 1,2m
Autonomie cu un rezervor de 200 l: 600km
Viteza maximă: 125 Km/h
Greutate totală: 7250 kilograme
Sarcină utilă: 3000 kilograme

Schiță cu motorul vehiculului VLAH (FOTO: BlueSpace TECHNOLOGY)