ApărareȘtiri

Trei țări au dezvoltat avioane de luptă generația a cincea, nouă state lucrează deja la cele de generația a șasea

Concept de aeronavă de generația a șasea (Northrop Grumman)

Avioanele de generația a cincea sunt în continuare cele mai avansate aeronave de luptă, însă nouă țări lucrează deja la dezvoltarea următoarei generații, relatează The Business Insider.

Doar patru modele de avioane de luptă de generația a cincea, din trei țări – F-22 și F-35 din SUA, J-20 din China și Su-57 din Rusia – sunt în prezent în serviciu activ. Însă, o serie de țări din întreaga lume, par hotărâte să sară peste dezvoltarea generației a cincea și să treacă direct la generația a șasea. Astfel, cel puțin nouă țări dezvoltă deja generația următoare de avioane, fie pe cont propriu, fie în cooperare cu alte state.

Această evoluție are loc în contextul în care forțele aeriene ale mai multor state au început deja să considere cele mai recente avioane de luptă de a cincea generație, cum ar fi Lockheed Martin F-35 Lightning II, pe cale de a fi depășite în următoarele decenii.

Momentan avem puține detalii despre aceste proiecte, însă amploarea activității sugerează că multe țări consideră că avioanele de generație a șasea vor deveni o parte vitală a flotelor lor în deceniile viitoare.

Încă nu este clar care sunt caracteristicile definitorii ale aeronavelor de generația șasea comparativ cu cele din generațiile anterioare.

În general, generația a cincea se referă la aeronavele dezvoltate începând cu sfârșitul anilor ’90 și care au un design complet nou, axat pe reducerea amprentei radar a avionului.

Caracteristicile generației a șasea sunt mai puțin definite, deoarece nu există încă nicio aeronavă de acest fel. Însă există un consens general că avioanele de generație a șasea vor avea o serie de caracteristici noi sau avansate, inclusiv un design modular care va permite modernizarea cu ușurință, capacități extinse de conectivitate, abilitatea de acționa în tandem cu drone și, desigur, o amprentă radar redusă.

Dezvoltarea aeronavelor de generația a cincea a necesitat cunoștințe tehnologice avansate, o bază industrială dezvoltată și, cel mai important, investiții financiare masive. Doar dezvoltarea F-35 Joint Strike Fighter, cel mai scump program militar din istoria Statelor Unite, a costat 55,5 de miliarde de dolari, de aproape două ori mai mult decât se estima inițial, potrivit unui raport din 2019 al Oficiului pentru Responsabilitate Guvernamentală (GAO) din Statele Unite.

În consecință, majoritatea țărilor rămân cu aeronave de generația a patra sau cumpără avioane de generație a cincea dintr-o țară care le-a dezvoltat deja, cum este cazul F-35.

La fel ca în cazul avioanelor de generația a cincea, dezvoltarea generației a șasea va necesita investiții majore, așa că multe țări au decis să coopereze pentru a împărți costurile și pentru a reduce timpul de dezvoltare.

NGAD și F/A-XX (SUA)

Statele Unite au în derulare două proiecte de generația a șasea, unul pentru Forțele Aeriene și unul pentru Forțele Navale. Ambele sunt denumite oficial Next Generation Air Dominance, sau NGAD, dar aeronava Marinei este adesea numită F/A-XX .

Proiectele NGAD sunt ultra secrete și se știe puțin despre ele – nici măcar ce companie aerospațială le va construi sau cum vor arăta. Se crede că Lockheed Martin, Northrup Grumman și Boeing concurează pentru a construi avioanele și fiecare a prezentat ilustrații de concepte de aeronave din generația a șasea.

Programul Forțelor Aeriene de dezvoltare a unui avion de luptă de generația a șasea este, aparent, într-un stadiu avansat, însă oficialii de la Pentagon au avertizat în repetate rânduri că Beijingul investește în acest proiect mai mult decât Washingtonul.

În septembrie 2020, Forțele Aeriene ale SUA au anunțat că au proiectat, construit și testat în zbor cel puțin un prototip al unui avion de vânătoare de generația a șasea în cadrul programului Next Generation Air Dominance (NGAD), al cărui scop este dezvoltarea unei aeronave avansate care să asigure dominația Washingtonului pe cer în deceniile următoare. Potrivit oficialilor americani, evoluția rapidă a proiectului se datorează utilizării proiectării digitale.

Echipa de ingineri implicată în acest proiect susține că va putea transforma acest prototip într-o aeronavă de luptă operațională, „până în anul 2030”.

Avionul de vânătoare de generația a șasea – care urmează să înlocuiască F-22 Raptor – va avea capacități multirol, deși rolul principal al aeronavei va rămâne cel de asigurare a superiorității aeriene, a declarat generalul de aviație Charles Q. Brown Jr., șeful Statului Major al Forțelor Aeriene ale SUA.

Forțele Aeriene ale SUA au comunicat că pentru acest program au fost dezvoltate o serie de noi tehnologii, inclusiv motoare cu ciclu variabil, noi materiale compozite și senzori îmbunătățiți, inclusiv un radar avansat, senzori mai performanți.

NGAD include, de asemenea, aeronave fără pilot proiectate să ajute avionul de luptă. Denumite Collaborative Combat Aircraft, dronele vor fi conectate și li se pot atribui misiuni, permițând pilotului să se ocupe de alte sarcini

F/A-XX va avea caracteristici similare, inclusiv capacitatea de coordona drone, astfel că până la 60% din efectivul grupurilor aeriene ale portavioanelor ar putea fi format din aeronave fără pilot.

Forțele aeriene speră să aibă NGAD în serviciu activ din 2030, în timp ce Marina speră să aibă F/A-XX în serviciu în același deceniu.

FCAS/SCAF (Franța-Germania-Spania)

Future Combat Air System (FCAS/SCAF), viitorul avion european de generația a șasea, este dezvoltat de Franța, Germania și Spania și ar urma să înlocuiască aeronavele Rafale şi Eurofighter Typhoon începând din 2035-2040.

Există, de asemenea, planuri pentru o variantă capabilă de operațiuni de la bordul portavioanelor ce ar urma să fi utilizată pe viitorul portavion al Franței.

Dezvoltarea Sistemului de luptă aeriană a viitorului (SCAF) ar putea costa până la 80 de miliarde de dolari, de cinci până la opt ori mai mult decât Dassault Rafale, potrivit unui raport prezentat în 2020 în Senatul Franței.

Primul zbor este programat pentru 2027, producția de serie ar urma să înceapă în 2030. Însă disputele dintre cele trei companii au împiedicat dezvoltarea proiectului timp de doi ani.

Companiile participante însă par să fi rezolvat aceste probleme, iar pe 16 decembrie 2022, au anunțat semnarea unui contract de 3,4 miliarde de dolari care permite continuarea programului.

Global Combat Air Program (Marea Britanie-Italia-Japonia)

În 2015, Italia și Marea Britanie au lansat proiectul Tempest pentru dezvoltarea unui avion de luptă de generația a șasea care ar urma să înlocuiască Eurofighter Typhoon după 2030. Un program similar, numit F-X, a fost inițiat de Japonia în 2019, pentru a înlocui aparatele F-2, o variantă dezvoltată din F-16 Fighting Falcon.

După lungi discuții, cele trei țări au decis sa-și unească eforturile și în urma fuziunii între Tempest și F-X a apărut programul Global Combat Air Program, anunțat pe 9 decembrie 2022.

Forțele Aeriene Regale Britanice au indicat că noua aeronavă va include o o serie de capabilități avansate, inclusiv capacitatea de a opera în tandem cu aeronave fără pilot, senzori avansați, sistemele inovative de arme și contramăsuri, un cockpit ultramodern care va permite pilotarea aeronavei cu ajutorul unei căști cu realitate virtuală și augmentată de generația următoare.

Proiectul se află în acest moment în faza de concept și evaluare, iar faza completă de dezvoltare și fabricație este programată să înceapă în 2025. Pe 18 iulie 2022, Ministerul Apărării de la Londra anunțase că un demonstrator de zbor este programat să zboare în 2027, iar noua aeronava va fi introdus în serviciu activ în 2035.

China

Deloc surprinzător, niciun program de generația șasea generație nu este la fel de secret ca cel al Chinei și al Rusiei.

În 2019, Wang Haifeng, proiectant-șef în cadrul companiei chineze de stat Chengdu Aircraft Industry Group a declarat că Beijingul a început cercetările pentru un avion de luptă de următoarea generație, care ar urma să fie introdus în serviciu activ în 2035.

Viitorul avion ar urma să fie echipat cu inteligența artificială și senzori omnidirecționali, acționând în tandem cu aeronave fără pilot și ar putea fi înarmat cu arme cu energie direcționată, a spus Wang.

Rusia

Informațiile despre programul rusesc de generație a șasea sunt chiar mai vagi. Moscova a anunțat proiecte de „generația următoare” sau „generația a șasea” în trecut, inclusiv un avion de luptă fără pilot în 2013, iar în 2016 a anunțat proiecte pentru un avion de luptă din a șasea generație.

În ianuarie 2021, conglomeratul de stat Rostec a anunțat că dezvoltă o aeronavă de generația următoare, denumit „PAK DP”, care ar urma să înlocuiască MiG-31. Adesea denumit MiG-41, momentan se cunosc extrem de puține informații despre capabilitățile și specificațiile sale.

În timp ce China face investiții masive în aviația militară, capacitatea Rusiei de a dezvolta avioane de generație următoare probabil se va reduce din cauza războiului din Ucraina și a sancțiunilor internaționale.