ApărareȘtiri

Generalul Brown: Avionul de luptă de generația a șasea, care va înlocui F-22, va fi multirol

Concept de aeronavă de generația a șasea (USAF)

Sistemul Next-Generation Air Dominance (NGAD) – avionul de vânătoare de generația a șasea care urmează să înlocuiască F-22 Raptor – va avea capacități multirol, deși rolul principal al aeronavei va rămâne cel de asigurare a superiorității aeriene, a declarat generalul de aviație Charles Q. Brown Jr., șeful Statului Major al Forțelor Aeriene Americane, citat de publicația Air Force Magazine.

Generalul a declarat, în cursul unei audieri în Congresul SUA, că noul avion de generația a șasea va avea, în comparație cu predecesorul său, F-22 Raptor, „o încărcătură utilă sporită [și] … o rază de acțiune mai mare” necesare pentru zborurile pe distanțe mari precum cele din teatrul Indo-Pacific.

NGAD va avea „o oarecare capacitate aer-sol, în primul rând, pentru a se asigura că poate supraviețui, dar și pentru a oferi opțiuni comandanților noștri”, a explicat șeful aviației americane, sugerând că noul avion de generația a șasea va fi capabil să neutralizeze sistemele de apărare aeriană care reprezintă o amenințare.

La rândul său, generalul Mark D. Kelly, șeful Comandamentului pentru Luptă Aeriană din cadrul Forțelor Aeriene ale SUA, a declarat că ar putea exista două variante NGAD: una cu rază lungă de acțiune pentru uriașa zonă Indo-Pacifică și una cu rază scurtă de acțiune pentru teatre precum cel european, în care suprafața de acoperit este relativ mai redusă.

NGAD este descris ca o „familie de sisteme” care va permite aviației SUA să domine spațiul aerian, iar principalul element al programului este un avion de luptă ultramodern. Pe lângă aeronava propriu-zisă, programul include, probabil, și dezvoltarea de drone care vor transporta muniție suplimentară și vor îndeplini alte misiuni în sprijinul avionului.

Brown a confirmat, de asemenea, că aviația americană dorește să reducă numărul de avioane de luptă F-35 pe care vrea să le achiziționeze în următorii ani, preferând să preferă să aștepte versiunea mai avansată Block 4 a aeronavei, care ar urma să intre în producția de serie în jurului anului 2025.

“F-35 pe care îl avem astăzi nu este neapărat avionul F-35 pe care vrem să-l avem, acela care va zbura în viitor va avea Tech Refresh 3 și Block 4 împotriva unei … amenințări chineze”, a adăugat Brown.

Până în prezent, programul NGAD a primit un sprijin limitat din partea Congresului. Anul trecut programul a primit 905 milioane de dolari, iar pentru anul fiscal 2021 a fost aprobată suma de 904 milioane dolari, cu aproape 150 de milioane de dolari mai puțin decât solicitase Pentagonul.

Pentru anul fiscal 2022, Forțele Aeriene solicită un buget de peste 1,5 miliarde de dolari pentru programul NGAD.

În luna septembrie, Forțele Aeriene ale SUA au anunțat că au proiectat, construit și testat în zbor cel puțin un prototip al unui avion de vânătoare de generația a șasea în cadrul programului Next Generation Air Dominance (NGAD). Potrivit oficialilor americani, evoluția rapidă a proiectului se datorează utilizării proiectării digitale.

Echipa de ingineri implicată în acest proiect susține că va putea transforma acest prototip într-o aeronavă de luptă operațională, „până în anul 2030”.

De altfel, un document recent, dezvăluit de portalul de știri militare Janes, indică faptul că Statele Unite ar putea introduce în serviciu activ un nou tip de avion de vânătoare de luptă până în anul fiscal 2029.

Însă, Pentagonul se teme că Beijingul ar putea dezvolta și introduce în serviciu activ un avion de luptă de generația a șasea înaintea Statelor Unite

Charles Q. Brown Jr. a indicat în cursul lunii martie că Forțele Aeriene Americane au nevoie de capacități de generația a cincea (F-22 și F-35), de capacități de generația a șasea, precum avionul de vânătoare Next-Generation Air Dominance (NGAD), dar și aparate de „generația a patra și jumătate sau a cincea minus” pentru operațiunile împotriva unor adversari care nu dispun de avioane și sisteme antiaeriene de ultima generație.