ApărareȘtiri

SUA se gândesc să dezvolte un nou avion de luptă de generația a cincea minus pentru a înlocui F-16

avion multirol F-16 Fighting Falcon US Air Force
F-16 Fighting Falcon (Senior Airman Jacob Wongwai/Air Force)

Forțele Aeriene ale SUA analizează posibilitatea înlocuirii avioanelor multirol F-16 Fighting Falcon cu un nou aparat de generația “a patra și jumătate sau a cincea minus”, care ar urma să fie dezvoltat rapid utilizând tehnici digitale de inginerie, a declarat generalul Charles Q. Brown Jr., șeful Statului Major al aviației americane, citat de Defense News și Air Force Magazine.

“Dacă avem capacitatea de a face ceva și mai capabil, într-un mod mai ieftin și mai rapid, de ce nu? Haideți să nu cumpărăm doar produse disponibile, ci să aruncăm o privire la ce altceva putem dezvolta”, a afirmat Brown, în cadrul unui briefing de presă găzduit de Defense Writers Group pe pe 17 februarie.

Oficialul a explicat că Forțele Aeriene Americane au nevoie de capacități de generația a cincea, cum sunt F-22 și F-35, de capacități de generația a șasea, precum avionul de vânătoare Next-Generation Air Dominance (NGAD), dar și de “un mix de forțe pentru luptele de nivel inferior”, cum ar fi operațiunile împotriva unor adversari care nu dispun de avioane și sisteme antiaeriene de ultima generație.

Will Roper, fostul șef al departamentului pentru achiziții din cadrul aviației americane, a menționat încă de anul trecut posibilitatea achiziționării de noi aparate F-16 pentru astfel de operațiuni, însă Brown a părut să nu fie foarte convins că achiziția de noi aeronave Fighting Falcon este opțiunea adecvată.

“Nu știu că de fapt va fi F-16. De fapt, vreau să pot dezvolta ceva nou și diferit care nu este F-16 – care are unele dintre aceste capacități, dar ajunge acolo mai repede și include o abordare digitală”, a explicat Brown.

Gen. Charles Q. Brown Jr (newsbeezer.com)

Potrivit oficialului american, F-16 nu are o arhitectură de sistem deschisă și primește destul de puțin frecvent noi actualizări de software, astfel că opțiunea dezvoltării unui nou avion de generația “a patra și jumătate sau a cincea minus” pare să fie mai adecvată. Studiul, denumit TacAir, va indica exact ce este necesar și în ce număr.

Brown nu a oferit mai multe detalii despre capacitățile aeronavei care ar putea înlocui F-16, însă cel mai probabil aceasta va cuprinde multe dintre caracteristicile avioanelor de generația a cincea, precum F-35, însă fără să fie invizibilă pe radar.

Aviația americană consideră că va putea dezvolta rapid un astfel de avion de luptă folosind noi tehnici digitale de inginerie, care au fost utilizate pentru proiectarea noii aeronave de antrenament Boeing Saab T-7A Red Hawk, dar și prototipul unui avion de vânătoare de generația a șasea (NGAD).

Publicația Popular Mechanics amintește că Forțele Aeriene Americane plănuiau inițial să înlocuiască F-16 cu F-35, însă se pare că au renunțat la acest plan din cauza costurilor ridicate de operare ale avioanelor de generația a cincea.

Costurile de operare și suport al avioanelor F-35 sunt de aproape două ori mai mari decât cele ale aparatelor F-16, potrivit unui raport recent al Oficiului pentru Responsabilitate Guvernamentală (GAO).

În acest context, aviația americană ia în calcul o reducere a numărului total de avioane F-35 comandate, de la 1.763 la 1.050 de aeronave.

Brown a vorbit și despre problemele cu care se confruntă avioanele F-35, cum ar fi uzura accelerată a sistemului de propulsie, și a indicat că o soluție simplă ar putea fi să reducă gradul de utilizare al avioanelor F-35.

“Vreau să moderăm cât de mult folosim acele aeronave”, a explicat Brown. “Nu mergi cu Ferrari-ul la muncă în fiecare zi, îl conduci doar duminica. Acesta este [avionul] nostru de calitate superioară, vrem să ne asigurăm că nu-l utilizăm cu totul pentru lupte de nivel inferior … Nu vrem să epuizăm această capacitate acum și ne dorim să o avem și pentru mai târziu”, a conchis șeful aviației americane.

În acest moment, peste 1.300 de aparate F-16 sunt serviciu activ în dotarea Forțelor Aeriene ale SUA și Gărzii Naționale. Alte aproximativ 1.600 sunt în flotele aeriene alte altor țări sau deținute de firme precum TopAces.

Cu toate acestea, restricțiile bugetare și întârzierile înregistrate de programul F-35 au forțat oficialii americani să-și revizuiască planurile și intenționează să mențină în uz o parte din avioanele F-16 până în 2048.

Ultimul aparat F-16 a fost livrat aviației americane în urmă cu aproape 16 ani. Linia de producție F-16 produce în acest moment, exclusiv pentru export, noua variantă Block 70/72, care cuprinde o serie de îmbunătățiri față de aparatele aflate în dotarea aviației americane.