ApărareImportant

Sfaturi de la prima femeie-pilot de F-35 pentru piloții români care vor trece de la F-16 la F-35

Pilotul american Monessa ”Siren” Balzhiser (FOTO: f35.com/Lockheed Martin

În contextul în care România și-a anunțat intenția de a achiziționa F-35 Lightning II, Umbrela Strategică a discutat cu Monessa “Siren” Balzhiser, prima femeie-pilot de teste cu sute de ore la manșa F-35, despre provocările tranziției de la F-16 la noua aeronavă de generația a cincea.

Cu peste 1800 de ore de zbor la manșa unor avioane precum T-6, T-38C, L-39, F-16, și F-35, Balzhiser a explicat că trecerea implică mai mult decât adaptarea la o nouă aeronavă; necesită o schimbare fundamentală a modului în care piloții procesează informațiile și utilizează la maxim tehnologiile avansate ale aeronavei de generația a cincea pentru a-și îndeplini misiunea.

Pentru piloții români, trecerea de la F-16 la F-35 pleacă de la un fundament similar: „Mentalitatea de a pilota o aeronavă monoloc și cu un singur motor rămâne aceeași. Așa că piloții români care se transferă de la F-16 la F-35 vor avea avantajul de a înțelege ce înseamnă asta”, afirmă pilotul.

Una dintre cele mai semnificative schimbări cu care se vor confrunta piloții români este modul în care sunt procesate și prezentate datele. Fuziunea avansată a senzorilor și sistemele integrate ale F-35 oferă o vedere cuprinzătoare și în timp real a spațiului de luptă, depășind cu mult capabilitățile F-16. „Fiți deschiși la modul în care sunt procesate datele pentru pilot”, subliniază Monessa Balzhiser, care zboară cu indicativul “Sirena”. „Acest lucru vă va permite să maximizați eficiența și capabilitățile F-35.”

Balzhiser, care este actualmente pilot de teste de la Lockheed Martin, a adăugat că entuziasmul în rândul piloților români este palpabil. „Am avut ocazia să întâlnim mai mulți piloți ai Forțelor Aeriene Române și sunt foarte entuziasmați”, notează pilotul american. „Am avut ocazia să îi punem în simulator, iar entuziasmul și dorința lor de a învăța sunt foarte încurajatoare.”

Experiența personală a pilotului american în ceea ce privește trecerea de la F-16 la F-35 oferă perspective valoroase asupra procesului de instruire. Cu 1.600 de ore de zbor pe F-16, Monessa Balzhiser consideră procesul de tranziție ca fiind incitant. Programul de instruire, care a inclus cursuri academice, sesiuni în simulator și zboruri reale, a asigurat o tranziție lină.

„Pentru mine, a fost vorba de aproximativ opt săptămâni de instruire, care au inclus cursuri academice, instruire în simulator și apoi trei zboruri înainte de a fi certificată pe F-35”, își amintește pilotul. Această abordare structurată asigură că piloții sunt bine pregătiți pentru a gestiona capabilitățile avansate și sistemele complexe ale F-35.

Pe măsură ce piloții români își continuă tranziția către F-35, aceștia nu adoptă doar o nouă aeronavă, ci și pășesc într-o nouă eră a luptei aeriene. Sistemele avansate ale F-35, fuziunea senzorilor și capabilitățile de gestionare a spațiului de luptă integrat reprezintă un salt semnificativ înainte. Una dintre caracteristicile remarcabile ale F-35 sunt sistemele sale automate, cum ar fi sistemul de evitare a coliziunilor, care a salvat deja viețile mai multor piloți și care ușurează munca pilotului de la manșa aeronavei.

Balzhiser a vorbit și despre procesul de îmbunătățire constantă a capabilitățiilor F-35 Lightning II, iar o compnentă esențială în acest sens este Technology Refresh 3 (TR-3), cea mai nouă actualizare software și hardware care servește drept bază pentru noul standard F-35 Block 4.

TR-3 introduce un sistem de procesare mai puternic, o capacitate de memorie crescută și un nou display panoramic pentru cockpit, îmbunătățind conștientizarea situațională și eficiența misiunii pilotului. Aceste îmbunătățiri sunt cruciale pentru integrarea noilor capabilități și asigurarea faptului că aeronava poate face față amenințărilor emergente.

„F-35 este deja o aeronavă extrem de capabilă și poate face față amenințărilor actuale și emergente. Dar întotdeauna trebuie să înțelegem că acele amenințări emergente se pot dezvolta și pot apărea noi amenințări”, a subliniat pilotul.

Upgrade-ul Block 4 aduce mai multe îmbunătățiri esențiale pentru F-35. Printre acestea se numără capacități de armament sporite, sisteme avansate de război electronic și o recunoaștere îmbunătățită a țintelor. Aceste upgrade-uri asigură că F-35 rămâne o forță formidabilă pe câmpul de luptă, capabilă să angajeze o gamă largă de amenințări cu precizie și eficiență.

Arhitectura deschisă a sistemelor de misiune este un alt aspect critic al upgrade-ului Block 4. Acest design permite integrarea fără probleme a tehnologiilor și capabilităților viitoare, asigurând că F-35 rămâne adaptabil și pregătit pentru viitor. Cu 18 țări care utilizează în prezent F-35, această flexibilitate este esențială pentru menținerea interoperabilității și maximizarea eficienței avionului în diverse teatre de operațiuni.

F-35 este mai mult decât un simplu avion de luptă, este un nod esențial în cadrul securității secolului XXI, având capacitatea sa de a se conecta și comunica cu alte unități – fie aeriene, terestre sau maritime, iar acesta este element ce sporește eficacitatea generală a operațiunilor militare. F-35 poate partaja date cu sisteme precum HIMARS, navele Aegis și chiar activele spațiale, creând un spațiu de luptă cuprinzător și integrat, explică “Sirena”.