ApărareȘtiri

Savu, Damen: Șantierul din Mangalia poate fi un hub logistic naval pentru navele NATO și UE din Marea Neagră

Foto: Gheorghe Savu, Damen - LARICS

Damen propune formarea unui hub logistic naval pentru forțele NATO și UE din Marea Neagră, care să funcționeze în cadrul șantierului de la Mangalia, deținut 51% de statul român și administrat de constructorul naval, a declarat Gheorghe Savu, directorul Damen Naval România, la Conferința de Securitate de la Berlin (18-19 mai).

Prezența constructorului naval “reprezintă un atu strategic, atât pentru România, cât și pentru aliații regionali și partenerii din Marea Neagră”, a subliniat  Savu, adăugând că; “Damen poate stabili în șantierul său naval de la Marea Neagră, în coproprietate cu guvernul român, un hub logistic naval pentru forțele NATO și UE din Marea Neagră. Un astfel de hub ar putea asigura întreținere și reparații pentru navele NATO și UE care navighează în Marea Neagră, sporind astfel capacitatea lor operațională în zonă”.

Savu a explicat că un astfel de hub ar avea rolul de a executa lucrări de întreținere și reparație a navelor NATO și UE care navighează în bazinul pontic, ceea ce ar spori capacitatea forțelor aliate de a opera în această zonă strategică, în care tensiunile dintre statele occidentale și Rusia sunt în creștere.

Marea Neagră este una dintre cele mai complexe și dinamice mări în ceea ce privește securitatea maritimă, din cauza evoluțiilor negative ale securității din zonă de la războiul din Caucaz din 2008. Acest lucru duce la o creștere a eforturilor de apărare și securitate în regiunea Mării Negre și la un rol mai important pentru Forțele Armate Române, în special cele navale”, a spus generalul (r) Savu, la dezbaterea dedicată securității în zonele pontică și baltică.

Oficialul Damen a subliniat că, în contextul intensificării tensiunilor regionale, “România și aliații săi regionali trebuie să se poată baza pe infrastructura locală de producție și întreținere navală, pentru a asigura disponibilitatea și pregătirea capacităților navale aliate”.

Reprezentantul constructorului naval a indicat că grupul Damen este preocupat de evoluția negativă a situației de securitate din regiunea Mării Negre, și a adăugat că salută cooperarea navală NATO și UE în zona pontică

Savu a amintit că grupul olandez are o prezență importantă în regiune, având două șantiere navale mari (Damen Shipyard Galați și Damen Shipyard Mangalia) cu peste 4.000 de angajați, inclusiv 150 de ingineri și arhitecți navali români care au proiectat peste o sută de nave complexe, și 2.500 de subcontractori.

Ideea creării unui centru național de mentenanță a fost propusă și de șeful Statului Major al Forţelor Navale (SMFN), contraamiralul Mihai Panait, în ianuarie 2021, cu ocazia prezentării raportului de activitate al Forţelor Navale Române pentru anul 2020.

“Procesul de mentenanță şi de modernizare a platformelor navale existente este îngreunat din cauza interesului scăzut al şantierelor navale pentru executarea de reparaţii complexe la navele pe care le avem în dotare. Pentru fluidizarea acestui proces, soluţia propusă de noi este înfiinţarea unui Centru de Mentenanţă Naval Naţional, la fel cum există şi în alte state partenere, care ar avea efecte în dezvoltarea segmentului de suport logistic integrat pentru domeniul naval românesc, precum şi în creşterea atractivităţii faţă de profesiile conexe, pe piaţa muncii din ţara noastră”, a declarat Panait, citat de revista Marina Română.