ApărareȘtiri

Savu, Damen: România ar trebui să creeze un centru regional de mentenanță la Marea Neagră pentru navele militare NATO

Foto: forbes.ro

România ar trebui să înființeze un centru regional de producție, mentenanță și modernizare la Marea Neagră pentru navele militare din țările NATO și partenere, care să funcționeze în cadrul Șantierul Naval Damen Mangalia, deținut în proporție de 51% de statul român, a declarat generalul (r) Gheorghe Savu, directorul Damen Naval România, într-un interviu în exclusivitate pentru Umbrela Strategică.

“Dezvoltând capacitățile sale de producție navală și cu o abordare cuprinzătoare a cercetării-dezvoltării-producției-reparării-modernizării și sprijinului pentru întreg ciclul de viață al navelor, România ar putea obține un nivel ridicat de reziliență navală, într-o zonă provocatoare pentru securitatea NATO și UE, așa cum este Regiunea Extinsă a Mării Negre”, a subliniat oficialul, adăugând că Damen “propune autorităților române ideea înființării unui Centru Național de Producție, Reparare și Modernizare a Navelor Militare care să poată deservi interesele strategice ale României și ale forțelor navale ale statelor riverane Mării Negre și ale statelor membre NATO care desfășoară misiuni în Marea Neagră”.

Astfel, Forțele Navale Române ar putea deveni “pilonul central al unui centru regional de mentenanță și asigurare logistică la Marea Neagră”, mai spus oficialul, precizând că “principalul beneficiar ar fi statul român”.

Generalul (r) Gheorghe Savu a mai adăugând că firma “Damen este profund impresionată de investițiile României în securitatea sa națională și de rolul statului român în asigurarea securității euroatlantice prin contribuția la capacitățile militare și misiunile NATO și UE. Prin dezvoltarea unui centru național propriu de cercetare, dezvoltare și producție navală militară, România ar putea deveni principala națiune-lider în domeniu din sud-estul Europei”.

Totodată, oficialul este de părere că un astfel de centru ar avea “o contribuție importantă la asigurarea securității naționale în domeniul naval, la creșterea rezilienței navale militare românești și la consolidarea statutului României de pol de stabilitate pe flancul estic” al NATO.

  •  “Industria de construcții de nave din România, întotdeauna apreciată la nivel european”

Generalul (r) Gheorghe Savu a vorbit și despre importanța industriei navale din România și planurile companiei pentru cele două șantiere ale sale din țara noastră – Damen Galați, deținut în totalitate de Damen, și Damen Mangalia, unde deține 49% din acțiuni și căruia îi asigură managementul operațional.

“Industria de construcții de nave din România a fost întotdeauna apreciată la nivel european, mai ales în ceea ce privește calitatea forței de muncă și infrastructura oferită de șantierele navale de pe Dunăre și de la Marea Neagră. Ca urmare, companiile europene au văzut în șantierele navale din România o oportunitate pentru producția de nave, inclusiv militare, așa cum se întâmplă la Șantierul Naval Damen Galați. Firma Damen a intuit potențialul uriaș al șantierelor navale românești și a transformat România în principala destinație a investițiilor sale, atât în partea de producție, cât și în cea de proiectare“.

În șantierele navale din România sunt angajate aproximativ 10,000 de persoane, dintre care aproximativ 4.400 lucrează la cele două șantiere Damen. În plus, în țara noastră s-au înființat societăți cu capital românesc sau străin care prestează servicii și livrează echipamente pentru navele care se construiesc în România și în alte state, asigurând aproximativ 8.000 locuri de muncă. Dintre aceștia, aproximativ 2.500 sunt subcontractori care lucrează pentru cele două șantiere Damen, a explicat oficialul.

Oficialul a menționat că industria navală, fie ea privată sau deținută de stat, “depinde într-un anumit grad de sprijinul de stat și de acțiunile menite să o ajute să supraviețuiască și mai târziu să-și revină din orice criză economică, precum cea actuală”.

“Pentru Damen, ceea ce se întâmplă în România este de o importanță capitală, deoarece are aici două șantiere navale majore și un institut de cercetare-dezvoltare și proiectare navală. Astfel, investițiile Damen constituie nucleul în jurul căruia industria navală din România își poate menține și consolida cunoștințele și profesionalismul, ceea ce asigură în cele din urmă o capacitate economică durabilă pentru națiunea română”.

Reprezentantul companiei a subliniat că “parteneriatul pe care îl are cu Ministerul Economiei în cazul Șantierului Naval Damen Mangalia se dovedește că funcționează bine” și “crede într-un parteneriat mai strâns cu Ministerul Economiei în transformarea șantierului naval din Mangalia într-una dintre cele mai mari și mai dezvoltate entități tehnologice de acest fel nu numai la Marea Neagră, ci și la nivel european, cel puțin”.

Generalul a precizat că un astfel de parteneriat mai profund ar permite României să construiască nave militare pentru propriile forțe navale, dar și pentru alte țări. “De asemenea, România ar putea oferi astfel de capacități navale strategice aliaților și partenerilor săi din NATO și UE”.

“Succesul preluării de către Damen a șantierului din Galați a avut la bază și colaborarea pe care șantierul a avut-o cu firma olandeză încă din anii 1990. Astfel, Damen a preluat și este decisă să dezvolte pe mai departe o istorie bogată a Șantierului Naval Damen Galați, care a produs de-a lungul celor 70 de ani de existență peste 1.300 de nave pentru mai mult de 70 de state. Investițiile Damen în infrastructură, transferul tehnologic și de inovare și cercetare-dezvoltare au transformat Șantierul Naval Damen Galați într-unul dintre cele mai moderne din Europa, fiind un model de privatizare de succes”.

“Pe lângă șantierul său din Galați, complet tehnologizat la cel mai înalt nivel mondial, Damen acordă o atenție deosebită șantierului din Mangalia deținut în proporție de 49%, restul de 51% revenind statului român. Prin investițiile și transferul tehnologic realizate de Damen și o implicare mai consistentă a statului român, Șantierul Naval Damen Mangalia poate produce orice tip de navă, inclusiv nave militare. Practic, statul român are acum posibilitatea să producă în șantierul la care deține majoritatea acțiunilor nave complexe de mare tonaj, inclusiv militare”.

Pe lângă construcția de nave, Damen deține, din 2003, și un institut de cercetare în domeniul naval – Institutul de Inginerie Maritimă din Galați (Marine Engineering Galați-MEGA).

“MEGA este una dintre principalele capacități de cercetare-dezvoltare ale Damen, proiectând nave complexe de mare tonaj, inclusiv militare, pe care compania le produce în șantierele sale din România și din întreaga lume. Angajând peste 140 de ingineri și arhitecți navali români, care au proiectat peste 100 de nave complexe construite la șantierele navale Damen din Olanda, România, Polonia, China, Vietnam și Brazilia și desfășurând un parteneriat eficient cu Universitatea Dunărea de Jos din Galați, Damen contribuie esențial la potențialul de cercetare-dezvoltare al industriei navale românești”, a explicat reprezentantul companiei.

Institutul a fost implicat în proiectarea mai multor nave militare, cum ar fi fregatele SIGMA pentru Forțele Navale Indoneziene, navele de sprijin logistic pentru Forțele Navale Olandeze sau nava de patrulare Ștefan Cel Mare a Poliției de Frontieră Române.

  • “Industria navală românească se află pe o mare agitată în această perioadă de criză globală”

În ceea ce privește efectele pandemiei de coronavirus, directorul Damen a explicat că întreaga industrie navală mondială a fost afectată de această criză globală, mai ales că sectorul transportului maritim a fost unul dintre cele mai lovite.

Credem că, chiar dacă trecem printr-o criză cu multe provocări importante la adresa industriei navale, există și oportunități care ne îndeamnă să gândim și să acționăm în perspectivă. Toate provocările menționate aici sunt reale, nu vor dispărea foarte curând. Dar lucrul bun este că unele dintre ele oferă modalități directe de îmbunătățire a modului de a face afaceri, de a utiliza mai bine resursele și de a proteja planeta și domeniul maritim pentru generațiile viitoare”.

Totuși, în pofida dificultăților, activitatea pe șantierele navale Damen din România a continuat și în timpul crizei. Printre poveștile recente de succes menționate de reprezentantul companiei se numără faptul că “extrem de modernul spărgător de gheață RSV Nuyina construit la Galați pentru guvernul australian și-a început recent încercările pe mare în Marea Nordului, ceea ce constituie o reușită remarcabilă a șantierului din Galați“.

De asemenea, în ultima lună a anului trecut, la Damen Galați a început producția celei de a doua nave de sprijin pentru luptă pentru Marina Regală Olandeză. “Ca și predecesoarea sa, HNLMS Karel Doorman, noua navă este cea mai complexă și avansată tehnologic navă militară construită vreodată în România. Aceasta este a opta navă produsă pentru Forțele Navale Regale Olandeze, care au încredințat producția navelor lor Șantierului Naval DAMEN Galați, așa cum au făcut-o până în prezent alte 13 state din NATO, UE și din întreaga lume”, a amintit generalul Savu, care a precizat că șantierul naval deținut de Damen la Galați a construit până acum peste 30 de nave militare, cu o valoare totală de peste două miliarde de euro.

“Recentele contracte semnate pentru construcția unei nave militare, a unui iaht și a două spărgătoare de gheață la șantierele din România sunt dovada seriozității investițiilor DAMEN și a eforturilor companiei pentru a asigura continuitatea producției navale în România”.

  • Planurile Damen pentru viitor

Directorul Gheorghe Savu  a vorbit și despre planurile viitoare de dezvoltare a companiei Damen în România.

Damen se angajează să fie foarte activ în digitalizare și să investească în revoluția industrială 4.0. Investim deja în îmbunătățirea acestor aspecte și în șantierele noastre din România. De asemenea, dorim să cooperăm și să formăm parteneriate cu Guvernul României și alte entități interesate pentru a ne susține afacerea și societatea românească în ansamblu împotriva șocurilor provenite dintr-o lume nesigură și evenimente neprevăzute, precum pandemia actuală. În această privință, Damen în ansamblu, dar mai ales Damen România, rămâne în serviciul unei cooperări strategice mai profunde și cuprinzătoare cu și în interiorul României”.

Oficialul a adăugat că “printr-o abordare cuprinzătoare, pornind de la cercetare-dezvoltare-proiectare până la producția și mentenanța navelor, Damen implementează o strategie pe termen lung care va contribui decisiv la consolidarea profilului României de producător naval important, inclusiv în domeniul militar“.

  • Aproximativ 35% din totalul angajaților grupului Damen sunt în România

“Facilitățile Damen din România au importanță strategică pentru prezentul și viitorul companiei, chiar și numai pentru faptul că asigură aproximativ 35% din totalul angajaților săi. Investițiile făcute în cele două șantiere navale, transferul total de tehnologie și de cercetare-dezvoltare, personalul înalt calificat și experiența de peste 140 de ani de cooperare cu Forțele Navale Regale Olandeze creează oportunitatea ca Damen, în colaborare cu statul roman, să operaționalizeze în Mangalia un Centru Național de Producție, Reparare și Modernizare a Navelor Militare pe întreaga lor durată de viață, atât pentru Forțele Navale Române, cât și pentru cele ale altor state”.

Cu investiții de peste 140 milioane de euro, Damen a transformat Șantierul Naval Galați într-unul dintre cele mai moderne din lume, care este capabil să construiască inclusiv nave militare complexe, așa cum sunt cele livrate pentru Forțele Navale Regale Olandeze”.

“Pornind de la succesul înregistrat de Șantierul Naval Damen Galați, Damen este hotărâtă ca, împreună cu statul roman, să pună în valoare și capacitățile de producție de mare amploare de care dispune Șantierul Naval Damen Mangalia. Până în prezent, cele două șantiere au construit peste 400 de nave diverse pentru clienți din multe state, inclusiv NATO și UE. Potențialul lor de dezvoltare este enorm iar punerea lui în valoare se poate face numai printr-un parteneriat solid și pe termen lung pe care Damen și-l dorește cu statul român”.

Oficialul a menționat că dintr-un total de peste 13.000 de angajați în 36 de șantiere navale din toată lumea și în capacitățile sale din Olanda, Damen are în România aproximativ 4.400 angajați, iar peste 2.500 de angajați ai firmelor subcontractoare își desfășoară activitatea pe platformele șantierelor din Galați și Mangalia.

“În acest context, Damen este în deplină cunoștință de cauză de impactul social pe care îl are asupra acestor două orașe, ca și de contribuția sa la bugetul de stat și la exporturile navale militare ale României. Din aceste motive, Damen manifestă o preocupare continuă pentru păstrarea capacităților de producție și a locurilor de muncă din România, cel puțin la nivelul de dinaintea crizei. Nu este ușor, competiția internațională a devenit și mai puternică, iar unele industrii navale beneficiază de ajutoare de stat care le asigură avantaje concurențiale neloiale. Cu toate acestea, prin seriozitate, strategii și planificare pe termen lung, organizare și dezvoltare tehnologică DAMEN este hotărâtă să producă și să repare în continuare la șantierele sale din România nave civile și militare de mare tonaj și complexe pentru beneficiarii externi și pentru România, ori de câte ori autoritățile române doresc acest lucru”.

“Având 250 de ingineri și arhitecți navali români în facilitățile sale din România, Damen face dovada transferului tehnologic și de cercetare-dezvoltare total, ceea ce contribuie la dezvoltarea unei expertize navale puternice cu care România revine în rândul celor mai avansați tehnologic producători navali din lume”.

“Așa cum am menționat, capacitățile de producție Damen din România sunt cele mai mari pe care compania le are în întreaga lume, iar investițiile făcute în cele trei entități ale sale sunt de o importanță strategică pentru viitorul companiei”, a conchis generalul (r) Gheorghe Savu, directorul Damen Naval România.