ApărareȘtiri

Savu, Damen: Ne-a fost refuzat accesul la documentele licitației corvetelor, am fost obligați să ne adresăm justiției

Foto: forbes.ro

Compania Damen a solicitat accesul la documentele privind organizarea și desfășurarea licitației pentru corvete și a fost obligată să intreprindă demersuri în justiție din cauza refuzului primit, a declarat generalul (r) Gheorghe Savu, directorul Damen Naval România, într-un interviu exclusiv pentru Umbrela Strategică.

“Damen a fost profund surprinsă de informarea oficială a autorităților române din 02 iulie 2019 despre rezultatele licitației privind Programul de înzestrare esențial «Corvetă multifuncțională» (…) Damen a analizat cu interes și preocupare anunțul Ministerului Apărării Naționale referitor la atribuirea produsului Corveta Multifuncțională. Anunțul a venit într-un moment în care multiple chestiuni, inclusiv de legalitate, încălcare a confidențialității etc. invocate chiar de către Ministerul Apărării ca temeiuri pentru suspendarea procedurii, erau departe de a fi fost soluționate”, a explicat oficialul Damen.

Considerăm că lipsa de claritate și transparență privind corectitudinea procedurilor de licitație publică afectează reputația programelor de achiziții din România și pot avea consecințe îngrijorătoare, atât în țară, cât și la nivel european”, a mai afirmat reprezentantul constructorului naval.

“În consecință, Damen a decis să se adreseze justiției pentru clarificarea situației create astfel încât Forțele Navale Române și România să obțină maximum de beneficii în urma derulării acestui program: garanția livrării la timp și în parametri solicitați a unor nave de luptă care să satisfacă în totalitate cerințele prezente și viitoare specifice mediului de securitate din Marea Neagră, securitatea mentenanței, modernizării și reparației în România pe întreg ciclul de viață al navelor, transferul tehnologic total, asigurarea securității unui important număr de locuri de muncă la Galați și Mangalia, asigurarea continuității producției, creșterea rezilienței industriei navale românești, inclusiv în domeniu militar etc”, a adăugat generalul Savu.

Savu a precizat că firma va căuta în continuare “o clarificare definitivă a suspiciunilor publice, a scurgerilor de informații clasificate și a controverselor nefondate din mass-media”.

Astfel, potrivit acestuia, “în spiritul transparenței și al clarității”, constructorul naval a solicitat acces la documentele privind organizarea și desfășurarea licitației. “Acest lucru a fost refuzat până acum, obligând compania Damen să întreprindă demersuri în justiție pentru rezolvarea acestor aspecte”, a completat Savu.

Totodată, generalul a menționat că “Damen apreciază poziția autorităților române, conform căreia «Ministerul Apărării Naționale va avea temeiul legal pentru finalizarea procedurii de achiziție după soluționarea definitivă a dosarelor» aflate pe rolul diferitelor instanțe judecătorești”.

Oficialul a mai afirmat că navele din clasa Sigma, propuse de Damen, care ar urma să conțină sisteme de armament din SUA și UE, pot fi proiectate și construite în totalitate în România, cu forță de muncă românească, cu experiență în domeniu probată în România și gata să înceapă construcția navelor imediat după atribuirea contractului.

Reprezentatul constructorului naval a mai amintit că, doar în anul 2020, Șantierul Naval Damen Galati a livrat Australiei unul dintre cele mai moderne și avansate spărgătoare de gheață din lume și două corvete Pakistanului, iar recent, a intrat în producție cea de a două navă de sprijin de luptă pentru Forțele Navale Olandeze.

“În timp ce își exprimă determinarea de a milita pentru soluționarea obiectivă în justiție a proceselor privind licitația Programului de înzestrare ,,Corvetă Multifuncțională” Damen își exprimă speranța că autoritățile române vor lua cele mai bune decizii privind înzestrarea Forțelor Navale Române și viitorul industriei navale din România, respectând în totalitate principiile competiției corecte, aplicarea întocmai a prevederilor legale și satisfacerea intereselor naționale de securitate”, a adăugat Savu.

Oficialul a subliniat că “angajamentul Damen în România este pe termen lung”, iar constructorul naval “dorește să-și intensifice parteneriatul cu statul roman astfel încât să-și aducă o contribuție importantă la creșterea rezilienței industriei navale românești, inclusiv în timpul crizelor economice globale, așa cum este cazul celei actuale”.

La aproape doi ani de la finalizarea licitației, contractul pentru construcția corvetelor nu a fost încă semnat, pe rolul instanțelor fiind o serie de contestații în legătură cu acest program cu o istorie zbuciumată.

Inițial, în anul 2016, contractul pentru corvete a fost atribuit direct companiei olandeze Damen, aceasta urmând să realizeze cele patru nave la șantierul său din Galați.

Ulterior, după venirea PSD la putere în 2017, procedura a fost reluată și a fost organizată o licitație publică. În iulie 2019, asocierea între constructorul francez Naval Group și Șantierul Naval Constanța a fost desemnată câștigătoare, cu corvete din clasa Gowind 2500, însă contracandidații – Fincantieri și Damen – au depus contestații.

Pe lângă contestații, licitația a fost și subiectul unei anchete DNA privind o presupusă infracțiune de luare de mită de către angajații Departamentului Armamente. Însă dosarul a fost clasat, procurorii anticorupție au concluzionat că nu „reiese astfel ca vreo persoană să fi pretins sau să fi primit vreo sumă de bani ori alte foloase necuvenite, pentru a face sau a determina modificarea acestor criterii de calificare  în variantele succesive de proiecte de acte normative, cu scopul de a favoriza vreun anume candidat la procedura specifică de achiziție din cadrul programului de înzestrare corvetă multifuncțională”.