Producătorul francez de vehicule militare Arquus vrea să copieze succesul Dacia și să devină “Dacia blindatelor” în România
Producătorul francez de blindate Arquus este inspirat de succesul Dacia și vrea să devină Dacia vehiculelor blindate în România, a declarat Emmanuel Levacher, președinte și directorul general al companiei din Franța, în cadrul unui interviu pentru Umbrela Strategică, în marja expoziției BSDA 2022.
Reprezentantul firmei franceze a explicat că vor fi create sute de locuri de muncă în România pentru fabricarea componentelor și asamblarea blindatelor Sherpa Light Scout, în cazul în care Arquus câștigă contractul pentru vehicule tactice ușoare.
“Estimăm că vor fi create direct 100 de locuri de muncă numai pentru asamblarea vehiculelor, atunci când procesul va fi transferat integral în România. Planificăm să achiziționăm mai multe componente din România. Asta va însemna, desigur, mai multe oportunități de afaceri pentru furnizorii români. Probabil mult mai multe locuri de muncă pe termen lung. La asta ar trebui să adăugăm și lucrările de întreținere. Una peste alta, ar trebui să ofere multă valoare adăugată economiei și industriei românești”, a afirmat Levacher, care a precizat că “80% dintre vehicule ar urma să fie fabricate în România”.
De altfel, oficialul a amintit că Arquus utilizează deja componente fabricate în România, cum ar fi scaune. De asemenea, Volvo Group, compania-mamă a Arquus, cumpără anual componente în valoare de 15 de milioane de euro din România.
Arquus estimează că va putea produce în România între 100 și 300 de blindate Sherpa Light Scout pe an, însă ritmul producției va depinde de cerințele autorităților române. Primele aproximativ 200 de vehicule vor fi fabricate integral în Franța, urmând ca producția să fie mutată treptat în România. Componentele principale vor continua să fie produse în Franța înainte de a fi asamblate în România. În cele din urmă, aproape întreg vehiculul ar putea fi produs local, cu excepția câtorva componente care vor continua să fie importate de la Arquus din Franța.
Reprezentantul firmei franceze și-a manifestat dorința de a aprofunda cooperarea cu industria românească.
“Trebuie să avem un partener principal pentru asamblare, dar vom avea o mulțime de alte oportunități pentru alți parteneri români în ceea ce privește furnizarea de componente, piese și lucrări de service. Industria auto din România este destul de bine dezvoltată, așa că sunt sigur că putem găsi niște furnizori buni. Dorim să maximizăm producția locală și vrem să fim parteneri de lungă durată pentru România”, a subliniat Levacher.
Mai mult, francezii sunt deschiși și la posibilitatea ca vehicule Sherpa Light Scout fabricate în România să fie exportate în alte țări, în primul rând Republica Moldova.
“Planul imediat este să producem pentru armata română și apoi, odată ce am îndeplinit nevoile armatei române, bineînțeles că putem exporta. Există deja discuții cu țările vecine, de exemplu Republica Moldova, pentru export. În etapele ulterioare, ne-am putea imagina folosirea liniei de producție din România pentru a exporta acest produs în alte părți ale lumii”, a explicat președintele Arquus.
Oficialul a menționat că succesul parteneriatului Dacia-Renault reprezintă o sursă de inspirație pentru Arquus.
“Ne place să ne referim la povestea de succes Dacia. Ne-am dori să devenim Dacia blindatelor în România”, a conchis Levacher.
Umbrela Strategică a relatat la începutul acestei luni că francezii de la Arquus, parte a grupului AB Volvo, sunt în discuții avansate cu Uzina Automecanică Moreni privind producția de blindate Sherpa Light Scout pe care firma din Hexagon le propune Armatei Române în cadrul unui program de înzestrare în valoare de 745 de milioane de euro.
Desemnat drept un proiect esențial în Carta Albe a Apărării 2020, programul autovehicule de teren blindate de tip ușor (ATBTU 4X4) se anunță a fi unul dintre cele mai masive proiecte de înzestrare din ultimii ani. Un proiect de hotărâre de Guvern, dat publicității pe data de 9 decembrie 2021, prevede achiziția a 1.059 de autovehicule tactice blindate de tip ușor. MApN cere „realizarea la nivelul operatorilor economici din industria națională de apărare a liniei de fabricație pentru fabricarea ATBTU în România, astfel că, începând cu produsul nr.279, fabricarea ATBTU să se facă pe această linie de fabricație”.
Surse din industria apărării au indicat că România ar intenționa să cumpere în total aproximativ 3.000 de blindate ușoare, în mai multe tranșe.
Sherpa este un vehicul blindat 4×4 multifuncțional, proiectat de Arquus să faciliteze dezvoltarea de versiuni și personalizări adecvate variatelor necesități și misiuni, având la bază o platformă comună. Familia de vehicule Sherpa Light cuprinde în acest moment patru modele de bază: Sherpa Scout, un vehicul blindat de legătură și recunoaștere, cu 4 sau 5 locuri pentru soldați; Carrier, pentru transportul de trupe sau sisteme de armament; APC, pentru transportul protejat al trupelor; și Sabre, conceput pentru nevoile forțelor speciale.
Până în acest moment au fost livrate peste 1.000 de vehicule Sherpa Light în toată lumea, inclusiv 300 în țări europene, în special armatei franceze.