ApărareȘtiri

Numărul zborurilor NATO în apropierea regiunii ocupate Crimeea a crescut cu 60% după 2018, susține Rusia

RoAF MiG-21 Lancer și USAF B-1 Lancer (US Air Forces in Europe)

Numărul zborurilor de recunoaștere efectuate de avioane ale unor țări membre NATO în apropierea regiunii ocupate Crimeea a crescut cu 60% după 2018, a declarat recent ministrul adjunct al Apărării de la Moscova, Andrei Kartapolov. Însă consolidarea prezenței aliate în zona pontică pare să fie mai degrabă o replică la intensificarea activităților militare ruse în Europa și Marea Neagră după anexarea ilegală a peninsulei Crimeea de către Moscova în 2014.

“Navele americane, avioane de recunoaștere și drone se apropie în mod regulat de granițele rusești”, a declarat Kartapolov, care a adăugat că, în urma incidentului ruso-ucrainean din noiembrie 2018, din strâmtoarea Kerci, “activitatea NATO în regiune s-a intensificat și mai mult”.

Numărul zborurilor efectuate de avioane spion a crescut cu 40% în regiune și cu 60% în apropierea Peninsulei Crimeea”, a afirmat oficialul rus, citat de agenția de știri Tass.

Pe de altă parte, potrivit celor mai recente statistici din partea NATO, în cursul anului 2019, aviația țărilor aliate a întreprins 290 de misiuni de interceptare sau monitorizare a unor avioane rusești aflate în apropierea spațiului aerian european al alianței transatlantice.

De asemenea, surse din cadrul Ministerul Apărării de la Sofia, citate de Mediapool, au indicat că în primele nouă luni ale anului 2019 s-au înregistrat 19 cazuri în care aviația bulgară a fost nevoită să intervină din cauza apropierii avioanelor militare rusești de spațiul aerian al țării. În 2018, numărul cazurilor de acest tip a fost de 17, relatează filiala din Bulgaria a postului Radio Free Europe/Radio Liberty.

Un oficial NATO, a declarat sub protecția anonimatului, s-a observat o intensificare a activității militare rusești în zona pontică, precum și în alte părți din Europa, după anexarea regiunii Crimeea, în 2014.

De altfel, ministrul bulgar al Apărării, Krasimir Karakachanov, a comentat anul trecut, după o interacțiune aeriană Rusia-NATO, că Moscova “testează capacitatea noastră și vor să vadă cum vom reacționa, cât de repede vom trimite avioanele și dacă radarele noastre îi vor detecta”.

“Aceasta este practica lor obișnuită”, a adăugat Karakachanov.

Potrivit generalul-locotenent (r) Ben Hodges, fost comandant al Forțelor terestre ale SUA în Europa, scopul acestor zboruri efectuate de aviația militară rusă este acela de a cartografia contururile zonelor acoperite de sistemele radar ale NATO, cât și de a testa timpii și tehnicile de răspuns ale alianței.

În aceste condiții, din cauza acțiunilor agresive ale Rusiei după ocuparea regiunii Crimeea, NATO a indicat în mai multe rânduri că securitatea Mării Negre este o prioritatea pentru alianță.

“Securitatea Mării Negre este o prioritate pentru NATO și Georgia. Și suntem îngrijorați de continuarea creșterii puterii militare rusești în regiune. Rusia folosește Crimeea pentru a-și proiecta puterea în Marea Neagră. Prin urmare, lucrăm pentru a ne consolida prezența în regiunea Mării Negre”, a afirmat secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, în cadrul unei întâlniri cu premierul georgian Irakli Garibashvili, pe 17 martie.