ApărareȘtiri

Misiuni de aprovizionare și evacuare medicală executate de un elicopter Black Hawk fără echipaj uman

Elicopter Black Hawk fără echipaj uman (FOTO: lockheedmartin.com)

Lockheed Martin și Agenția SUA pentru Cercetări Avansate în domeniul Apărării (DARPA) au demonstrat capacitatea unui elicopter Black Hawk fără echipaj uman la bord de a efectua diverse misiuni în mod autonom, în timpul unui experiment desfășurat recent de armata americană.

Elicopterul Black Hawk, pilotat de un sistem autonom dezvoltat de Sikorsky, a demonstrat că poate efectua în siguranță și în mod fiabil misiuni de reaprovizionare cu transportarea încărcăturii în interior sau exterior, precum și o operațiune de salvare, a anunțat grupul Lockheed Martin.

Efectuate în zilele de 12, 14 și 18 octombrie în cadrul experimentului Project Convergence 2022 (PC22) al armatei americane, zborurile arată cum elicopterele utilitare existente și viitoare ar putea, într-o bună zi, să efectueze misiuni complexe cu echipaj redus sau în modul autonom.

Sistemul autonom Sikorsky, cunoscut sub numele de tehnologia MATRIX™, constituie nucleul proiectului ALIAS (Aircrew Labor In-cockpit Automation System) al DARPA. Pe lângă elicopterele armatei SUA, Sistemul ALIAS ar putea fi în cele din urmă încorporat în viitoarea aeronavă de asalt cu rază lungă de acțiune.

“Credem că tehnologia MATRIX este pregătită acum pentru a fi transferată armatei, în contextul în care aceasta dorește să modernizeze flota de elicoptere de anduranță și să achiziționeze viitoarele aeronave cu decolare verticală”, a declarat Igor Cherepinsky, director al Sikorsky Innovations.

“Pe lângă creșterea siguranței și fiabilității zborului, tehnologia MATRIX permite supraviețuirea în mediile de securitate ale secolului XXI, cu ritm și amenințări ridicate, în care elicopterele Black Hawk operează în prezent, iar elicopterele DEFIANT X® și RAIDER X® ar putea opera în viitor. Elicopterele fără echipaj sau cu echipaj redus ar putea îndeplini în siguranță misiuni critice și de salvare de vieți omenești, ziua sau noaptea, în terenuri complexe și în spații de luptă contestate”, a adăugat reprezentantul companiei.

În timpul PC22 Technology Gateway, elicopterul Black Hawk, fără oameni la bord, a livrat în condiții de siguranță o cantitate mare de produse medicale, zburând la joasă înălțime și rapid deasupra solului, folosind terenul pentru a-și masca prezența. De asemenea, acesta poate reaprovizona trupele cu o încărcătură externă și se poate reorienta în timpul zborului pentru a evacua un rănit.

Pentru a începe demonstrațiile de zbor, piloții au zburat și au aterizat aeronava Black Hawk, apoi au activat sistemul MATRIX pentru a oferi control total computerului de zbor.

Demonstrațiile PC22 au fost al doilea set de zboruri Black Hawk fără piloți din acest an.

Pe 5 februarie, timp de 30 de minute, un elicopter Black Hawk a zburat fără echipaj uman la bord în zona bazei Fort Campbell, Kentucky. Aeronava a executat autonom verificările înainte de zbor, a decolat și a zburat într-un mediu care simula spațiul aerian congestionat și complex al orașului New York, reacționând autonom la zgârie-norii simulați, a explicat Igor Cherepinsky, directorul companiei Sikorsky Innovation.

Sikorsky și DARPA vor continua să colaboreze în vederea tranziției către avceastă tehnologie și integrarea ei în operațiuni militare, cum ar fi sprijinul și operațiunile echipajelor aeriene, logistica și realimentarea medicală, evacuarea victimelor, precum și pentru aplicații comerciale, cum ar fi lupta împotriva incendiilor, transportul de marfă și mobilitatea aeriană urbană.