ApărareȘtiri

Mass-media: MiG-21-urile României pot părea învechite, dar sunt mai avansate în privința avionicii decât orice are Ucraina în acest moment

Un F-16 al Gărzii Naționale din Alabama într-o misiune de antrenament alături de un MiG-21 LanceR românesc. (US Air Force/Sgt. Matthew Bruch)

MiG-21-urile României pot părea învechite, dar sunt mai avansate în ceea ce privește avionica și adaptabilitate decât orice are Ucraina în acest moment, astfel că ar fi utile Kievului, afirmă jurnalistul american Tyler Rogoway, editorul-șef al publicației de specialitate The War Zone.

Începând din data de 15 aprilie, România a suspendat, pe termen nedeterminat, activitățile de zbor cu MiG-21 LanceR, din cauza incidenței considerabile a evenimentelor și accidentelor de aviație înregistrate pe timpul exploatării acestui model de aeronavă, soldate cu mai multe victime și aeronave avariate sau distruse. Ministrul Apărării, Viorel Dîncu, a subliniat că această măsură nu reprezintă scoaterea definitivă din serviciu a aeronavelor de acest tip.

Potrivit acestuia, decizia României de a suspenda activitățile de zbor cu MiG-21 ar putea oferi acum o soluție parțială – deși poate nu una ideală – pentru deficitul de avioane de luptă cu care se confruntă Ucraina. Trebuie precizat că niciun oficial român nu a vorbit până în  acest moment despre posibilitatea ca țara noastră să doneze MiG-urile Ucrainei.

Jurnalistul explică faptul că, deși MiG-21 poate părea oarecum un avion de luptă învechit, aparatele românești au fost modernizate în profunzime, primind radare și avionică occidentală.

Deși pot părea foarte modeste, avioanele MiG-21 sunt foarte ușor de întreținut, pot executa numeroase misiuni, fiind în același timp remarcabil de capabil, susține jurnalistul american, care recomandă folosirea de tactici creative, care să accentueze caracteristicile pozitive ale aparatelor și să minimizeze deficiențele.

Potrivit acestuia, o soluție ar fi ca MiG-21-urile să zboare în echipă cu avioane de luptă mai puternice (MiG-29, Su-27).

Jurnalistul american susține că piloții ucraineni ar putea învăța rapid să utileze MiG-21, mai ales că aviația țării vecine a avut în dotare acest tip de aparat până în urmă cu câțiva ani. Mai mult, Uzina de Aviație Odessa are capacitatea de a repara și întreține MiG-21, ba chiar poate să aducă și îmbunătățiri.

Rogoway precizează că LanceR diferă de alte MiG-21 în ceea ce privește avionica, care este israeliană, fiind foarte asemănătoare cea a avioanelor de luptă occidentale, astfel că piloții ucraineni vor avea nevoie de pregătire pentru a învăța să utilizeze noua avionică. De notat că și avioanele MiG-29 oferite Ucrainei de Polonia sunt echipate tot cu avionică occidentală.

În urma lucrările de modernizare, avioanele MiG-21 LanceR, varianta C, au fost echipate cu radarul puls-doppler Elta EL/M-2032, considerat ca similiar în ceea ce privește performanțele cu radarul AN/APG-66 al aparatelor F-16A/B. LanceR, varianta C, poate transporta, de asemenea, containerul pentru război electronic Elta EL/L-8222, care poate îmbunătăți capacitatea de auto-apărare a avioanelor

În ceea ce privește armamentul aer-aer, avioanele MiG-21 LanceR sunt capabile să folosească o varietate de arme sovietice și occidentale, inclusiv rachete R-60 și R-73 (utilizate și de Ucraina), dar și rachete Python 3 (Israel) și Magic II (Franța).

MiG-21 a fost proiectat ca un avion de interceptare, destinat să execute misiuni în condiții meteorologice normale, iar primul zbor al acestui tip de aparat a avut loc în 1957.

De-a lungul timpului au intrat în dotarea Forţelor Aeriene Române peste 400 de avioane MiG-21, ultimul avion de acest tip intrând în serviciu în anul 1982. În anii 90, un număr total de 111 aeronave MiG-21 au fost modernizate la versiunea LanceR, în parteneriat cu Aerostar și Elbit Systems. Forțele Aeriene Române mai au în dotare 16 avioane MiG-21 LanceR B (pentru antrenament) și C (optimizate pentru misiuni aer-aer), însă nu este clar câte dintre acestea chiar sunt funcționale. Versiunea MiG-21 Lancer A (optimizată pentru misiuni aer-sol) a fost retras din uz în urmă cu câțiva ani. România vrea să înlocuiască MiG-urile cu aeronave F-16 A/B MLU achiziționate la mâna a doua din Norvegia.