ApărareȘtiri

Generalul Wolters, SACEUR: Numărul avioanelor F-35 în Europa ar putea ajunge la 450 în anul 2030

Sursa: Lockheed

Numărul avioanelor de generația a cincea de tip F-35 Lightning II pe continentul european ar putea ajunge la 450 în anul 2030, a declarat generalul de aviație Tod Wolters, comandantul Suprem al Forțelor Aliate în Europa (SACEUR) și liderul Comandamentului european al Statelor Unite (EUCOM), citat de portalul de știri de apărare Military.com.

Estimarea oficialului american vine în contextul în care tot mai multe țări NATO din Europa au decis să achiziționeze acest avion de generația a cincea, iar Forțele Aeriene ale SUA și-au sporit constant prezența F-35 pe continent.

“Aceasta este o capacitate extraordinară”, a spus Wolters, pe 9 iunie, la un forum găzduit de think tank-ul Atlantic Council. „Și dacă aș fi un potențial adversar al Alianței Nord-Atlantice sau Europei, nu mi-ar plăcea să aud asta”.

Până în prezent, conform companiei Lockheed Martin, producătorului avionului, și a altor declarații publice, cel puțin 49 de aparate F-35 au fost livrate țărilor NATO din Europa, inclusiv Marii Britanii, Norvegiei, Italiei, Olandei și Danemarcii, iar alte zeci de aeronave urmează să fie livrate în anii următori.

De asemenea, Forțele Aeriene ale SUA și-au sporit măresc constant prezența F-35 în Europa, începând din 2017. Mai mult, în toamna acestui an, baza aeriană RAF Lakenheath din Marea Britanie urmează să devină prima bază din Europa care va găzdui în permanență aparate F-35 ale aviației americane.

Până în prezent, Lockheed Martin a livrat peste 650 de avioane F-35 către clienți din întreaga lume.

Wolters a declarat, de asemenea, că este încântat de eforturile țărilor NATO în ceea ce privește dezvoltarea de avioane de luptă de generația a șasea, cum ar fi programul Next Generation Air Dominance (NGAD) al aviației SUA, Tempest al Marii Britanii sau proiectul franco-germano-spaniol Future Combat Air System (FCAS). Generalul a subliniat că membrii alianței care dezvoltă avioane militare de generația a șasea ar trebui să se asigure că planurile lor sunt sincronizate pentru a evita duplicarea capabilităților.

F-35, cel mai scump program militar din istoria Statelor Unite, se confruntă în continuare cu provocări majore, fie ele tehnice, bugetare sau strategice. Programul se dovedește a fi semnificativ mai scump decât se estima inițial, costurile totale de întreținere pentru aparatele F-35 din dotarea forțelor SUA sunt estimate la peste 1 trilion de dolari pe durata de 60 de ani a programului.

Printre problemele cu care F-35 se confruntă se numără un tun intern imprecis, sute de erori software,  avarii la nivelul învelișului antiradar în cazul zborului la viteze supersonice sau vulnerabilități în planul securității cibernetice.

Problemele cu care se confruntă F-35 sunt o demonstrație a complexității proiectelor aviatice de generația a cincea.

Spre comparație, Forțele Aerospațiale ale Rusiei, care au primit anul trecut prima aeronavă de generația a cincea de tip Suhoi Su-57 din producția de serie, vor avea în arsenalul său doar 76 de avioane Su-57 în 2028.