Egiptul a recepționat prima navă Gowind construită în această țară. România încă nici nu a semnat contractul
Port Said, prima dintre cele trei corvete de tip Gowind 2500 construite parțial în Egipt, a fost livrată Forțelor Navale Egiptene pe 6 ianuarie, în mai puțin de patru ani de la startul construcției. În aceeași perioadă, România nu a reușit nici măcar să semneze contractul pentru achiziția a patru corvete.
În 2014, Egiptul a semnat contractul pentru achiziția a patru corvete de tip Gowind 2500 cu francezii de la Naval Grup, valoarea ridicându-se la 1 miliard de euro. Suma nu includea și armamentul, astfel că au fost încheiate alte două contracte: unul cu producătorul de rachete MBDA pentru sisteme de rachete antiaeriene VL-Mica și antinavă Exocet MM40 Block 3, în valoare de 400 de milioane de euro; iar altul cu Naval Group pentru torpile, cu o valoare cuprinsă între 100 și 200 de milioane de euro, relatează site-ul de știri de profil Naval News.
Contractul prevedea ca o navă (El Fateh) să fie construită integral în Franța, iar restul să fie realizate parțial în Egipt, cu asistență tehnică de la Naval Group, informează Mer et Marine.
Pe lângă nava Port Said, Marina Egipteană a recepționat, din septembrie 2017, corveta El Fateh, iar alte două vase din clasa Gowind sunt în curs de construcție la șantierul naval Alexandria din Egipt.
Dacă afacerea cu Egiptul poate fi considerat un exemplu de succes pentru Naval Group, situația contractului cu Malaysia – pentru șase corvete Gowind – este una care dă mari bătăi de cap constructorului francez. Mai multe detalii aici.
O altă afacere care trenează este cea a corvetelor comandate de România. La aproape doi ani de la finalizarea licitației, contractul pentru construcția corvetelor nu a fost încă semnat, pe rolul instanțelor fiind o serie de contestații în legătură cu acest program cu o istorie zbuciumată.
Inițial, în anul 2016, contractul pentru corvete a fost atribuit direct companiei olandeze Damen, aceasta urmând să realizeze cele patru nave la șantierul său din Galați.
Ulterior, după venirea PSD la putere, procedura a fost reluată și a fost organizată o licitație. În iulie 2019, Constructorul francez Naval Group, în parteneriat cu Șantierul Naval Constanța, a câștigat contractul, dar contracandidații firmei câștigătoare – Fincantieri și Damen – au depus contestații.
Ministerul Apărării a anunțat vara acestui an că va finaliza contractul pentru programul de înzestrare cu corvete după soluționarea definitivă a tuturor dosarelor aflate pe rolul instanțelor în conexiune cu achiziția corvetelor multifuncționale.
Pe lângă contestații, licitația a fost și subiectul unei anchete DNA privind o presupusă infracțiune de luare de mită de către angajații Departamentului Armamente. Însă dosarul a fost clasat, procurorii anticorupție au concluzionat că nu “reiese astfel ca vreo persoană să fi pretins sau să fi primit vreo sumă de bani ori alte foloase necuvenite, pentru a face sau a determina modificarea acestor criterii de calificare în variantele succesive de proiecte de acte normative, cu scopul de a favoriza vreun anume candidat la procedura specifică de achiziție din cadrul programului de înzestrare corvetă multifuncțională”.
Demararea contractului Corvete multifuncţionale este o prioritate pentru noul guvern condus de Florin Cîțu, acest obiectiv figurând în programul de guvernare pe perioada 2020-2024.