Consumatorii sunt sceptici că firmele sunt capabile să le protejeze datele personale – studiu Thales
Un nou studiu Thales evidențiază o lipsă de încredere a consumatorilor în toate sectoarele de activitate, în ceea ce privește protecția datelor lor personale. Potrivit Thales Consumer Digital Trust Index 2022 – sondaj realizat de Opinium și în parteneriat cu Universitatea din Warwick, se arată într-un comunicat transmis redacției Umbrela Strategică.
Rețelele de socializare (18%), guvernul (14%) și organizațiile din domeniul media și divertisment (12%) au înregistrat cel mai scăzut nivel de încredere din partea utilizatorilor atunci când vine vorba de păstrarea în siguranță a datelor personale.
De asemenea, studiul a constatat că sectorul bancar și financiar (42%), furnizorii de servicii medicale (37%) și companiile de tehnologie de consum (32%) sunt industriile care se bucură de cea mai mare încredere în rândul consumatorilor, în ceea ce privește protecția informațiilor sensibile. Bazat pe un sondaj efectuat pe un eșantion de peste 21.000 de persoane din întreaga lume, raportul evidențiază modul în care reacționează cetățenii atunci când se confruntă cu un caz de expunere de date personale – atât în ceea ce privește comportamentul personal, cât și atitudinea față de companiile care au suferit o breșă de securitate, dar și nivelul de încredere pe care aceștia îl acordă diverselor sectoare de activitate și guvernelor.
Au existat diferențe semnificative între consumatorii din diferite țări. Germanii (23%), australienii, britanicii și francezii (20%) s-au declarat cel mai puțin încrezători în ceea ce privește protecția datelor personale și a serviciilor digitale. În comparație, utilizatorii din Brazilia (95%), Mexic (92%) și Emiratele Arabe Unite (91%) au raportat cele mai ridicate niveluri de încredere. Aceste diferențe între țări sunt, probabil, rezultatul reglementărilor privind protecția datelor, cum ar fi GDPR, care generează o conștientizare mai largă a dreptului la confidențialitate.
Consumatorii resimt impactul
Raportul a constatat că majoritatea utilizatorilor (82%) din întreaga lume au raportat un impact negativ asupra vieții lor, în urma unei breșe de securitate care le-a expus datele personale. Utilizarea frauduloasă a informațiilor financiare (31%), utilizarea frauduloasă a informațiilor personale identificabile (25%) și faptul că au fost ținta unor escrocherii personalizate bazate pe date personale (25%) au fost principalele cauze. Frauda financiară a fost pe primul loc în toate țările implicate în sondaj, excepții fiind:
• Germania (fraudă cu informații personale identificabile: 31%).
• Japonia (furt de identitate: 30%)
• Marea Britanie (escrocherii personalizate: 25%)
Oamenii își iau măsuri de protecție
O cincime (21%) dintre consumatorii din întreaga lume a renunțat să mai folosească serviciile unei companii care a suferit o breșă de securitate. Iar unul din zece (8%) a întreprins acțiuni în justiție împotriva unei companii, în timp ce un procent similar (9%) ia în considerare acest lucru în urma unei breșe de securitate.
În plus, în sectorul serviciilor bancare și financiare, majoritatea consumatorilor (69%) sunt dispuși să-și petreacă mai mult timp pentru a activa măsuri de securitate suplimentare pentru datele personale pe care le stochează. Urmează securizarea comunicării prin e-mail (54%), social media (48%), cumpărăturile online sau comerțul electronic (44%). Doar o treime (33%) dintre utilizatori petrec timp implementând măsuri suplimentare de securitate în domeniul serviciilor medicale și doar un sfert (24%) le activează pentru operațiuni în sectorul turismului.
În cazul organizațiilor care suferă o breșă de securitate, utilizatorii din întreaga lume sunt de acord că ar trebui implementate măsuri mai bune de securizare a datelor, cum ar fi criptarea și protocoalele de autentificare a utilizatorilor. Mai mult de jumătate (54%) consideră că acest lucru ar trebui să fie obligatoriu. 53% vor despăgubirea victimelor, 46% cer angajarea de specialiști pentru a se asigura că astfel de breșe nu vor mai apărea, 43% spun că organizațiile trebuie să fie responsabile de recuperarea și returnarea datelor personale ale victimelor, iar 42% cer respectarea unor reglementări mai stricte.
De interes pentru autoritățile de reglementare este faptul că doar 31% dintre cosumatori cred că este nevoie de amenzi mai mari împotriva companiilor care s-au confruntat cu o breșă de securitate.
“Consumatorii din întreaga lume au arătat cât de importantă este pentru ei securitatea atunci când vine vorba de serviciile digitale și de datele lor personale. În timp ce mulți ar presupune că despăgubirile vor fi considerate a fi cele mai importante, principala preocupare este securizarea sistemului și a informațiilor viitorilor utilizatori. În plus, aproape de două ori mai mulți utilizatori au dorit să se asigure că riscul unor viitoare breșe de securitate este redus în primul rând prin implementarea unor protocoale mai bune de criptare și autentificare și nu prin stabilirea unor amenzi mari. Acest lucru indică faptul că aceștia își doresc schimbări reale și tangibile în ceea ce privește practicile de securitate cibernetică”, a declarat Philippe Vallée, vicepreședintele executiv Thales, Digital Identity and Security.
La rândul său, Carsten Maple, profesor de inginerie a sistemelor cibernetice, WMG și Universitatea din Warwick: “Breșele de securitate sunt atât de frecvente în prezent și este interesant și important să aflăm ce cred consumatorii despre această problemă, în ce industrii au încredere și ce consideră că trebuie făcut. Acest raport oferă noi perspective asupra acestor aspecte și arată că există o lipsă de încredere în companiile de social media, în materie de protecție a datelor utilizatorilor, ceea ce era cumva de așteptat. Dar, există și o lipsă mare de încredere în guverne, în acest sens. Mai mult, raportul arată că un număr semnificativ dintre cei cărora le-au fost expuse sau furate datele personale au luat măsuri clare, inclusiv renunțarea la un serviciu sau inițierea de acțiuni în justiție.”