• Despre noi
  • Contact
  • Cookies
  • Termeni și condiții
  • Politica de confidențialitate
  • umbrela-strategica.ro
  • Apărare
  • Intelligence
  • Energie
  • Infrastructură
  • IT&C
  • Siguranță alimentară
  • CĂUTARE
  • Bulgaria se așteaptă să primească avioanele de luptă F-16 cu o întârziere de „cel puțin doi ani”

    Mircea Olteanu Mircea Olteanu -

    Premierul bulgar Kiril Petkov a declarat, sâmbătă, într-un interviu televizat, că avioane de luptă F-16 C/D Fighting Falcon Block 70 ar putea fi livrate Forțelor Aeriene Bulgare cu doi ani mai târziu decât era programat inițial. Întârzierea este provocată de problemele de aprovizionare cu componente cauzate de pandemia de coronavirus și va afecta toate țările care participă în prezent la acest program, relatează publicația The Sofia Globe.

    Inițial Bulgaria ar fi trebuit să primească primele două avioane F-16 în 2023, alte patru în aprilie 2024 și încă două în august 2024.  Liderul de la Sofia a indicat că întârzierea ar putea fi de „cel puțin doi ani”, astfel că primele aparate ar putea fi livrate abia în 2025.

    Ministerul bulgar al Apărării a declarat anterior că întârzierea ar fi de doar câteva luni, iar săptămâna trecută, ministrul Ștefan Ianev – care a primit o scrisoare de la Lockheed Martin prin care se anunță că va exista o întârziere – a afirmat că nu este clar cât va dura întârzierea.

    Bulgaria rămâne dependentă de Rusia până la livrarea noilor avioane de luptă F-16 Block 70, astfel că vecinii de la sud de Dunăre vor fi forțați să se bazeze în continuare pe bătrânele aeronave MiG-29, care au o vechime de peste 30 de ani și se apropie de epuizarea resursei de zbor.

    În aceste condiții, Guvernul de la Sofia va fi probabil forțat să aloce sume suplimentare pentru întreținerea MiG-29.  În perioada 2006-2020, bulgarii au cheltuit aproximativ 140 de milioane euro pentru întreținerea acestor aparate, majoritatea banilor mergând către companii din Rusia. Cel mai recent, în 2018, Bulgaria și Rusia au semnat un acord-cadru pentru repararea și modernizarea a 15 aparate MiG-29; valoare totală a înțelegerii fiind de peste 41 de milioane de euro.

    Iar derularea contractelor cu Rusia nu a fost una lipsită de probleme, oficialii bulgari acuzând corporația rusă de stat MiG că întârzie lucrările de reparare și modernizare a aeronavelor, astfel că rușii au trebuit să plătească penalități în valoare de 185.000 de euro.

    Aviația bulgară are în dotare 14 aeronave de luptă MiG-29, de origine sovietică, însă, potrivit presei din țara vecină, doar aproximativ 5-6 avioane MiG-29 mai sunt operaționale. Trei avioane de acest tip s-au prăbușit, unul în 1994, altul în 2012, iar cel mai recent în 2021.

    Suma plătită de vecinii bulgari pentru întreținerea avioanelor MiG-29 este similară cu cea cheltuită de România pentru achiziția din Portugalia a unui lot suplimentar de cinci avioane F-16 Fighting Falcon, la mâna a treia, în 2019. O sursă din cadrul Ministerului Apărării de la Lisabona, citată de presa portugheză, a relatat că valoarea contractului între România și Portugalia s-a ridicat la 130 de milioane de euro, iar datele SIPRI indică o sumă de 150 de milioane de euro.

    Te-ar mai putea interesa

    Suedia, în Alianță – de la ”mlaștina diplomatică”, la Baltica, ”mare NATO” Transavia vrea să își dubleze cifra de afaceri și profitul până în 2026 Analiză XTB: Războiul din Ucraina, efecte devastatoare și asupra economiei

    Ultimele știri

    Bursa din China pierde teren în fața SUA Gibian, DZYNE Technologies: România are o poziție crucială în evoluția securității europene  Elbit Systems a prezentat drona  HermesTM 650 Spark