ApărareȘtiri

Bulgaria încearcă să repare avioanele de antrenament L-39, pentru a treia oară în tot atâția ani

Aeronavă de antrenament L-39 Albatros (Bulgarian Air Force)

Ministerul Apărării de la Sofia încearcă, pentru a treia oară în tot atâția ani, să repare aeronavele de antrenament avansat L-39ZA Albatros ale aviației bulgare; vecinii de la sud de Dunăre fiind dispuși să cheltuie până la 28 de milioane de leva (aproape 15 milioane de euro) în acest scop.

Potrivit anunțului aferent acestei licitații, publicat în Jurnalul european pentru achiziții publice, Ministerul Apărării vrea să semneze un acord-cadru pentru servicii de reparații, întreținere și restaurare a patru aeronave L-39 și a motoarelor și echipamentelor acestora, cu scopul creșterii duratei totale de viață a avioanelor.

Bulgaria a mai încercat acest lucru și în ultimii ani, însă fără succes. Astfel, anul trecut, bulgarii au încercat să repare două avioane Albatros, însă niciun operator economic local sau internațional nu a prezentat o ofertă. În 2019, Ministerul Apărării de la Sofia a semnat un acord cadru cu compania Yotov and Son Bulgaria pentru repararea a opt aparate L-39, dar contractul a fost anulat după ce au fost descoperite o serie de omisiuni și inexactități în condiții, informează publicația online Mediapool.bg.

Legendarul L-39 „Albatros“ are o istorie de peste 50 de ani, primul zbor al acestui aparat având loc pe 4 noiembrie 1968. Produs în Cehoslovacia (ulterior Cehia) în perioada 1971–1996, Albatrosul a fost exportat în zeci de țări din întreaga lume, inclusiv în România. Primele avioane au ajuns în țara noastră în 1981, iar până 2007, România a avut în dotare 32 de avioane de antrenament L-39, versiunea ZA.

Forțele Aeriene Bulgare mai dispun în acest moment de doar șase avioane de antrenament L-39ZA, fabricate în anii 80 în Cehoslovacia.

Date tehnice Aero L-39 Albatros (sursa: Air Force Magazin)

Producător: AERO Vodochody a.s. (Cehoslovacia/Cehia)
Echipaj: 2
Anvergură: 9,4 de metri
Lungime: 12,1 metri
Greutate maximă la decolare: 4.700 de kilograme
Propulsie: turboreactor Ivchenko AI-25TL turbofan (1700 kgf)
Viteză maximă: 750 km/oră
Rază de acțiune: Aproximativ 1.100 de kilometri
Plafon de zbor: 11.000 de metri
Armament: tun cu două țevi 23-mm GSh-23, patru puncte de acroșaj pentru o sarcină maximă de până la 1150 de kilograme, putând transporta bombe, rachete sau instrumente de recunoaștere.