FOTO. Arquus propune blindate Sherpa fabricate la Moreni, pentru armată și pentru export. Moldova, un potențial client
Producătorul francez de vehicule militare Arquus, parte a grupului AB Volvo, este în discuții avansate cu Uzina Automecanică Moreni privind producția de blindate Sherpa Light Scout pe care firma din Hexagon le propune Armatei Române în cadrul unui program de înzestrare în valoare de 745 de milioane de euro, derulat de MApN.
În cadrul unei vizite a jurnaliștilor români la uzina Arquus din Limoges, la care a luat parte și Umbrela Strategică, oficialii companiei franceze au oferit o serie de detalii despre propunerea lor în cadrul programului „Autovehicule tactice blindate de tip ușor (ATBTU)”, ce prevede achiziția, în prima fază, a 1059 de vehicule în varianta de bază și opt tipuri derivate.
În cazul în care câștigă contractul „Autovehicule tactice blindate de tip ușor (ATBTU)”, Arquus intenționează să producă vehicule Sherpa Light Scout în România, atât pentru necesitățile armatei noastre, cât și pentru potențiali clienți străini, iar o primă destinație de export ar putea fi chiar Republica Moldova.
De altfel, în contextul războiului din Ucraina, președinta de la Chișinău, Maia Sandu, a declarat recent că este necesară modernizarea armatei Republicii Moldova, deoarece țara „a fost lăsată fără echipamente, fără tehnică militară”.
Reprezentanții companiei din Hexagon au confirmat că există unele discuții pe această temă cu autoritățile de peste Prut. Vehicule produse și întreținute într-o țară din vecinătate, în speță România, ar fi un avantaj semnificativ pentru Republica Moldova, consideră francezii.
Vehiculele Sherpa Light Scout fabricate de industria românească de apărare – care ar putea fi vândute la export ca o variantă mai ieftină decât vehiculele realizate în Franța – ar permite fabricii de la Limoges să se concentreze pe alte proiecte, precum programul SCORPION pentru Armata franceză.
Arquus a indicat că blindatele Sherpa Scout ar urma să fie asamblate în România. Treptat, 60-70% din componente ar urma să fie produse în țara noastă, doar motorul și unele subansambluri conexe urmând să fie în continuare aduse din Franța. De asemenea, integrarea sistemelor (armament, senzori, electronică) ar urma să se realizeze în totalitate în România.
Reprezentanții companiei au amintit că Arquus cumpără anual componente din România în valoare 1,5 milioane de euro, astfel că toate vehiculele produse de Arquus includ componente din România. De asemenea, grupul AB Volvo achiziționează componente din România în valoare de 15 milioane pentru vehicule civile.
Arquus estimează că producția în România ar putea începe într-un an și jumătate, până la doi ani, fiind necesară o perioadă de organizare a activității, de instruire a personalului, inclusiv în Franța. Compania are în vedere și acțiuni de cooperare cu instituții de învățământ tehnic din țara noastră.
Umbrela Strategică a relatat încă din luna mai a anului trecut că francezii de la Arquus sunt interesați să participe la această competiție.
Desemnat drept un proiect esențial în Carta Albe a Apărării 2020, programul autovehicule de teren blindate si neblindate de tip ușor (ATBTU 4X4) se anunță a fi unul dintre cele mai masive proiecte de înzestrare din ultimii ani.
Un proiect de hotărâre de Guvern, dat publicității pe data de 9 decembrie, prevede achiziția a 1.059 de autovehicule tactice blindate de tip ușor.
Din numărul total de vehicule, 881 vor fi direcționate către Forțele Terestre, 22 către Forțele Aeriene, 16 către Forțele Navale, 49 vor reveni Comandamentului Logistic Întrunit, 40 merg la Statul Major al Apărării/Conducere Strategică, iar 51 vor ajunge la Comandamentul Forțelor pentru Operații Speciale.
Documentul dat publicității indică faptul că Ministerul Apărării vrea să cumpere produse similare cu cele livrate altor state membre NATO, întrucât aceste vehicule tactice trebuie să fie interoperabile cu cele din armatele NATO din punct de vedere al comunicațiilor, calibrului armamentului, tipurilor de muniție pentru armamentul propriu, precum și al sprijinului logistic integrat.
MApN cere „realizarea la nivelul operatorilor economici din industria națională de apărare a liniei de fabricație pentru fabricarea ATBTU în România, astfel că, începând cu produsul nr.279, fabricarea ATBTU să se facă pe această linie de fabricație”.
Sherpa este un vehicul blindat 4×4 multifuncțional, proiectat de Arquus să faciliteze dezvoltarea de versiuni și personalizări adecvate variatelor necesități și misiuni, având la bază o platformă comună. Familia de vehicule Sherpa Light cuprinde în acest moment patru modele de bază: Sherpa Scout, un vehicul blindat de legătură și recunoaștere, cu 4 sau 5 locuri pentru soldați; Carrier, pentru transportul de trupe sau sisteme de armament; APC, pentru transportul protejat al trupelor; și Sabre, conceput pentru nevoile forțelor speciale. Pe baza acestor modele de bază s-au dezvoltat noi versiuni, precum varianta Assault Ladder, adaptată luptei împotriva crimei organizate și a terorismului, care este utilizată de forțele de poliție din India și de GIGN, unitatea de elită a jandarmeriei franceze.
Având un motor de 265 CP, tracțiune automată cu cutie de viteze cu schimbare de gamă, sistem de variație a presiunii în pneuri și cu raza sa redusă de bracaj, vehiculul este foarte mobil și reprezintă combinația perfectă între putere și agilitate, la fel de eficient în zonele urbane, ca și pe cele mai solicitante terenuri, susțin reprezentații producătorului. Totodată, Sherpa Light respectă toate standardele NATO, inclusiv STANAG 469, și oferă un nivel foarte ridicat de protecție împotriva amenințărilor de pe câmpul de luptă.
Până în acest moment au fost livrate peste 1.000 de vehicule Sherpa Light în toată lumea, inclusiv 300 în țări europene, în special armatei franceze.