ApărareȘtiri

FOTO. Francezii de la Arquus propun Armatei române vehicule blindate Sherpa “made in România”

Vehicul blindat Sherpa Light Scout (Sursa: Arquus)

Francezii de la Arquus, parte a grupului AB Volvo, au prezentat vehiculul Sherpa Light 4×4 cu care compania va participa la competiția pentru programul de înzestrare cu autovehicule de teren blindate si neblindate de tip ușor – 4×4 (ATBNTU 4X4) al Armatei Române. Majoritatea vehiculelor ar urma să fie realizate în România, în parteneriat cu mai multe companii românești din domeniul apărării, și exista posibilitatea exportării de blindate “made in Romania” și în alte țări.

În cursa pentru acest contract bănos s-au mai înscris alte patru companii din SUA și Franța, iar numărul concurenților ar putea să crească.

Reprezentanții Arquus (firmă cunoscută anterior ca Panhard, ACMAT și Renault Trucks Defense) au oferit o serie de detalii despre propunerea companiei, inclusiv despre strategia industrială, în cadrul unui eveniment desfășurat la Bolintin-Deal.

Compania din Hexagon propune părții române două variante de bază: Sherpa Light Scout si Sherpa Light APC. Acestea pot fi modificate si echipate pentru diverse misiuni, de la cercetare (oferind inclusiv protecție CBRN), la evacuare medicala sau pentru luptă antitanc (cu rachete ghidate SPIKE LR). De asemenea, Sherpa Light APC poate acționa și ca post mobil de comanda. Varianta Scout poate transporta până la cinci persoane, în timp ce în versiunea APC pot fi transportate maxim zece persoane.

Producătorul francez de vehicule blindate a confirmat că în cazul în care va câștiga contractul, vehiculele Sherpa pentru forțele române ar urma să fie fabricate în România; în acest moment derulându-se discuții pe această temă cu companii locale și autoritățile române.

Potrivit reprezentanților companiei, în cazul câștigării contractului, țara noastră ar putea să devină al doilea hub de producție Sherpa, după Franța.

În ceea ce privește livrarea de vehicule neblindate, reprezentanții firmei franceze au indicat că așteaptă mai multe detalii, pentru ca în acest moment nu este clar daca Ministerul Apărării dorește un vehicul civil pur sau unul specializat pentru aplicații militare. In funcție de cerințe, Arquus ar putea propune un vehicul dezvoltat in parteneriat cu grupul Renault sau o versiune Sherpa Light fără blindaj.

Totodată, Arquus colaborează de mai mulți ani cu o serie de companii românești din industria apărării, achiziționând echipamente auto și militare pentru diverse programe internaționale. Astfel, firma franceză a importat din România piese specifice, structuri metalice, scaune speciale. În mod special, Arquus are o relație de cooperare de succes cu PRO OPTICA, în mod particular în ceea ce privește achiziția și integrarea variatelor turele teleoperabile (RCWS) pe vehiculele Sherpa Light, pentru contracte de export. Această cooperare este în curs de desfășurare atât pentru piețele interne, cât și pentru cele de export, au precizat reprezentanții companiei franceze.

Francezii poartă discuții cu industria română în mai multe domenii potențiale de cooperare, inclusiv, dar fără a se limita la fabricarea de caroserii blindate, componente și echipamente auto, integrarea sistemelor de comunicații / C4i, optronică, sisteme de control al focului, RCWS, avertizare și protecție CBRN, război electronic.

Desemnat drept un proiect esențial în Carta Albe a Apărării 2020, programul autovehicule de teren blindate si neblindate de tip ușor (ATBNTU 4X4) se anunță a fi unul dintre cele mai masive proiecte de înzestrare din ultimii ani. Surse din industria apărării ne-au relatat că MApN-ul a solicitat livrarea a aproximativ 5000 de vehicule blindate, însă această cifră ar putea fi revizuită.

Cursa pentru acest contract se anunță acerbă, în competiție fiind două companii franceze (Arquus cu Sherpa Light și Thales cu Hawkei) și trei americane (Oshkosh cu JLTV; General Dynamics cu EAGLE și AM General cu NXT 360 Humvee). Mai mult, se pare că și turcii sunt interesați de acest program: șeful diplomației de la Ankara a sugerat în luna iunie că Turcia analizează posibilitatea exportului de vehicule blindate în România.

Umbrela Strategică a relatat încă din luna mai că francezii de la Arquus sunt interesați să participe la această competiție.

Sherpa este un vehicul blindat 4×4 multifuncțional, proiectat de Arquus să faciliteze dezvoltarea de versiuni și personalizări adecvate variatelor necesități și misiuni, având la bază o platformă comună. Familia de vehicule Sherpa Light cuprinde în acest moment patru modele de bază: Sherpa Scout, un vehicul blindat de legătură și recunoaștere, cu 4 sau 5 locuri pentru soldați; Carrier, pentru transportul de trupe sau sisteme de armament; APC, pentru transportul protejat al trupelor; și Sabre, conceput pentru nevoile forțelor speciale. Pe baza acestor modele de bază s-au dezvoltat noi versiuni, precum varianta Assault Ladder, adaptată luptei împotriva crimei organizate și a terorismului, care este utilizată de forțele de poliție din India și de GIGN, unitatea de elită a jandarmeriei franceze.

Având un motor de 265 CP, tracțiune automată cu cutie de viteze cu schimbare de gamă, sistem de variație a presiunii în pneuri și cu raza sa redusă de bracaj, vehiculul este foarte mobil și reprezintă combinația perfectă între putere și agilitate, la fel de eficient în zonele urbane, ca și pe cele mai solicitante terenuri, susțin reprezentații producătorului. Totodată, Sherpa Light respectă toate standardele NATO, inclusiv STANAG 469, și oferă un nivel foarte ridicat de protecție împotriva amenințărilor de pe câmpul de luptă.

De asemenea, vehiculele sunt transportabile pe calea aerului, cu aeronave de transport C-130 Hercules și A400M.

Până în acest moment au fost livrate peste 1.000 de vehicule Sherpa Light în toată lumea, anul trecut fiind exportate 93 de exemplare.

Vehicule din familia Sherpa sunt în utilizate de Franța (inclusiv forțele speciale ale armatei, dar și de GIGN, unitatea de elită a jandarmeriei franceze). Totodată, printre utilizatori se mai numără și forțe armate și de poliție din Asia, Africa și America Latină. Vehicule din familia Sherpa sunt, de asemenea, utilizate de unități NATO din România. NSPA (Nato Support and Procurement Agency) a comandat vehicule Sherpa în versiunea echipată cu sisteme de comunicații pentru ISAF (Forțele Internaționale de Asistență pentru Securitate), din Afganistan.

Chile, Liban și Indonezia au achiziționat, de asemenea, vehicule Sherpa, pentru a consolida capacitățile forțelor lor de poliție și de securitate. O versiune Assault Ladder a fost, apoi, dezvoltată de Arquus, în 2014, pentru a oferi capacități fără precedent în lupta împotriva crimei organizate și a terorismului. India, poliția federală braziliană, precum și formațiunea franceză de elită GIGN au ales, curând după aceea, această versiune.

Compania Arquus face parte din Grupul AB Volvo și are legături strânse cu companie-mamă, Renault Trucks, care are o prezență solidă în România, inclusiv prin furnizarea de vehicule pentru unitățile militare de pompieri.

Programul vehicule de teren blindate si neblindate 4×4 nu este primul contact al companiei franceze cu România. În perioada 2012-2015,  Arquus a livrat Armatei Române un număr de 16 vehicule blindate ușoare PVP LAORV (Petit Vehicule Protege).

Compania Arquus furnizează 90% din vehiculele pe roți ale armatei franceze, inclusiv mașinile de luptă ale infanteriei VBCI (dezvoltate împreună cu Nexter), dar și noile vehicule blindate Griffon și Jaguar, în parteneriat cu Nexter și Thales.

Vehicul blindat Sherpa Light Scout (Sursa: Arquus)
Vehicul blindat Sherpa Light Scout (Sursa: Arquus)
Vehicul blindat Sherpa Light (Sursa: Arquus)
Interiorul vehiculului Sherpa Light (Sursa: Arquus)
Interiorul vehiculului Sherpa Light (Sursa: Arquus)
Interiorul vehiculului Sherpa Light (Sursa: Arquus)
Prezentarea vehiculului blindat Sherpa Light (Sursa: Arquus)
Familia de vehicule Sherpa Light (Sursa: Arquus)
Prezentarea schematica a vehiculului blindat Sherpa Light APC (Sursa: Arquus)
Vehicul Sherpa Light Carrier utilizat de NATO(Sursa: Arquus)