Departamentul de Stat al SUA a aprobat potențiala achiziție de către România a sistemului de rachete antinavă NSM
Departamentul de Stat al SUA a aprobat potențiala vânzare de sisteme de apărare de coastă Naval Strike Missile către România, iar valoarea estimativă a tranzacției este de aproximativ 300 de milioane de dolari, a anunțat vineri Agenția de Cooperare în Securitate și Apărare (DSCA).
România vrea să cumpere două astfel de sisteme. Nu există informații cunoscute privind propuneri de offset în legătură cu această potențială tranzacție, a mai indicat DSCA.
“România va folosi această armă de mare precizie și cu rază lungă de acțiune pentru a spori eficacitatea, supraviețuirea și interoperabilitatea cu NATO în misiunile și operațiunile actuale și viitoare”.
“Vânzarea propusă va îmbunătăți capacitatea României de a face față amenințărilor actuale și viitoare prin îmbunătățirea capacităților de apărare maritimă ale României în Marea Neagră și prin creșterea interoperabilității cu Statele Unite”, se arată în comunicatul agenției.
Vânzarea propusă nu va modifica echilibrul militar de bază în regiune, notează agenția guvernamentală americană.
În pachetul propus sunt incluse și o serie de servicii de suport și echipamente conexe, inclusiv până la zece sisteme de comunicații Link 16 Multifunctional Information Distribution System-Joint Tactical Radio System, două centre de dirijare a focului Coastal Defense System Fire Distribution Center, patru vehicule mobile de lansare Mobile Launch Vehicle, vehicule de transport și mai multe rachete.
Lucrările vor fi executate, în principal, la fabrica Raytheon din Tucson, Arizona.
Anunțurile DSCA nu reprezintă contracte finale de vânzare. Dacă nu există nicio obiecție din partea Congresului, clientul poate începe negocierea cu privire la preț și cantitate, amănunte care, adesea, se schimbă până când cele două părți ajung la un acord final.
Aceasta este prima cerere pentru o tranzacție de tip Foreign Military Sale aprobată de Departamentul de Stat pentru România din 2017.
Proiectată pentru a spori puterea de foc a vaselor de război ușoare, Forțele Navale ale SUA au selectat, în 2018, racheta Naval Strike Missile pentru a echipa navele de luptă destinate zonelor de coastă și viitoarele fregate din clasa Constellation – programul FFG(X).
De asemenea, Corpul Pușcașilor Marini va folosi rachete antinavă NSM ca baterii de coastă, iar pe post de lansatoare ar putea folosi sisteme HIMARS, un tip de echipament care se va afla și în dotarea armatei române.
În ultimii doi ani, Marina SUA a achiziționat doar 33 de rachete NSM, dar intenționează să comande 189 de astfel de rachete în perioada anilor fiscali 2020 și 2025, relatează Defense News.
Aceasta nu va fi prima dată când rachetele NSM sunt folosite pe post de baterie de coastă, deoarece forțele de apărare de coastă din Polonia utilizează deja din 2013 mai multe baterii cu rachete NSM.
În prezent, Forțele Navale Române sunt dotate cu baterii de coastă care au rachete antinavă sovietice de tipul „P 21 Termit”, bazate pe o rachetă proiectată în anii ’50 și modernizată în anii ’70, relatează postul Digi24
Saga programului de înzestrare cu baterii de coastă
Programul de înzestrare “Sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă” (SIML) nu a fost unul lipsit de controverse și întârzieri.
Procedura de achziție aferentă programului SIML a început în 2018, la care au participat inițial patru operatori economici (Boeing cu Harpoon, Saab/Diehl cu RBS-15, Raytheon cu NSM și MBDA cu Exocet Block 3.). În etapa a doua a procedurii, singura companie selectată să depună o ofertă a fost MBDA.
Însă la mijlocul lunii august 2020, Ministerul Apărării a anulat licitației pentru bateriile de coastă, motivând că singurul operator economic rămas în cursă nu a mai dorit să continue negocierile. Însă, MBDA susține că nu a existat un dialog real, iar anularea licitați și selectarea rachetei Naval Strike Missile (NSM) printr-o procedură de tip ”guvern la guvern” între România și SUA reprezintă o distorsionare flagrantă a regulilor competiției.
Mai mult, Didier Philippe, vicepreședinte senior al MBDA, a explicat, pentru Umbrela Strategică, că în urma deciziei de a achiziționa direct printr-o procedură ”guvern la guvern”, costurile de achiziție vor crește de la 137 de milioane de euro (160 milioane USD) la 200 de milioane de euro (234 milioane USD), adică cu 45 % mai mult.
La finalul lunii august, MApN a anunțat că România va cumpăra sisteme bazate pe racheta NSM printr-un contract direct cu SUA, existând deja o aprobare prealabilă a Parlamentului pentru această tranzacție.
Conducerea MApN a salutat decizia Departamentului de Stat
Conducerea Ministerului Apărării Naționale a salutat prompt finalizarea, de către Departamentul de Stat al SUA, a procesului de evaluare a cererii României privind disponibilitatea achiziționării Sistemului de instalații mobile de lansare rachete antinavă – SIML și notificării, în acest sens, a Congresului SUA, conform procedurilor standard americane, se arată într-un comunicat publicat vineri târziu de MApN.
La nivelul MApN, programul de înzestrare SIML a fost fundamentat prin parcurgerea tuturor etapelor prevăzute în sistemul integrat de management al achizițiilor pentru apărare. În urma analizei documentelor de program, a reieșit că singurul sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă complet operațional, modern, testat și livrat către forțe armate din state NATO (Polonia), și care se pliază cel mai bine pe cerințele operaționale, este sistemul bazat pe racheta Naval Strike Missile (NSM). Alte state ale căror forțe armate au în dotare racheta NSM (dar nu și sistemul) sunt Germania, Norvegia, Statele Unite ale Americii și Malaezia.
Achiziția Sistemului de instalații mobile de lansare rachete antinavă face parte din cele cinci programe de înzestrare prevăzute în Planul de înzestrare a Armatei României pentru care Parlamentul a transmis, în anul 2020, aprobarea prealabilă de inițiere a procedurilor de atribuire a contractelor aferente.
Costurile programului de înzestrare „Sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă” (SIML), aşa cum sunt cuprinse în proiectul de lege care va fi înaintat Parlamentului, sunt estimate la 200 milioane EURO, fără TVA, urmând ca valoarea exactă să fie stabilită în urma derulării procedurii de achiziţie, aşa cum va fi stabilită prin lege de Parlament.
Procedura specifică anterioară de achiziţie pentru SIML a fost anulată de autoritatea contractantă ca urmare a faptului că singurul operator economic care a depus o ofertă în cadrul procedurii specifice reglementată de HG 630/2018 nu a mai dorit continuarea negocierilor din cadrul etapei a-II-a.
Față de procedura anterioară, în proiectul actual configurația sistemului a crescut atât în complexitate, cât și în numărul de instalații mobile de lansare și în numărul de muniții care vor fi achiziționate.
După aprobarea Congresului SUA și a Parlamentului României urmează a fi purtate discuții și negocieri de natură tehnică pentru stabilirea configurației finale a achiziției, dar și modul de punere în practică, prin cooperare tehnologică și industrială a unei capacități de producție și realizare a mentenanței constituită la nivelul unui operator economic român, care va fi o capacitate strategică, așa cum este definită de Legea nr. 232/2016 (art. 5, alin. b). Pe lângă înființarea unor locuri de muncă înalt calificate, realizarea unei infuzii de capital în economia românească, și dezvoltarea unei facilități de nivel tehnologic de ultimă generație în industria națională de apărare, această cerință răspunde și unui interes național de securitate, astfel încât în situații de criză sau război să nu fie necesară trimiterea echipamentelor în afara teritoriului național pentru efectuarea lucrărilor de reparații sau mentenanță.
Obiectivul de înzestrare este planificat a fi realizat până în anul 2024.