Gen. Brown: Pierderile aviației SUA în războaiele viitorului vor fi probabil comparabile cu cele din WW2
Un potențial conflict în deceniile următoare contra unor adversari ce dețin capacități militare apropiate de cele ale Statelor Unite – cum ar fi, China și Rusia – ar putea provoca Forțelor Aeriene ale SUA (USAF) pierderi comparabile cu cele înregistrate în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, a afirmat generalul de aviație Charles Q. Brown Jr., șeful Statului Major al Forțelor Aeriene Americane, citat de Business Insider.
Superioritatea de care s-au bucurat Forțele Aeriene ale SUA pe cerurile din aproape întreaga lume în ultimele trei decenii se apropie de sfârșit, a subliniat generalul Brown Jr., primul afro-american care ocupă funcția de șef al aviației americane.
Generalul a mai afirmat că fereastra de oportunitate pentru adaptarea la provocările viitoare este pe cale să se închidă, astfel că sunt necesare schimbări ale modului în care aviația SUA se dezvoltă, achiziționează și folosește personalul și tehnologia.
”Dacă nu ne schimbăm – dacă nu ne adaptăm – riscăm să pierdem certitudinea cu care ne-am apărat interesele naționale de zeci de ani”, avertizează Brown Jr., în documentul intitulat “Abordare Strategică: Accelerează, schimbă sau pierzi”, în care schițează ideile sale în privința dezvoltării aviației SUA.
If we don’t change – if we fail to adapt – we risk losing the certainty with which we have defended our national interests for decades. This strategic approach outlines WHY we need to change.
— General CQ Brown, Jr. (@GenCQBrownJr) August 31, 2020
”Nu putem prezice viitorul, dar cu siguranță putem modela viitorul”, a subliniat generalul.
Forțele Aeriene ale SUA s-au bucurat de „o perioadă anormală de dominație din punct de vedere istoric” după războiul din Golf, a afirmat Brown Jr.
Oficialul a indicat că în deceniile în care Statele Unite s-au concentrat pe combaterea extremismului violent, adversarii au studiat Forțele Aeriene Americane cu scopul de a dezvolta mijloace de contracarare a forțelor SUA.
Brown a vorbit și despre realitățile unui nou mediu strategic, definit în primul rând de amenințări din partea adversarilor cu capacități similare, precum China și Rusia. Aceste țări au dezvoltat sisteme avansate de apărare aeriană și alte arme cu rază lungă de acțiune, iar aviația SUA trebuie să „clădească o înțelegere instituțională profundă” a acestora, a explicat oficialul.
“Războiul în viitor nu va rămâne departe de țărmurile noastre”, a adăugat Brown Jr. “În străinătate, aviatorii noștri vor trebui să lupte pentru superioritatea aeriană locală”.
Aceste schimbări fundamentale ar putea provoca pierderi comparabile cu cele din epoca celui de-al Doilea Război Mondial, când zeci de mii de aviatori americani și-au pierdut viețile în confruntările aeriene contra Axei.
„Aviatorii de mâine sunt mai predispuși să lupte în medii extrem de contestate și trebuie să fie pregătiți să lupte cu pierderi și riscuri pentru națiunea noastră care sunt mai similare cu epoca celui de-al Doilea Război Mondial decât mediul necontestat cu care ne-am obișnuit”, a avertizat Brown Jr.
Unele dintre cele mai brutale lupte din timpul celei mai recente conflagrații mondiale s-au desfășurat în aer, deasupra Marii Britanii, a Germaniei sau Oceanului Pacific. De exemplu, în Europa, între 1942 și 1945, aviația SUA a pierdut peste 26.000 de aviatori.
Însă, în a doua jumătate a secolului al XX-lea, avioanele americane au controlat în mare măsură cerul. Timp de decenii după Războiul din Coreea, aeronavele americane au fost rareori doborâte, iar forțele terestre s-au bucurat de acoperire aeriană aproape neîntreruptă.
General Charles Brown nu este singurul oficial din cadrul Forțelor Aeriene ale SUA care recunoaște că avioanele și piloții nu vor scăpa nevătămați în cazul unui conflict major viitor.
“Dacă începem să ne gândim serios la un concurent egal, nu putem fi o forță aeriană în care tot ce decolează trebuie să se și întoarcă și să aterizeze. Este prea dificil să ne imaginăm, cu toată tehnologia din lume, că putem proiecta avioane invincibile”, a afirmat Will Roper, șeful departamentului pentru achiziții din cadrul Forțelor Aeriene Americane, la un eveniment ce s-a desfășurat anul trecut.
Întrebat dacă Forțele Aeriene Americane ar putea în viitor să aleagă opțiune să aibă mai multe drone decât avioane cu echipaj uman, Roper a răspuns: “Cred cu siguranță că multe dintre aceste sisteme vor fi fără pilot”.
Forțele Aeriene lucrează, prin programul „Skyborg”, la realizarea de drone care utilizează inteligența artificială pentru a se adapta la schimbările de pe câmpul de luptă. Aviația SUA intenționează ca aceste aeronave fără pilot să fie dispensabile – adică reutilizabile, dar suficient de ieftine încât să nu fie o pierdere majoră dacă sunt distruse și capabile să acționeze în tandem cu aeronavelor cu echipaj uman.
În luna iulie, patru companii americane au primit contracte pentru a dezvolta drone Skyborg, care vor folosi inteligența artificială pentru sprijini aeronavele cu echipaj uman în misiuni dificile și periculoase.
Boeing, Northrop Grumman, General Atomics și Kratos Unmanned Aerial Systems au primit contracte în cadrul programului Skyborg Vanguard al Forțelor Aeriene ale SUA. Companiile vor concura pentru comenzi în valoare de până la 400 de milioane de dolari, potrivit unui comunicat emis pe 23 iulie de Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC).
Se preconizează că primele drone Skyborg vor fi operaționale din 2023.
Statele Unite nu sunt singura țară care dezvoltă drone de luptă, deși nu este clar dacă cele dezvoltate de alte state vor folosi inteligența artificială.
În luna octombrie, China a dezvăluit un prototip al dronei Sharp Sword GJ-11, iar Rusia a prezentat o înregistrare video cu o dronă Sukhoi Su-70 zburând în formație cu un avion Su-35, sugerând că cele două aeronave sunt capabile să acționeze în tandem.