IT&CȘtiri

Pot serviciile alimenta în continuare rezultatele Apple?

Foto: pexels.com

Pe 2 noiembrie, Apple a raportat rezultatele pentru al patrulea trimestru și pentru întregul an fiscal 2023. În ciuda faptului că a depășit așteptările privind rezultatele, compania și-a văzut acțiunile scăzând cu până la 2,4% vineri, 3 noiembrie, dar a terminat sesiunea cu o scădere de doar 0,5%, spune Radu Puiu, analist financiar al XTB România, într-un articol trimis Umbrela Strategică.

O mare parte din atenție s-a concentrat pe încetinirea veniturilor Apple și pe ritmul scăzut de creștere a vânzărilor de iPhone. Dar un alt aspect îngrijorător este faptul că răscumpărările sale de acțiuni au atins un minim al ultimilor trei ani
în anul fiscal 2023.

Care este importanța răscumpărărilor Apple și de ce fac acestea parte integrantă din teza de investiții pe termen lung.

Apple a răscumpărat acțiuni în valoare de doar 77,55 miliarde de dolari în anul fiscal 2023, comparativ cu 89,4 miliarde de dolari în anul fiscal 2022 și 86 miliarde de dolari în anul fiscal 2021. Deși Apple a răscumpărat mai puține acțiuni decât în ultimii doi ani fiscali, compania are în continuare unul dintre cele mai impresionante programe de răscumpărare.

În ultimii zece ani, a răscumpăratacțiuni în valoare de 604 miliarde de dolari. Această sumă corespunde aproximativ cu valoarea de piață a întregii companii de acum zece ani, sau, pentru a oferi o perspectivă contemporană, este echivalentă cu valoarea combinată actuală a Netflix și JPMorgan Chase.

Warren Buffett a afirmat că răscumpărările (pentru o companie bună) sunt o variantă mai bună pentru generarea de valoare pe termen lung decât dividendele. Acesta este unul dintre motivele principale pentru care compania sa, Berkshire
Hathaway, nu plătește dividende și, în schimb, folosește veniturile suplimentare pentru a reinvesti în companie sau pentru a răscumpăra acțiuni.

Așadar, nu este de mirare că cea mai mare participație publică a Berkshire este Apple, o companie care împărtășește ideologia lui Buffett. Totuși, strategia răscumpărărilor funcționează doar dacă o companie își crește valoarea în timp,
ceea ce s-a întâmplat cu Apple, mai ales în ultimii ani. Dacă o acțiune nu crește în valoare, atunci se poate spune că răscumpărările sunt o utilizare ineficientă a capitalului, care ar fi fost mai bine cheltuit pentru a îmbunătăți activitatea de
bază sau pentru a plăti dividende.

  • Succesul iPhone 15, influențat de economia globală

Câștigurile Apple din al treilea trimestru au fost aproximativ la nivelul așteptărilor. Previziunile privind veniturile au fost puțin mai slabe față de estimările FactSet Consensus, dar nu în mod semnificativ. Seria iPhone 15 nu va fi un super ciclu
iPhone, dar nici nu pare să fie un ciclu deosebit de slab, cu excepția cazului în care economia globală se va înrăutăți semnificativ de aici încolo. Marjele brute au fost punctul pozitiv, cu prețuri favorabile la furnizarea de cipuri de memorie,

Apple profitând de beneficiile procesoarelor sale interne pentru Mac. Astfel, serviciile au crescut ca procent în mixul total.Pentru investitorii optimiști, creșterea veniturilor din servicii și expansiunea marjei brute sunt punctele forte.

Veniturile din T3 au fost de 89,5 miliarde de dolari, în scădere cu 1% față de anul trecut, dar în creștere cu 9% față de trimestrul anterior. Veniturile din iPhone de 43,8 miliarde de dolari au fost în conformitate cu așteptările.Acesta este un semn bun că cererea pentru seria iPhone 15 va rezista în acest an, deși într-un mediu macroeconomic problematic.

Veniturile din servicii, de 22,3 miliarde de dolari, au fost impresionante, în creștere cu 16% de la an la an, în condițiile în care compania continuă să capteze mai mulți abonați și să monetizeze beneficiile ecosistemului iOS prin vânzarea mai multor aplicații și servicii către clienții săi.

Marja brută a fost, de asemenea, solidă, atingând un nivel record de 45,2%, peste previziuni, datorită unui mediu favorabil de costuri pentru componente (probabil cipuri de memorie). Acest fapt este o confirmare a optimizării costurilor ca urmare a implementării procesoarelor sale interne în cadrul iPhone-urilor, iPad-urilor și, mai recent, al Mac-urilor.

Fiind cea mai mare firmă din lume, este predispusă la concurență solidă. Partea de hardware de consum este vulnerabilă la concurența acerbă deoarece ciclurile scurte de producție și clienții dornici de caracteristici tot mai performante fac dificilă menținerea poziției de lider de piață.

Strategia comercială a Apple se concentrează pe dezvoltarea continuă a ecosistemului său de produse. Aceasta strategie s-a concretizat tradițional prin actualizarea gamei existente de produse și lansarea de noi articole, proces în care compania a înregistrat succes notabil datorită inovativității sale în domeniul produselor.

În prezent, mulți clienți tind să își păstreze telefoanele mai mult decât în trecut deoarece dispozitivele premium satisfac nevoile actuale (navigare pe internet, streaming și social media). În mod analog cu declinul calculatoarelor personale,
Apple se confruntă cu posibilitatea unei stagnări sau chiar a unui declin al unităților de smartphone-uri odată ce piețele emergente se vor satura sau consumatorii se vor orienta către dispozitive de nivel mediu.

În cazul în care nu reușește să inoveze, Apple ar putea să își piardă capacitatea de a percepe prețuri premium pentru un hardware care nu mai este unic în raport cu dispozitivele concurenților.

Dar, mai recent, compania a făcut un pas înainte în ceea ce privește creșterea sa prin extinderea serviciilor precum Apple TV+, Apple Pay, Apple Podcasts, Apple Music, iCloud și altele. Afacerea cu servicii este importantă deoarece oferă un flux de venituri recurente cu marjă mare, care nu se bazează pe vânzările de produse noi. În anul fiscal 2023, serviciile au reprezentat 22,2% din venituri, dar și 35,7% din profitul său brut, ilustrând contribuția segmentului la profitabilitatea Apple.

Performanța Apple este comparată în mod nefavorabil cu cea de anul trecut, când Mac-urile au fost cumpărate în masă datorită unui boom post pandemic de achiziții. Acum, consumatorii renunță în a realiza cumpărături semnificative, cum
ar fi computerele, la nivel mondial. Acest obicei se remarcă în mod deosebit de abrupt în China, unde vânzările de Mac-uri au scăzut și mai tare. Vânzările de iPad-uri la nivel mondial au scăzut cu 10%.

Așadar, în condițiile în care Apple este, în esență, o companie cu o singură linie de produse care contează, există o preocupare crescândă în rândul investitorilor că produsele concurente ar putea să surclaseze iPhone-ul.

Între timp, Apple își găsește susținere din partea sectorului de servicii deoarece abonamentele precum Apple Music și Apple TV+ cresc în volum. Abonamentele reprezintă un domeniu bun pentru că oferă o marjă mare, având în vedere că se așteaptă ca abonații să rămână lună de lună. În cadrul raportării financiare, Apple a anunțat că are peste un miliard de abonamente active în sistem. Totuși, rămâne de văzut dacă veniturile din abonamente vor crește suficient de repede pentru a compensa prăbușirea completă a vânzărilor de Mac-uri.