ApărareȘtiri

Un avion de luptă F-14 Tomcat al aviației iraniene s-a prăbușit. Piloții au scăpat cu răni ușoare

Avion de lupta F-14 Tomcat al aviației iraniene (FOTO: Twitter)

Un avion de luptă F-14 aparținând aviației iraniene s-a prăbușit sâmbătă, 18 iunie, în regiunea Isfahan din cauza unei defecțiuni tehnice, însă ambii piloți au reușit să se catapulteze și au scăpat cu răni ușoare, au informat agențiile de presă iraniene, potrivit postului Radio Farda – RFE/RL.

„Un avion de vânătoare F-14 al Forțelor Aeriene a suferit o defecțiune tehnică în timpul unei misiuni în această dimineață, când ateriza la baza Shahid Babaei din Isfahan”, a transmis agenția iraniană de știri IRNA.

Rasul Motamedi, șeful departamentului de relații publice al armatei în regiunea Isfahan, a declarat pentru agenția de presă Fars că avionul de luptă fabricat din SUA exectua o misiune de antrenament în momentul prăbușirii.

Forțele aeriene iraniene au o varietate de avioane militare, majoritatea modele vechi, inclusiv unele de fabricație americană, cum ar fi F-4 Phantom II, F-5E sau F-14 Tomcat.

Decenii de sancțiuni occidentale au limitat accesul Iranului la piese de schimb, astfel că aviația iraniană se confruntă cu dificultăți în ceea ce privește întreținerea flotei sale de avioane.

Astfel, un avion de luptă Chengdu J-7, o copie chinezească de MiG-21, s-a prăbușit în luna mai în zona de deșert din centrul Iranului; ambii piloți și-au pierdut viețile. În februarie, un avion de luptă s-a prăbușit pe un teren de fotbal din orașul Tabriz, în nord-vestul țării, ucigând atât piloții, cât și un civil de la sol.

Potrivit Flight Global, aviația iraniană are în dotare aproximativ 41 de avioane Tomcat din cele 79 de aparate de acest tip achiziționate din SUA înainte de Revoluția islamică din 1979. Totuși, nu este clar câte dintre aceste aeronave chiar sunt operaționale.

Iranul a folosit pe scară largă F-14 Tomcat în războiul său de opt ani cu Irakul, în penultimul deceniu al secolului trecut. În primii ani ai războiului contra Irakului, aviația iraniană a reușit să desfășoare până la 60 de avioane F-14, dar numărul s-a redus la mai puțin de 30 în 1986, din cauza pierderilor în luptă și al uzării. Iranul a trebuit să canibalizeze aeronavele considerate nereparabile, să copieze anumite piese și să cumpere altele de pe piața neagră, potrivit Jane’s Defense Weekly.

F-14 a fost dezvoltat pentru Forțele Navale ale SUA de către Grumman Corporation și primul zbor al aeronavei a fost în 1970. Dezvoltat ca un avion de superioritate aeriană și intercepție pentru protejarea portavioanelor americane, Tomcat a servit în Marina SUA până în 2006, când a fost retras din uz, iar toate avioanele au fost ulterior casate pentru a împiedica Iranul să obțină piese de schimb.

Pentru a reduce dependența piesele din SUA, iranienii au început o serie de proiecte de modernizare a avioanelor F-14. Astfel, iranienii au încercat să integreze rachete sol-aer MIM-23 Hawk sau R-27, de fabricație rusească pentru a înlocui rachetele AIM-7 fabricat în SUA, dar aceste tentative s-au dovedit în cele din urmă fără succes, relatează site-ul de specialitate key.aero.

În 2015, colonelul iranian Asqar Shafiyee a anunțat că Iranul ar fi reușit să modernizeze avioanele Tomcat: „Am echipat avioanele de vânătoare F-14 cu rachete aer-sol și cu capacitatea de a efectua bombardamente”. Colonelul a sugerat, de asemenea, că aeronava a primit un nou radar, care era în curs de testare în acel moment. Analiștii militari au sugerat că Rusia ar fi ajutat la modernizarea flotei, asistând Iranul la fabricarea unor piese de schimb, deși acest lucru nu a fost niciodată confirmat.