ApărareȘtiri

Un pilot ucrainean povestește cum exercițiile alături de avioanele americane F-15 au ajutat Kievul să reziste aviației rusești

Avion de luptă Su-27 (Ukrinform)

Un pilot ucrainean MiG-29, poreclit „Juice”, a oferit interviuri presei internaționale despre modul în care aviația și sistemele de apărare aeriană ale Ucrainei au reușit să-i reziste aviației rusești, în pofida superiorității numerice și calitative a forțelor Moscovei, relatează The War Zone și The Eurasian Times.

MiG-29 și Su-27 sunt cele două tipuri de avioane de vânătoare din dotarea Forțelor Aeriene Ucrainene, iar modul în care sunt utilizate sunt diferite. În timp ce aparatele MiG sunt folosite pentru misiuni de apărare aeriană, dar uneori și pentru pentru misiuni aer-sol; aeronavele Su-27 sunt păstrate cât mai mult posibil pentru misiunile aer-aer, fiind mai eficiente în luptele aeriene, dar și pentru că numărul lor a fost de la început mai redus.

Flota de avioane MiG-29 este utilizată și pentru misiuni de escortă, oferind protecție aeronavelor de atac la sol Su-25 Frogfoot.

„[Su-25] zboară foarte activ și de aceea au multe pierderi”, a subliniat Juice. „Uneori încercăm să-i ajutăm zburând propriile noastre misiuni de sprijin aerian apropiat sau misiuni de atac la sol. Desigur, nu este foarte util, deoarece sistemele noastre sunt puțin mai slabe decât cele pe care le au Su-25-urile, dar totuși, putem oferi o precizie rezonabilă. Dar, din păcate, nu avem niciun fel de blindaj pentru cabina noastră, motoarele noastre și de aceea am pierdut și niște MiG-uri în timpul acestor misiuni aer-sol”, a adăugat pilotul ucrainean.

Pe lângă contractarea avioanelor de luptă rusești, MiG-urile mai au sarcina de a neutraliza dronele și rachetele de croazieră, care sunt greu de detectat. Cu toate acestea, Juice crede că apărarea antiaeriană la sol este mai eficientă împotriva acestor amenințări.

„Dronele sunt, de asemenea, o mare problemă pentru noi, dar cred că este o problemă mult mai mare pentru ei, Bayraktar-urile noastre sunt mult mai capabile decât UAV-urile lor”, spune Juice.

Pilotul ucrainean a explicat că avioanele de vânătoare conlucrează îndeaproape cu unitățile terestre de apărare antiaeriană, formând o rețea de apărare stratificată.

Aviația ucraineană a beneficiat și de pe urma faptului că piloții săi au acumulat experiență în urma misiunilor din timpul ostilităților cu separatiștii pro-ruși în 2014. Piloții mai în vârstă, care au participat la lupte în această campanie, și-au împărtășit cunoștințele cu colegii lor mai tineri, cum ar fi Juice.

Pregătirea a pus accentul pe tactici flexibile și menținerea aeronavelor în mișcare, mutându-le de la un aerodrom la altul și zburând pe rute dificile de zbor pentru a reduce șansele ca inamicul să poată distruge aeronavele la sol.

De asemenea, piloții ucraineni au căpătat o experiență valoroasă în urma exercițiilor în compania Forțele aeriene americane, în special în timpul seriei de manevre „Clear Sky” din 2018, care a fost primul exercițiu multinațional comun găzduit de Ucraina.

În timpul Clear Sky, avioanele ucrainene MiG-29 și Su-27 s-au luptat cu F-15C ale Gărzii Naționale Aeriene din California, în care F-15-urile au replicat tacticile și performanțele avioanelor rusești Su-30 și Su-35S Flanker.

Avioanele americane, dispunând de radare și rachete avansate, au putut emula caracteristicile cele mai noi generații de Flanker, dar chiar și așa, piloții ucraineni au avut „uneori destul de mult succes datorită flexibilității și creând decizii non-standard”, a amintit Juice.

Jonathan „Jersey” Burd, planificatorul principal pentru exercițiul Clear Sky din 2018, a vorbit în termeni laudativi despre piloții ucraineni.

„Am făcut o mulțime de (manevre de vânătoare de bază) cu F-15C-urile noastre împotriva MiG-29 și Su-27 și, ca său fiu sincer, am realizat imediat că piloții lor erau foarte buni. Sunt foarte inventivi din punct de vedere tactic, își cunosc avioanele și, de asemenea, înțeleg ce le lipsește. Adică, zboară cu avioane vechi. F-15-urile noastre, de exemplu, sunt aeronave vechi, dar au fost modernizate constant cu avionică nouă”, a declarat Jonathan „Jersey” Burd, citat de jurnaliștii de la portalul The War Zone.

„Toți participanții la aceste exerciții au devenit mult mai pregătiți să întâlnească acest inamic în aer și pur și simplu să știe uneori să nu se implice în anumite condiții, de exemplu, sau să se angajeze într-o luptă în anumite moduri specifice”, a afirmat pilotul ucrainean.

Lecțiile oferite de americani privind metodele de a învinge tacticile rusești au fost atât de valoroase încât Juice crede că poate au făcut diferența între viață și moarte pentru unii dintre colegii săi din aviația ucraineană. „Poate de aceea băieții noștri sunt încă în viață”, a afirmat el.

Exercițiul în compania Forțele aeriene ale SUA au avut un impact semnificativă asupra aviației ucrainene, dar a evidențiat și deficiențe majore, care nu au putut fi rezolvat: nevoia de avioane de luptă de nouă generație. „Chiar dacă ești antrenat, chiar dacă ești foarte inteligent, dacă nu ai instrumentele potrivite, din păcate, nu poți fi eficient”, susține Juice.

„De aceea încercăm să cerem Occidentului să ne ofere lucruri noi. Avioane noi, sisteme noi de apărare sol-aer etc.”

Până acum, încercările Ucrainei de a obține noi avioane au fost fără succes și numeroși experți au indicat că piloții ucraineni ar avea nevoie de o lungă perioadă de timp pentru a se adapta la zborul cu avioane de fabricație occidentală.

În ceea ce privește Forțele Aerospațiale Ruse (VKS), ucrainenii s-au confruntat până acum cu avioane de luptă Su-30 și Su-35S Flanker E, care execută aproape toate misiunile de luptă aeriană, iar uneori și misiuni aer-sol.

În timp ce aparatele Su-30 sunt folosite pentru a escorta avioanele de atac la sol și, uneori, pentru misiuni de superioritate aeriană, Su-35S sunt folosite atât pentru superioritatea aeriană, cât și pentru misiuni anti-radar, înarmat cu rachete supersonice Kh-31P.

Juice consideră că Su-35-urile sunt cele mai periculoase, deoarece dispun de un radar avansat și rachetelor aer-aer R-77-1 cu rază lungă de acțiune, de tip fire-and-forget (care nu necesită ghidare odată ce a fost lansată) – un tip de armă care lipsește din inventarul aviației ucrainene.

„Este foarte capabil, din păcate pentru noi”, a declarat Juice despre racheta R-77-1. „De fapt, lipsa rachetelor tip fire-and-forget este cea mai mare problemă pentru noi. Chiar dacă le-am avea, radarele noastre nu ar putea oferi aceeași rază de acțiune [ca în cazul avioanelor de luptă ruse]”.

Ucraina susține că a reușit recent să doboare un Su-35, este cel mai modern avion din familia Flanker, despre care Rusia susține că este superior avioanelor de generaţia a patra din Occident.

Se pare că aeronava Su-35 a fost doborâtă cu apărarea antiaeriană în regiunea Harkov din estul țării. Potrivit autorităților de la Kiev, pilotul rus s-a catapultat și a fost capturat de forțele ucrainene.