ApărareȘtiri

Ministrul Economiei: Industria aeronautică poate deveni un mare exportator al României

Avion de de antrenament avansat și atac ușor IAR-99 Șoim (Forțele Aeriene Române)

Sectorul aeronautic poate deveni un mare exportator al României, însă pentru acest acest este nevoie de o strategie de țară în acest domeniu, a declarat ministrul Economiei, Florin Spătaru, care în urmă cu câteva zile propunea dezvoltarea de către industria autohtonă a unui aeronave sută la sută românească.

“Trebuie să avem o strategie de țară pentru că industria aeronautică poate deveni un mare exportator al României (…)  domeniul aeronauticii să fie în top cinci sau top zece exportatori din România”, a declarat Florin Spătaru, în cadrul evenimentului intitulat “Industria aeronautică din România, perspective și oportunități”, desfășurat marți la Palatul Parlamentului.

Ministrul a adăugat că în industria aeronautică și spațială din România activează o serie de companii și institute de cercetare care lucrează în parteneriate cu mari jucători din industria aerospațială internațională, precum Airbus, Boeing sau Dassualt, și a menționat în mod specific firma Aerostar Bacău.

“Aerostar e o companie pe care aș vrea sa o prezint mult mai multor investitori, oameni politici, să vadă cum a existat această transformare a unei companii care a lucrat sută la sută pentru industria militară, a fost transformată într-o companie de succes”, a afirmat Florin Spătaru, adăugând că “vreau să replicăm acest model de succes de la Bacău”.

Oficialul a adăugat că ministerul pe care îl conduce “a alocat un buget-record, anul acesta, pentru industria de apărare, în condițiile în care în ultimii 2 ani aproape că nu a interesat pe nimeni acest sector strategic pentru România”.

“Industria aeronautică militară depinde de investiții și de alocările de la bugetul de stat”, a precizat ministrul.

Săptămâna trecută, cu ocazia unei vizite la Bacău, ministrul Florin Spătaru a prezentat ideea dezvoltării de către industria autohtonă a unui aeronave sută la sută românească, atât pentru piața internă, cât și pentru export.

“Din discuțiile preliminare a reieșit că putem să facem un avion pentru partea de training a echipajelor, care să corespundă standardelor internaţionale, dar care să fie produs în România”, a declarat ministrul cu ocazia vizitei sale la Aerostar Bacău.

În cadrul vizitei în orașul Bacău, ministrul a vizitat și un centru industrial al companiei Elbit Systems, unde sunt produse turelele pentru transportorul blindat Piranha 5, componente pentru drone, dar și turela pentru vehiculul blindat 4×4 pentru Forțele de Operații Speciale.

Ultimul avion dezvoltat integral de industria românească a fost IAR-99 Șoim, al cărui prim zbor a fost pe data de 21 decembrie 1985. Forțele Aeriene Române dispun de 19 de aeronave de antrenament și atac ușor IAR-99, iar zece dintre acestea urmează să fie modernizate la configurația IAR-99 SM, urmând ca acestea să servească drept avioane școală pentru viitorii piloți de F-16.

Ministrul Economiei, Florin Spătaru, la Aerostar Bacău (FOTO: Florin Spătaru/Facebook)