Venerabilul avion-spion U-2 “Dragon Lady” primește o nouă cameră de înaltă rezoluție GALERIE FOTO
Avioanele-spion U-2 “Dragon Lady” ale Forțelor Aeriene ale SUA au fost modernizate prin instalarea unei noi camere electro-optice/infraroșu care oferă o imagine mai precisă a țintelor staționare sau în mișcare, aflate la mare distanță, în condiții meteorologice diverse, a anunțat compania Lockheed Martin.
- Primul zbor al avionului-spion Lockheed U-2 a avut loc în urmă cu 64 de ani.
- De-a lungul îndelungatei sale cariere, aparatul a executat numeroase misiuni de recunoaștere strategică în timpul Războiului Rece, inclusiv deasupra Europei de Est, Uniunii Sovietice, Cubei și Chinei.
- În 1960, un aparat U-2 a fost doborât în timpul unei misiuni CIA în spațiul aerian al Uniunii Sovietice. Pilotul, Francis Gary Powers, a fost luat prizonier de sovietici, fiind repatriat doi ani mai târziu, în urma unui schimb de prizonieri.
- U-2 are o viteză de croazieră de 764 km/oră, o rază de acțiune de aproximativ 10.000 de kilometri și poate zbura la o altitudine de peste 21.000 de metri.
Aviația americană a finalizat recent testarea și implementarea unei noi versiuni a sistemului electro-optic de recunoaștere al aparatelor U-2, numit SYERS-2C (Senior Year Electro-Optical Reconnaissance System) – dezvoltat de Collins Aerospace, informează site-ul Air Force Technology.
Kevin Raftery, vicepreședintele firmei Collins Aerospace ISR și Space Solutions, a declarat că “SYERS-2C reprezintă un pas evolutiv pentru forțele aeriene, valorificând un sistem matur, performant, care să introducă capacități noi substanțiale în spațiul de luptă al viitorului”.
Superior Surveillance
The #AirForce’s entire U-2 fleet has been upgraded with the @CollinsAero SYERS-2C sensor – enhancing the aircraft’s ability to provide unparalleled, strategic intelligence to our warfighters.
— Lockheed Martin (@LockheedMartin) February 18, 2020
Senzorul SYERS-2C permite identificarea, urmărirea și evaluarea țintelor în mișcare și staționare. De asemenea, sistemul este conceput să faciliteze schimbul de date cu platformele de generația a cincea (F-22 Raptor, F-35 Lightning II), aspect ce oferă un avantaj unic în cazul operațiunilor executate împreună cu astfel de aeronave de ultimă generație.
La rândul său, Irene Helley, directorul programului U-2 în cadrul Skunk Works, o divizie a companiei Lockheed Martin a declarat că noul “senzor de imagine, supraveghere și recunoaștere SYERS-2C îmbunătățește și mai mult capacitatea U-2 Dragon Lady de a furniza informații strategice de neegalat combatanților noștri”, potrivit Opex360.
Oficialii celor două companii nu au oferit alte detalii tehnice despre noua cameră multispectrală.
Primul zbor al Lockheed U-2 a avut loc în urmă cu 64 de ani, în 1955. De-a lungul îndelungatei sale cariere, aparatul a executat numeroase misiuni de recunoaștere strategică în timpul Războiului Rece, inclusiv deasupra Europei de Est, Uniunii Sovietice, Cubei și Chinei.
După 1960, când un U-2 pilotat de Francis Gary Powers a fost doborât în timpul unei misiuni în spațiul aerian al URSS, Pentagonul a evitat să mai trimită aeronava deasupra țărilor ostile. Cu toate acestea, deoarece avionul zboară la peste 24.000 de metri, poate să-și folosească camerele și senzorii pentru a vedea la mare depărtare în interiorul altor țări fără să fie nevoie să pătrundă în spațiul aerian advers, informează Flight International.
This is an S-100 pressure suit for a U-2R plane. High-altitude pilots wear pressure suits as protection from cockpit depressurization.https://t.co/whPEmLKjWy
#HISTINT #Museum pic.twitter.com/OkpqQPLcYW
— CIA (@CIA) February 18, 2020
Forțele Aeriene ale SUA mai au în dotare 33 de aparate-spion U2 Dragon Lady.
Planurile de a înlocui venerabilul avion-spion cu drone Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk s-au lovit de opoziția Congresului.
Date tehnice U-2S/TU-2S (sursa: USAF, Lockheed Martin)
Echipaj: 1
Anvergură: 32 de metri
Lungime: 19,2 metri
Greutate maximă la decolare: 18.000 de kilograme
Propulsie: turboreactor General Electric F118-101 (8600 kgf)
Viteză de croazieră: 764 km/oră
Rază de acțiune: Aproximativ 10.000 de kilometri
Plafon de zbor: peste 21.000 de metri