China a transformat avioane de luptă din anii ’50 în drone. Americanii au făcut același lucru cu aeronave F-16 vechi
Forțele Aeriene Chineze (PLAAF) au dat publicității imagini care arată aeronave de luptă Shenyang J-6 (varianta chinezească a aeronavei sovietice MiG-19) transformate în drone. Dezvoltat în anii ’50, aviația chineză a retras din uz acest tip de avion în 2010. Reciclarea aeronavelor uzate este o practică utilizată și de Forțele Aeriene Americane, care au transformat avioane F-16 Fighting Falcon sau F-4 Phantom II în drone pentru instruirea piloților sau testarea noilor tehnologii sau tactici.
Publicația americană de profil Defense News a relatat recent că două avioane J-6 ce par să fi fost transformate în drone au fost observate în imagini publicate de Comandamentul Teatrului de Est al Armatei de Eliberare a Poporului de la o ceremonie ce a marcat începutul ciclului de instruire a unei brigăzi de antrenament.
The official account of the Eastern Theater Command of PLA has just released a message. It's amazing to see J-6 fighter jet(MiG-19). Let's guess what it is used for. 😎 pic.twitter.com/jqsAVuRAOA
— 彩云香江 (@louischeung_hk) October 18, 2021
@AR26389717 is correct, the converted drones have what at first sight looks like a seat, but at a closer look is something like a wheel instead of the EJ-seat‘s headrest. pic.twitter.com/jq2gfH8Pnr
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) October 19, 2021
Fotografiile au fost realizate la o bază aeriană neidentificată din estul Chinei, iar elementele de identificare ale aeronavelor au fost editate înainte de publicare.
Analiza imaginilor arată că aeronave aveau câte trei puncte de acroșaj sub fiecare aripă.
Primele relatări privind transformarea acestui tip de aeronavă în drone au apărut în 2013, iar imagini din satelit au surprins numeroase avioane J-6 în incinta bazelor Liancheng și Yangtang-li (Xingning) din estul Chinei, vizavi de Taiwan. Imagini din satelit ale bazei Yangtang-li, publicate pe Google Earth, arătând aeronave J-6 care rulează pe pistă în martie 2013, octombrie 2014 și decembrie 2018, relatează jurnaliștii de la Defense News.
Experții cred că aceste vehicule fără pilot pot fi utilizate pentru a copleși apărarea antiaeriană adversarului prin numărul lor, fie ca aeronave de luptă rudimentare.
“Este un aparat de epocă din clasa MiG-19 și nu are niciun scop practic, în afară de cel menționat, pentru a fi folosit pentru a copleși sistemele de apărare aeriană din Taiwan, cu condiția să le poată lansa în număr mare. Din perspectiva mea, este mai mult un război psihologic”, a declarat vice-mareșalul (ret) Pranay Sinha, citat de publicația The Eurasian Times.
Autoritățile chineze nu au confirmat oficial existența transformării vechilor avioane în drone. Însă chinezii nu sunt la prima experiență de acest fel: pe baza Y-5B (o copie a aeronavei sovietice de transport An-2) au creat drona cargo Feihong-98 (FH-98), care poate transporta până la 1,5 tone.
MiG-19 (Farmer, in terminologia NATO) este primul avion de vânătoare produs în serie în URSS capabil să atingă viteza supersonică. Exportat în zeci de țări din întreaga lume, aeronave de acest tip au fost utilizate și de Forțele Aeriene Române în perioada 1958-1974. Peste 4000 de aparate
Peste 4500 de avioane MiG-19 (denumite J-6/F-6) au fost fabricate sub licență în China în perioada 1958–1986. În ciuda vechimii și a capacităților rudimentare, diverse versiuni de J-6 figurează ca fiind în continuare în uz în China, Pakistan, Bangladesh, Myanmar și Coreea de Nord.
Transformarea avioanelor uzate în drone este o practică uzuală pentru Forțele Aeriene ale SUA de peste patru decenii, fiind convertite în acest fel avioane vechi precum F-86 Sabre, F-4 Phantom II sau F-16 Fighting Falcon.
În prezent, aviația SUA utilizează drone transformate din avioane de luptă F-16 scoase din uz pentru instruirea piloților sau testarea noilor tehnologii sau tactici. Desemnate QF-16 (FSAT), aceste tip de drone au fost dezvoltată de Boeing, compania primind un prim contract pentru fabricarea de astfel de vehicule de pilot în martie 2010. Primul QF-16 a fost livrat Forțelor Aeriene ale SUA în noiembrie 2012 pentru testare operațională și de dezvoltare.