Forțele Aeriene ale SUA plănuiesc să retragă din uz zeci de avioane F-16 care au „probleme structurale majore”
Forțele Aeriene ale SUA plănuiesc să retragă din uz peste 200 de aeronave de diverse tipuri, inclusiv zeci de F-16 C/D, cu scopul reducerii cheltuielilor pentru întreținerea aparatelor vechi și reinvestirea fondurilor astfel economiste în tehnologii ultramoderne, cum ar fi arme hipersonice și avionul de vânătoare de generația a șasea (Next Generation Air Dominance), relatează portalul de știri Defense News.
Departamentul Forțelor Aeriene, care a publicat, vineri, 28 mai, cererea de buget pe anul fiscal 2022, a solicitat în total 173,7 miliarde de dolari. Fondurile alocate pentru cercetare, dezvoltare, testare și evaluare au crescut de la 26,6 miliarde dolari la 28,8 miliarde dolari, în timp ce pentru achiziții, USAF solicită 22,9 miliarde dolari, cu 3,2 miliarde mai puțin decât în anul fiscal curent.
Planurile de retragere a peste 200 de aeronave s-ar putea lovi însă de opoziția congresmenilor americani, care în trecut s-au opus unor astfel de măsuri, în special în cazul aparatelor pentru care nu există un înlocuitor, precum A-10 Warthog, RQ-4 GlobalHawk și E-8 JSTARS. Mai mult, numărul de avioane noi pe care USAF intenționează să le achiziționeze nu va compensa numărul celor retrase.
„Pentru a ajunge la flota de luptă dorită, Forțele Aeriene trebuie să aibă dimensiunea corectă a inventarului actuale ale avioanelor pentru a accelera tranziția de la aeronavele mai puțin capabile, care îmbătrânesc, și pentru a se concentra asupra investițiilor în capabilitățile viitorului”, cum ar fi programul de modernizare F-35 Block 4 și aeronava de vânătoare de generația a șasea, a declarat purtătorul de cuvânt al USAF, Ann Stefanek.
“Forțele aeriene trebuie să accelereze investițiile în capacități competitive care pot pătrunde și supraviețui într-un mediu extrem de contestat”, a mai spus oficialul american.
În acest sens, aviația americană plănuiește să retragă din uz 47 de avioane F-16C/D și 48 de F-15C/D, care au „probleme structurale majore” și vor deveni nesigure pentru zbor din 2023, a explicat Stefanek.
De asemenea, USAF vrea să renunțe și la 42 de aeronave de atac la sol A-10 Warthog, însă mai mulți congresmeni și-au anunțat opoziția față de acest plan.
Aviația SUA vrea să retragă patru dintre cele 16 avioane E-8 JSTARS, care sunt utilizate pentru supraveghere la sol, comandă și control, și 20 de drone de supraveghere RQ-4 GlobalHawk Block 30, însă și în acest caz s-ar putea lovi de opoziția Congresului, care și în trecut au respins propunerile în acest sens.
În același timp, Forțele Aeriene ale SUA vor sporească investițiile în mai multe programe de dezvoltare a unor tehnologii avansate. În primul rând, USAF propune creșterea investițiilor în dezvoltarea Next Generation Air Dominance, o familie de sisteme care va include un avion de luptă de generație a șasea. Cheltuielile pentru program vor crește cu 623 milioane dolari, ajungând la un total de 1,5 miliarde dolari în anul fiscal 2022.
De asemenea, USAF va cumpără, în premieră, și rachete hipersonice, adăugând 161 de milioane de dolari la bugetul pentru producția inițială a rachetei hipersonice AGM-183A Air-Launched Rapid Response Weapon.
Potrivit unui raport al Oficiului pentru Responsabilitate Guvernamentală (GAO) de la Washington, publicat în noiembrie 2020, unele avioane F-16 din dotarea aviației americane au depășit durata de viață programată, lucru ce generează provocări în privința întreținerii și aprovizionării cu piese de schimb.
Forțele Aeriene intenționează să mențină în uz o parte din avioanele F-16 cel puțin până în deceniul cinci al acestui secol și există indicii că F-16 ar putea fi retras abia în jurul anului 2070, potrivit publicației Air Force Magazine. În acest sens, Forțele Aeriene ale SUA au lansat un program de prelungire a duratei de viață a 300 de avioane F-16, costul estimat fiind de 1,1 miliarde de dolari. Astfel, Service Life Extension Program (SLEP) va extinde durata viață de la 8.000 de ore la 12.000 de ore echivalent zbor.
Oficialii americani au declarat că, pe măsură ce F-16 îmbătrânește, este nevoie de întreținere suplimentară pentru reparații care nu au fost planificate inițial, cum ar fi înlocuirea pereților etanși (adică, pereților despărțitori sau barierelor între compartimentele din interiorul aeronavei), a longeronului (un element de rezistență așezat longitudinal în fuzelajul aeronavei) etc. Prin urmare, activitățile de întreținere durează mai mult, iar timpul de indisponibilitate a aeronavelor a crescut.