ApărareȘtiri

Curtea Constituțională, chemată să judece o contentație depusă de Damen privind controversata procedură de achiziție a corvetelor

T22-SIGMA (DAMEN)

Înalta Curte de Casație și Justiție a admis cererea formulată de compania Damen privind sesizarea Curții Constituționale cu excepția de neconstituționalitate în cazul unei contestații pe tema controversatei proceduri de achiziție a corvetelor. Decizia ar putea genera redeschiderea dosarului principal privind licitația pentru realizarea celor patru nave, afirmă surse juridice consultate de Umbrela Strategică.

Secția de Contencios Administrativ și Fiscal  din cadrul Înaltei Curți de Casație și Justiție  a decis, pe data de 8 aprilie, să admită cererea companiei Damen Schelde Naval Shipbuilding BV privind sesizarea Curții Constituționale cu excepția de neconstituționalitate.

“Admite cererea formulată de recurenta-reclamantă Damen Schelde Naval Shipbuilding BV. Sesizează Curtea Constituţională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 4 alin. (2) teza finală din Legea nr. 554/2004. Definitivă”, se arată în comunicatul publicat pe site-ul instanței.

Decizia ICCJ ar putea reprezenta o răsturnare majoră în cazul achiziției corvete, putând duce chiar la reluarea programului de înzestrare, care a fost inițiat în urmă cu aproape cinci ani.

“Soluțiile Înaltei Curți de Casație și Justiție creează premisele rediscutării corectitudinii modului in care Curtea de Apel a soluționat în dosarul principal, prin care Damen a contestat legalitatea achiziției publice (dosarul principal închis în cursul anului 2020)”, a explicat un jurist, care adăugat: “În măsura în care Curtea Constituțională va admite excepțiile de neconstituționalitate formulate de Damen, soluția dată de Curtea de Apel in dosarul principal va putea fi contestată pe cale extraordinară și dosarul redeschis”.

Semnarea contractului pentru achiziția de corvete multifuncţionale se numără printre prioritățile enumerate programul de guvernare al Cabinetului Florin Cîțu, document prezentat la finalul lunii trecute.

Inițial, în anul 2016, contractul pentru corvete a fost atribuit direct companiei olandeze Damen, aceasta urmând să realizeze cele patru nave la șantierul său din Galați.

Ulterior, după venirea PSD la putere în 2017, procedura a fost reluată și a fost organizată o licitație publică. Parteneriatul dintre constructorul francez Naval Group și Șantierul Naval Constanța a fost declarat câștigător în iulie 2019. Însă, la aproape doi ani de la finalizarea licitației pentru corvete, contractul în valoare de 1,2 miliarde de euro nu a fost încă semnat, pe rolul instanțelor fiind o serie de contestații în legătură cu acest program cu o istorie zbuciumată.

Pe lângă contestații, licitația a fost și subiectul unei anchete DNA privind o presupusă infracțiune de luare de mită de către angajații Departamentului Armamente. Însă dosarul a fost clasat, procurorii anticorupție concluzionând că nu „reiese astfel ca vreo persoană să fi pretins sau să fi primit vreo sumă de bani ori alte foloase necuvenite, pentru a face sau a determina modificarea acestor criterii de calificare  în variantele succesive de proiecte de acte normative, cu scopul de a favoriza vreun anume candidat la procedura specifică de achiziție din cadrul programului de înzestrare corvetă multifuncțională”.

Ministerul Apărării a anunțat vara anului trecut că semnarea contractului pentru programul de înzestrare cu corvete după soluționarea definitivă a tuturor dosarelor aflate pe rolul instanțelor în conexiune cu acest subiect.

Din păcate, saga corvetelor nu este un caz singular, ci mai degrabă un simptom a modului în care se derulează multe licitații și proceduri de achiziție în țara noastră.