FOTO. Aerostar Bacău a obținut mai multe contracte pentru executarea de reparații capitale la avioanele MiG-21 LanceR și IAK-52
Ministerul Apărării Naționale a acordat companiei românești Aerostar SA Bacău o serie de contracte pentru reparații de complexitate ridicată (reparație capitală) la avioanele militare tip MiG 21 LanceR și IAK-52 și motoarele tip R13-300 și M14P, și prestarea de reparații, furnizare piese de schimb pentru MiG 21 LanceR, IAK-52 si F-16 Fighting Falcon. Valoarea totală a contractelor se ridică la aproape 70 de milioane de lei, fără TVA (17 milioane de euro).
În conformitate cu acordul-cadru nr. A1-9217 din 2019, MApN a acordat recent trei contracte subsecvente pentru reparații de complexitate ridicată (reparație capitală) la avioanele militare tip MiG 21 LanceR si IAK-52 și motoarele Tumansky R13-300 (utilizate de MiG-21) si Vedeneyev M14P (utilizate de IAK-52). Toate contractekle au fost adjudecate de Aerostar SA, se arată în documentele publicate în Jurnalul european pentru achiziții publice (Tenders Electronic Daily) pe 15 martie.
Procedura de achiziție a fost prin negociere fără publicarea unui anunț de participare, iar criteriul de atribuire a fost în funcție de prețul cel mai mic.
Un prim contract subsecvent pentru reparații de complexitate ridicată (reparație capitală) la avioanele militare tip MiG 21 LanceR si IAK-52 și motoarele Tumansky R13-300 și Vedeneyev M14P a fost acordat în noiembrie 2020 și a avut o valoare de 38 de milioane de lei (fără TVA). Al doilea contract subsecvent, în decembrie, a avut o valoare substanțial mai redusă: 1,8 milioane de lei. Aerostar a primit și al treilea contract subsecvent, tot în decembrie, având valoare de 16,8 de milioane de lei.
De asemenea, tot la finalul anului trecut, MApN a acordat acestei firme și un contract de servicii pentru prestarea de reparații, furnizare piese de schimb pentru avioanele militare tip MiG 21 LanceR, IAK-52 și F16 Fighting Falcon. Valoarea contractului fiind de 13 milioane de lei (fără TVA).
În august 2020, MApN a desemnat firma Aerostar Bacău drept Centru de Mentenață pentru avioanele F-16 ale Forțelor Aeriene Române.
Deși se preconiza inițial ca avioanele MiG-21 LanceR să fie înlocuite cu F-16, Forțele Aeriene Române continuă să utilizeze acest tip de aparat de zbor în condițiile în care numărul de avioane F-16 este insuficient. Pentru a menține operaționale vechile MiG-21, MApN a achiziționat recent o serie de piese pentru aceste aparate, cum ar fi parașute de frânare PF21 Pur, discuri de frânare sau produse pirotehnice și echipamente specifice sistemului de salvare pentru avioanele militare tip MIG 21 Lancer.
Potrivit celei mai recente ediții a raportului anual World Air Forces, realizat de Flight International, Forțele Aeriene Române mai au în dotare 14 aeronave de antrenament IAK-52 și 17 avioane MiG-21 LanceR B(pentru antrenament) și C (optimizate pentru misiuni aer-aer), însă nu este clar câte dintre acestea chiar sunt funcționale. Versiunea MiG-21 Lancer A (optimizată pentru misiuni aer-sol) a fost retras din uz în urmă cu câțiva ani.
Pe parcursul celor șase decenii în dotarea Forțelor Aeriene Române s-au înregistrat numeroase accidente cu MiG-21, unele dintre acestea mortale.
Pe 23 februarie, în urma unui incident generat de funcționarea defectuoasă a trenului de aterizare, MApN a decis să consemneze la sol toate avioanele de acest tip, cu excepția celor care execută serviciul de luptă Poliție Aeriană, până la clarificarea cauzelor incidentului.
Avioanele IAK-52, proiectate OKB Iakovlev din URSS și fabricate la Întreprinderea de Avioane Bacău (actual Aerostar), au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în anul 1985, fiind în serviciu în cadrul Școlii de Aplicație pentru Forțele Aeriene “Aurel Vlaicu”.