Un avion de luptă F-16 s-a prăbușit în statul american Louisiana/ Pilotul s-a catapultat și este în siguranță
Un avion de vânătoare F-16 Fighting Falcon al Gărzii Naționale Aeriene s-a prăbușit, miercuri, în vestul statului american Louisianei, a declarat un purtător de cuvânt al poliției pentru Air Force Times.
Avionul Gărzii Naționale Aeriene s-a prăbușit într-o zonă nelocuită și împădurită din zona Beauregard, în apropierea graniței dintre statele Louisiana și Texas, la sud de Fort Polk.
Pilotul s-a catapultat și a fost dus la o bază militară pentru îngrijiri medicale, a declarat Derek Senegal, un reprezentant al Poliției din Louisiana.
Aeronava efectua o misiune de antrenament în spațiul aerian militar, departe de zonele populate.
Forțele aeriene ale SUA au suferit trei accidente cu F-16 în anul fiscal 2021, inclusiv unul fatal. În ultimul deceniu, Forțele Aeriene ale SUA (USAF) au pierdut, în medie, 2,9 avioane F-16 pe an sau 1,5 avioane distruse la 100.000 de ore de zbor, potrivit Centrului pentru Siguranță al aviației americane.
De notat că F-16 este de departe cel mai numeros avion militar din dotarea Forțelor Aeriene ale SUA, care dispune de aproximativ 930 de aparate de acest tip.
Un raport guvernamental american, citat anterior de Umbrela Strategică, indica faptul că, la nivelul anului fiscal 2019, aparatele Fighting Falcon din dotarea USAF au o vechime medie de 29 de ani și au zburat în medie 7.100 de ore, în cazul modelului C, și 6.300 de ore pentru modelul D.
Surse citate de Air Force Magazine indicau, în luna mai, că Pentagonul intenționează să mențină în uz o parte din avioanele F-16 cel puțin până în deceniul cinci al acestui secol și există indicii că venerabilul avion ar putea fi retras abia în jurul anului 2070. În acest sens, aviația americană a lansat un program de prelungire a duratei de viață a 300 de avioane F-16, costul estimat ridicându-se la 1,1 miliarde de dolari. Programul, denumit Service Life Extension Program (SLEP), va extinde durata viață a aparatelor de la 8.000 de ore la 12.000 de ore echivalent zbor.
Însă, oficialii americani au avertizat că, pe măsură ce F-16 îmbătrânește, sunt necesare lucrări suplimentare de mentenanță pentru efectuarea de reparații care nu au fost planificate inițial, cum ar fi înlocuirea pereților etanși (adică, a pereților despărțitori sau barierelor între compartimentele din interiorul aeronavei), a longeroanelor (un element de rezistență așezat longitudinal în fuzelajul aeronavei) etc. Prin urmare, activitățile de întreținere durează mai mult, iar timpul de disponibilitate pentru misiuni a aeronavelor a scăzut.
Pentru a atenua aceste probleme, Forțele Aeriene au luat măsuri cu scopul contracarării coroziunii prin identificarea tuturor componentelor care trebuie reparate sau înlocuite și au trecut la replicarea pieselor și canibalizarea unor aeronave pentru a obține piese.
Spre comparație, potrivit Forțelor Aeriene Române, avioanele F-16 ale țării noastre, achiziționate la mâna a treia din Portugalia, au în medie de 4500 ore de zbor fiecare, ceea ce înseamnă că perioada de exploatare va fi de minimum 20 de ani, în condițiile asigurării unui nivel minim 200 de ore de zbor anual pe avion, potrivit aviației române.
Cu un număr total de 4.588 de aeronave livrate către 29 de țări în ultimele patru decenii, F-16 s-a dovedit un succes imens la export și este în acest moment cel mai numeros avion multirol din lume.