ApărareȘtiri

Ultimul dintre cele cinci avioane F-16, la mâna a treia, gata de livrare către Forțele Aeriene Române

Avion de luptă F-16 (OGMA)

Compania portugheză Oficinas Governamentais de Manutenção e Aviação (OGMA) a anunțat că a finalizat lucrările de reparație, modernizare și revopsire a ultimului avion F-16 Fighting Falcon dintre cele cinci aeronave achiziționate la mâna a treia de MApN pentru Forțele Aeriene Române.

Pe 24 februarie, OGMA a livrat Forțelor Aeriene Portugheze acest ultim avion F-16, iar în perioada următoare acest aparat de zbor urmează să fie transferat aviației române.

În conformitate cu termenii acordului semnat de România și Portugalia, au fost efectuate servicii de întreținere și aeronava a fost revopsită în noua schemă de camuflaj a Forțelor Aeriene Române, a precizat compania din Portugalia într-un comunicat pe 3 martie.

Pe lângă avioanele F-16, tranzacția include procesul de conversie tehnică la specificațiile cerute de oficialii români, dar și alte lucrări efectuate de partea portugheză în ceea ce privește transferul de informații și operațiuni de mentenanță.

O sursă din cadrul Ministerului Apărării de la Lisabona a relatat că valoarea totală a contractului interguvernamental româno-portughez se ridică la 130 de milioane de euro. În plus, România a solicitat Statelor Unite un pachet de sprijin logistic pentru modernizarea tuturor celor 17 avioane F-16 ale aviației române, cu o valoare estimată la aproximativ 175,4 de milioane de dolari.

Primele patru aeronave F-16 Fighting Falcon au sosit treptat în cursul anului trecut, în august și octombrie.

Cele cinci aeronave vor avea aceeași configurație cu cele 12 aflate deja în dotarea Forţelor Aeriene Române, respectiv M.5.2R.

De asemenea, pachetul de bunuri și servicii include și modernizarea tuturor celor 17 avioane F-16 ale Armatei României la o configurație superioară, respectiv M.6.X, a specificat Ministerul Apărării Naționale de la București în momentul parafării contractului pentru achiziția celor cinci aparate.

În luna noiembrie, ministrul Apărării, Nicolae Ciucă, a declarat că industria aeronautică din România va fi implicată în procesul de modernizare a avioanelor F-16. De notat că pachetul de modernizare și sprijin logistic pe care România l-a solicitat Statelor Unite nu include propuneri de offset în legătură cu această potențială tranzacție.

De notat că Statul Major al Forțelor Aeriene Române a semnat în august un protocol de colaborare cu firma românească S.C. Aerostar S.A. Bacău, desemnată ca Centru de Mentenanță pentru aeronavele multirol F – 16 din dotarea aviației române.

Ce va cuprinde modernizarea aparatelor F-16 MLU la standardul M6XR?

Ministerul Apărării nu a oferit detalii despre ce va cuprinde standardul M6XR, însă, cel mai probabil va fi o variantă a standardului internațional MLU M6.5.

Programul de modernizarea MLU 6.5 cuprinde:
– introducerea rachetelor aer-aer AIM-120D, cea mai modernă variantă AMRAAM, cu o rază de acțiune sporită și precizie crescută;
– introducerea de muniție aer-sol avansată GBU-39 SDB, GBU-54 LJDAM, JASSM, JDAM, EGBU-12, SDB;
– îmbunătățirea sistemului de transmitere a datelor Link 16;
– îmbunătățirea sistemului de avertizare iluminare radar AN/ALR-56M;
– îmbunătățirea sistemului GPS
– Sistem de management război electronic ce integrează sistemele de avertizare, autoprotecție și bruiaj.

Trebuie menționat că, anterior, avioanele F-16 ale României au fost modernizat la nivelul MidLife Update (MLU) M5.2R, care include numeroase elemente care oferă capabilități similare variantelor Block 50/52 aflate în producție, informează Forțele Aeriene Romane.