Ultimul dintre cele cinci avioane F-16AM Fighting Falcon, la mâna a treia, achiziționate de MApN din Portugalia, a aterizat joi, 25 martie, la baza aeriană Baza 86 Aeriană „Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță”, de la Borcea, au anunțat Forțele Aeriene Române.
Aterizarea la baza aeriană Borcea a ultimului avion F-16 achiziționat de România din Portugalia.https://t.co/udmGMEnczs via @FacebookWatch
— Umbrela Strategica (@UStrategica) March 25, 2021
Luna trecută, compania portugheză Oficinas Governamentais de Manutenção e Aviação (OGMA) a finalizat lucrările de reparație, modernizare și revopsire a acestui avion în conformitate cu cerințele Forțelor Aeriene Române.
Aeronava a decolat joi dimineață de la baza aeriană Monte Real din Portugalia, iar după o escală la baza aeriană Aviano din Italia, a sosit în România, după un zbor de peste 3.500 de kilometri într-o singură zi, relatează revista de știri din domeniul aviatic Scramble.
Aeronava, care este în configurația M5.2, la fel ca celelalte 16 avioane de acest tip care se află deja în dotarea Armatei României, urmează să intre în componența Escadrilei 53 Vânătoare a Forțelor Aeriene Române, cu baza la Borcea.
În ianuarie 2020, România a semnat contractul de achiziție a altor cinci avioane multirol F-16 din Portugalia. O sursă din cadrul Ministerului Apărării de la Lisabona, citată de publicația The Portugal News, a relatat că valoarea totală a contractului se va ridica la 130 de milioane de euro, iar datele SIPRI indică o sumă de 150 de milioane de euro.
Primele patru aeronave F-16 Fighting Falcon au sosit treptat, în cursul anului trecut, în lunile august și octombrie.
În plus, România a solicitat Statelor Unite un pachet de sprijin logistic pentru modernizarea tuturor celor 17 avioane F-16 ale aviației române, cu o valoare estimată la aproximativ 175,4 de milioane de dolari.
Pachetul de bunuri și servicii include și modernizarea tuturor celor 17 avioane F-16 ale Armatei României la o configurație superioară, respectiv M.6.X.
În luna noiembrie, ministrul Apărării, Nicolae Ciucă, a declarat că industria aeronautică din România va fi implicată în procesul de modernizare a avioanelor F-16. De notat că pachetul de modernizare și sprijin logistic pe care România l-a solicitat Statelor Unite nu include propuneri de offset în legătură cu această potențială tranzacție.
Întreaga flotă de 17 aeronave urmând a fi modernizată la standardul M6.XR de către Aerostar Bacău, operator economic desemnat drept Centrul de mentenanță pentru aeronavele F-16 din dotarea Armatei României, care va asigura, pe lângă modernizare, și mentenanța aeronavelor, precizează MApN
Avioanele F-16 A/B achiziționate de România din Portugalia, fabricate între anii 1981 şi 1983, au fost anterior utilizate de aviația americană, iar ulterior de cea portugheză. Potrivit MApN, aceste aeronave au parcurs programe succesive de modernizare și au în medie 4500 ore de zbor fiecare, ceea ce înseamnă că perioada de exploatare va fi de minimum 20 de ani, în condițiile asigurării unui nivel minim 200 de ore de zbor anual pe avion.
Primul lot de 12 avioane F-16AM/BM Fighting Falcon la mâna a treia a fost achiziționat de România în anul 2013, iar la finalul anului 2019 a fost semnat un al doilea contract pentru alte cinci F-16AM.
În anul 2016, pe data de 29 septembrie, de la Baza Aeriană 5 Monte Real, au decolat spre România primele avioane F-16.
Potrivit Forțelor Aeriene Române, achiziția aparatelor F-16 înseamnă din punct de vedere „tehnologic, trecerea de la generația a 3-a la generația a 4-a”, lucru care „aduce România în clubul țărilor cu o capabilitate aeriană credibilă și cu perspectiva de a putea realiza trecerea la generația a 5-a de avioane de luptă”.