ApărareȘtiri

Sute de avioane de luptă Eurofighter Typhoon, F-35 și F/A-18 Super Hornet, consemnate la sol din cauza problemelor cu scaunele de catapultare

Un Typhoon britanic și alt Eurofighter, pilotat chiar de șeful aviației germane, sunt alimentate de aeronavă cisternă britanică (Luftwaffe)

Forțele Aeriene din mai multe țări au consemnate la sol sute de avioane militare din cauza temerilor că scaunele lor de catapultare ar putea să nu se declanșeze corect atunci când este necesar. Printre aeronavele vizate de această măsură se numără F/A-18 Hornet și Super Hornet, E/A-18G Growler ale aviației navale americane, F-35 ale Forțelor Aeriene ale SUA sau Eurofighter Typhoon ale forțelor aeriene din Germania și Marea Britanie.

Compania britanică Martin-Baker, cel mai mare producător mondial de sisteme de catapultare, a descoperit unele defecte în cazul anumitor loturi de dispozitive acționate cu cartuș (CAD) folosite pentru catapultarea scaunelor montate în numeroase aeronave militare occidentale. Ca urmare a acestei descoperiri, toate cartușele din acest lot de producție trebuie acum scoase și inspectate.

Drept urmare, Forțele Aeriene Regale Britanice au anunțat pe 22 iulie că a decis să suspende preventiv zborurile neesențiale ale avioanelor Typhoon și Hawk, ca măsură de siguranță temporară până când situația este mai bine înțeleasă, relatează portalul aviacionline.com.

În aceeași zi, Thomas Wiegold, un purtător de cuvânt al Forțelor Aeriene Germane, a confirmat că avioanele Eurofighter – cu excepția celor care sunt implicate în misiunile de poliție aeriană pe Flancul estic al NATO și efectuează acțiuni de tip Quick Reaction Alert (QRA) – au fost consemnate la sol pentru că „nu există certitudini privind funcționarea cartușelor pirotehnice” ale scaunelor montate în aceste aeronave.

Inițial, autoritățile germane au suspendat și zborurile cu Panavia Tornado, dar măsura a fost anulată după ce s-a constat că scaunele de catapultare aparțineau unui alt lot de producție. O decizie similară a fost luată și de britanici, care au dat undă verde zborurilor cu avioanele BAE Hawk ale echipei de acrobații a RAF, Red Arrows.

Atât Panavia Tornado, cât și BAE Hawk folosesc scaune de catapultare Martin-Baker MK.10, în timp ce Eurofighter are MB MK.16A.

Au apărut informații că și Forțele Aeriene Spaniole ar fi luat o măsură similară, însă până în acest moment nu exista o confirmare oficială. Cu o situație similară se confruntă și aviația italiană, al patrulea cel mai mare operator de avioane de luptă Eurofighter Typhoon.

Marți, 26 iulie, oficiali din cadrul Forțelor Navale ale SUA au declarat că au fost descoperite probleme la scaunele de catapultare montate la bordul unor din avioanele de luptă sau antrenament, inclusiv mai multe variante ale F/A-18, E/A-18G Growler.

Comandamentul pentru Sisteme Aeriene Navale „a luat decizia de a consemna la sol unele aeronave ​​din cauza unei probleme de producție a dispozitivului acționat de cartuș (CAD) al scaunelor de catapultare”, a declarat o purtătoare de cuvânt a Marinei SUA.

„Din motive de securitatea operațională, nu vom dezvălui numărul exact de aeronave afectate, dar această problemă nu afectează fiecare aeronave din inventarul Marinei și Corpului Pușcașilor Marini”, a adăugat ea, potrivit portalului Breaking Defense.

CAD permite piloților să se catapulteze în siguranță dintr-o aeronavă atunci când este necesar. Reprezentanta Marinei SUA a refuzat să comenteze care ar putea fi consecințele în cazul în care un pilot ar încerca să se catapulteze cu un scaun defect, dar având în vedere rolul acestei componente în procesul de catapultare – și faptul că sute de avioane de diverse tipuri au fost consemnate la sol – pare clar că oficialii militari cred că există un risc serios la adresa siguranței piloților.

În cele din urmă, Forțele aeriene ale SUA (USAF) a anunțat vineri, 29 iulie, că au consemnat la  majoritatea aparatelor F-35 prezente în Statele Unite pentru a inspecta scaunele de catapultare, informează portalul de știri Defense News.

Oficiali din cadrul USAF au dezvăluit că, începând de săptămâna trecută, scaunelor de catapultare de la bordul tuturor aeronavelor F-35 de pe teritoriul continental american vor fi inspectate în următoarele 90 de zile, potrivit unui purtător de cuvânt al Comandamentului pentru Luptă Aeriană (ACC),  care are în subordine majoritatea avioanelor F-35 din Statele Unite.

Până în acest moment, oficialii Marinei SUA și ai Corpului Pușcașilor Marini nu au anunțat suspendarea zborurilor cu F-35.

Anterior, din același motiv, USAF a suspendat zborurile cu o parte din flota de avioane de antrenament T-38 Talon și T-6 Texan II. În total, 203 aeronave T-38 Talon și 76 T-6 Texan II, adică o treime din flota de antrenament a aviației americane, au fost consemnate la sol.

Momentan nu este clar când vor fi reluate zborurile cu aeronavele vizate de această măsură, relatează The Air Force Times.

Suspendarea zborurilor cu F-35 reduce semnificativ numărul de avioane de vânătoare gata de luptă ale aviației SUA într-un moment în care Pentagonul încearcă să descurajeze și să contracareze acțiunile agresive ale Rusiei și Chinei. Astfel, aviația americană va trebui să se bazeze în perioada următoare pe avioanele de vânătoare F-16, F-15 și F-22, care sunt echipate cu scaune de catapultare ACES II, fabricate de Collins Aerospace, o divizie a Raytheon Technologies. Aeronavele de luptă F-16 A/B Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române sunt, de asemenea, echipate cu ACES II.