ApărareȘtiri

SUA aprobă vânzarea a 105 aeronave F-35 către Japonia. Valoarea contractului: 23 de miliarde USD

Avion multirol F-35B (SGAirshow)

Statele Unite au anunțat joi că au aprobat vânzarea a 105 aeronave de invizibile pe radar F-35 către Japonia, la un cost estimat la 23,11 miliarde de dolari. Japonia dorește să achiziționeze 63 de aparate F-35A, varianta cu decolare convențională, și 42 de avioane F-35B, care pot decola pe distanță scurtă și ateriza vertical (STOVL), a anunțat Departamentul de Stat, potrivit Le Figaro.

În contextul modernizării rapide a forțelor armate chineze și creșterii agresivității Beijingului, Japonia a decis să achiziționeze 105 avioane F-35 pentru a-și consolida sistemul defensiv. Țara a comandat anterior 42 de aparate F-35A, iar o parte din acestea au fost deja livrate.

La sfârșitul anului 2018, Guvernul nipon a aprobat un plan de apărare pe cinci ani, care prevede, printre altele, lansarea a două portavioane. Bugetul japonez al apărării pentru 2020/2021 va atinge cifra record de 50,3 miliarde de dolari, o parte semnificativă a fondurilor urmând să fie utilizate pentru achiziția avioanelor F-35.

În cazul în care achiziția va fi finalizată, Japonia va deveni al doilea cel mai important utilizator al avioanelor de generația a cincea după Statele Unite. De asemenea, ar fi patra țară din lume care achiziționează aparate F-35 pentru portavioane, după SUA (Corpul Pușcașilor Marini), Marea Britanie și Italia.

Avioanele F-35 sunt fabricate la uzina Lockheed Martin din Fort Worth, Texas, însă o parte din aparatele livrate țărilor aliate sunt asamblate în Japonia și Italia.

F-35, cel mai scump program militar din istoria Statelor Unite, se confruntă în continuare cu provocări majore, fie ele tehnice, bugetare sau strategice, potrivit unui raport din data de 12 mai al Oficiului Pentru Responsabilitate Guvernamentală (GAO) din Statele Unite.

GAO a precizat că, până în luna decembrie, au fost identificate 870 de “deficiențe nerezolvate” în cazul avioanelor F-35, inclusiv nouă probleme „din categoria întâi” care ar putea “pune în pericol siguranța (sau) securitatea”. Doar 30% dintre cele peste 10.000 de “procese critice” identificate în faza de asamblare “reușesc în prezent să producă un produs în conformitate cu standardele de proiectare predefinite”.

“Din cauza testării și producției concomitente, potrivit unui oficial din cadrul programului F-35, până la 550 de aeronave livrate până în 2020 vor avea nevoie de modificări pentru a corecta deficiențele și problemele de proiectare identificate în timpul testării”, se afirmă în raportul publicat de GAO.

Printre problemele cu care F-35 se confruntă se numără un tun intern imprecis, sute de erori software sau vulnerabilități în planul cibersecurității.

Problemele cu care se confruntă F-35 sunt o demonstrație a complexității proiectelor aviatice de generația a cincea. Aparate similare dezvoltate de alte țări se confruntă cu probleme similare: un prototip al avionului rusesc Suhoi Su-57 a luat foc după aterizare în 2014, iar primul Su-57 din producția de serie s-a prăbușit în decembrie 2019.

La rândul ei, Japonia intenționează să dezvolte un avion de generația a șasea, proiect cunoscut sub numele  F-X, care ar urma să fie fabricat începând din anul fiscal 2031, potrivit postului CNN, care citează presa niponă.