ApărareȘtiri

România ocupă locul 14 în UE în privința exporturilor de armament și muniții

Sursa: MApN

Industria armamentului este deja un sector extrem de profitabil și semnificativ al economiei europene, cu exporturi totale de arme și licențe pentru export arme în valoare de aproximativ 300 de miliarde de euro.  România a exportat armament și echipamente militare în valoare de 1,7 miliarde de euro în perioada 2010-2020, țara noastră fiind pe poziția 14 în UE la acest capitol, conform datele publicate de Rețeaua Europeană împotriva comerțului cu arme (ENAAT).


Exporturile de armament ale României (FOTO: European Network Against Arms Trade)

Exporturile de arme din UE s-au ridicat la peste 27 % din totalul la nivel mondial în perioada 2013-2017, ceea ce ar face din UE, în mod colectiv, al doilea furnizor de arme ca importanță la nivel mondial după SUA (34 %) și înaintea Rusiei (22 %), indică SIPRI.

Deși este dificil de obținut date precise și actualizate privind dimensiunea industriei de apărare a statelor membre individuale, estimările indică faptul principalii producători europeni de armament sunt în țări vest-europene, precum Germania, Franța, Marea Britanie (membră UE până în 2020), Spania și Italia.

Dintre țările din estul Uniunii Europene, Bulgaria este cel mai mare exportator de armament în perioada analizată; valoarea exporturilor de arme și a licențelor de export originare din Bulgaria ajungând la 6,3 ​​miliarde de euro, a noua cea mai ridicată valoare din UE.

Țara de la sud de Dunăre a depășit chiar și Cehia, unul dintre cei mai importanți producători de armament din Blocul comunist, care a exportat bunuri de uz militar în valoare de 5 miliarde de euro în perioada 2010-2020.

Alți exportatori semnificativi din regiunea estică a Uniunii Europene sunt Polonia și România, unde exporturile de arme și licențe de export arme au adus 3,3 miliarde de euro, respectiv 1,7 miliarde de euro.

Principalele produse de uz militar exportate de țara noastră în perioada analizată sunt: muniții (în valoare de 526 milioane de euro), aeronave, echipamente și componente (356 milioane euro), nave militare, echipamente și componente (194 milioane euro) și arme de calibru mic (194 milioane euro).

Statele Unite au fost principala piață externă de desfacere pentru industria de apărare românească, aici fiind exportate produse în valoare de 528 milioane de euro. Firmele românești din sectorul militar au mai exportat cantități semnificative de arme și muniții și în Israel (198 milioane euro), Bulgaria (128 milioane euro), Olanda (109 milioane euro), Maroc (94 milioane euro), Arabia Saudită (62 milioane euro) sau Afganistan (55 milioane euro).

„Industria cehă de apărare este orientată spre export, peste 90% din astfel de bunuri sunt exportate. Trebuie să fie, deoarece nu avem o piață internă mare”, a declarat Martin Ehl, analist militar la cotidianul ceh Hospodářské noviny, citat de portalul de știri Emerging Europe.

Variațiile în ceea ce privește rentabilitatea industriei de apărare a țărilor UE sunt strâns legate de dimensiunea armatei proprii, dar și de capacitatea industriei de a se impune în fața competiției pe piețele externe.

Potrivit think tank-ului polonez Jagiellonian Club, armata poloneză depinde de importul de muniții cheie.

„Multe state din Europa Centrală și de Est aveau industrii militare semnificative când s-a încheiat Războiul Rece. Deși multe companii au dat faliment, multe dintre ele au reușit să supraviețuiască, parțial legându-se sau fiind preluate de companiile de armament din Occident”, a explicat Frank Slijper, șeful proiectului Arms Trade la PAX, pentru Emerging Europe.

Comisia Europeană subliniază că anumite caracteristici economice și tehnologice competitive sunt esențiale pentru dezvoltarea industriei europene de armament.

„Calitatea produsului este decisivă. Poți produce aproape orice oriunde, dar dacă nu ai design, dacă nu există investiții în cercetare și dezvoltare, vei rămâne blocat cu produse de modă veche, care pot fi vândute doar pe piețele estice”, comentează Ehl.

Modernizarea industriei de apărare nu doar că face produsele sale mai atractive pentru piețele occidentale, ci implică adesea și producția de produse extrem de sofisticate, dar și neletale, se arată într-un material publicat de Emerging Europe.

Produsele lansate în prezent de industria cehă de apărare includ unele echipamente de modă veche, care au fost îmbunătățite, precum și produse noi, inclusiv software și echipamente sofisticate. Primul tip de produse este destinat în principal piețelor estice, precum Orientul Mijlociu și Africa, în timp ce echipamentele sofisticate sunt exportate pe piețele vestice.

Pe de altă parte, Bulgaria, care exportă în principal arme de infanterie, muniții și explozibili, se bazează în special pe vânzările în Orientul Mijlociu.

Pe măsură ce restricțiile UE privind comerțul cu arme cu țări considerate a încălca normele internaționale și drepturile omului continuă să se înăsprească, industria cehă de apărare, care a reușit să găsească clienți în Occident, va fi mult mai puțin afectată decât un exportator precum Bulgaria, care rămâne în mare parte dependent de piețele orientale.