• Despre noi
  • Contact
  • Cookies
  • Termeni și condiții
  • Politica de confidențialitate
  • umbrela-strategica.ro
  • Apărare
  • Intelligence
  • Energie
  • Infrastructură
  • IT&C
  • Siguranță alimentară
  • CĂUTARE
  • Proiectul canalului Istanbul, ce va lega Marea Neagră de Marea Marmara, va fi un dezastru imens pentru oraș – primar

    Mircea Olteanu Mircea Olteanu -

    Primarul Istanbulului, Ekrem İmamoğlu, a avertizat în legătură cu potențialul impact ecologic negativ al controversatului mega-proiect care ar urma să lege Marea Neagră de Marea Marmara cu scopul decongestionării strâmtorii Bosfor. Dar dincolo de efectele asupra mediului, deschiderea unei noi rute între Marea Neagră și Marea Mediterană va avea și un impact strategic semnificativ.

    İmamoğlu, unul dintre liderii opoziției, a afirmat săptămâna trecută că proiectul partidului lui Erodgan de a crea o cale navigabilă artificială ar deveni un dezastru și mai mare” odată cu intensificarea a crizei climatice globale, relatează site-ul de știri Ahval.

    Partidul Justiție și Dezvoltare (AKP), condus de președintele Recep Erdogan, susține că noul canal, cu o lungime de 50 de kilometri, care va face legătura între Marea Neagră și Marea Marmara la vest de Istanbul, va reduce traficul prin strâmtoarea Bosfor, una dintre cele mai aglomerate strâmtori din lume.

    Criticii proiectului susțin însă că planul AKP riscă să cauzeze daune ecologice ireversibile în încercarea de a revitaliza sectorul construcțiilor și de a oferi contracte bănoase clientelei de partid.

    İmamoğlu a spus că cei care rămân insensibili la efectele cronice ale schimbărilor climatice „trebuie să fie pregătiți să facă față oricărui dezastru”.

    „Dacă sunteți ocupat cu canalul din Istanbul, care în opinia mea va fi cel mai mare dezastru pentru oraș, asta înseamnă că pregătiți Istanbul pentru un dezastru și mai mare”, a spus primarul.

    Recep Tayyip Erdoğan a anunțat proiectul în 2011, însă de atunci, Administrația de la Ankara nu reușit până acum să înceapă construcția canalului artificial.

    Comentariile lui İmamoğlu vin după ce publicația Sözcü a relatat că Rönesans Holding, un grup de afaceri deținut de miliardarul Erman Ilıcak, un aliat al lui Erdogan, lucrează la organizarea licitațiilor pentru proiect.

    De asemenea, proiectul ar putea avea efecte și în plan geopolitic, în mod particular în ceea ce privește Convenția de la Montreux, care impune o serie de restricții referitoare la tranzitul navelor militare spre Marea Neagră, relatează South China Morning Post.

    Rusia, care consideră Marea Neagră drept o zonă strategică pentru securitatea sa, va dori să împiedice navele militare să tranziteze noul canal.

    „Strâmtoarea Istanbul [Bosfor] este unică datorită Convenției de la Montreux, care impune limitări, în special privind trecerea navelor de război”, a explicat Nilufer Oral, de la Facultatea de Drept din cadrul Universității Bilgi din Istanbul și membru al Institutului pentru Dreptul Mării din cadrul Universității Berkeley.

    Canalul Istanbul, o cale navigabilă artificială, ar fi supus reglementărilor decise de Ankara, iar în ianuarie 2018, Binali Yıldırım, premierul Turciei în acel moment, a anunțat că Kanal Istanbul nu va fi supus Convenției de la Montreux.

    „Aș fi surprins dacă noul canal va fi deschis navelor de război, ar fi o problemă politică serioasă pentru Rusia”, a adăugat Nilufer Oral.

    În contextul amplificării tensiunilor între NATO și Rusia, Marea Neagră a devenit tot mai importantă și în cadrul planurilor strategice ale SUA, care și-a sporit prezența în regiunea pontică

    „Din punct de vedere politic, este important pentru Rusia să nu lase Marea Neagră în mâna puterilor maritime”, a declarat amiralul Cem Gürdeniz, director și fondator al Forumului maritim al Universității Koç.

    Te-ar mai putea interesa

    BNR: În 2023, investițiile străine directe în România s-au redus drastic Ministerul Finanțelor a făcut 4,5 miliarde de euro din vânzarea de titluri de stat Românii au o avere financiară medie de doar 5.823 de euro

    Ultimele știri

    Inteligența artificială elimină 1.000 de locuri de muncă pe zi Stația de la Mostiștea, veche de 50 de ani, se modernizează cu 57 de milioane de euro Șapte comasări necesare