ApărareȘtiri

Prăbușirea unui MiG-29 în Bulgaria aduce în prim-plan problema numărului infim de ore de zbor pentru piloți

Mikoyan MiG-29 (Tass)

Cauza prăbușirii unui avion de vânătoare MiG-29 al Forțelor Aeriene Bulgare în Marea Neagră, pe 9 iunie, rămâne necunoscută, însă una dintre ipoteze principale este cea a unei erori umane. Presa de la sud de Dunăre a relatat de mai mult timp că piloții bulgari zboară periculos de puțin: cel mult aproximativ 35 de ore pe an.

Potrivit standardelor NATO, piloții din țările membre ar trebui să zboare între 140 și 180 de ore pe an, însă acest lucru nu este posibil pentru piloți bulgari de MiG-29 din cauza numărului insuficient de aeronave operaționale, relatează site-ul de știri Sofia Globe.

Un avion de luptă MiG-29 al Forțelor Aeriene Bulgare s-a prăbușit în Marea Neagră, la primele ore ale zilei de 9 iunie, în cursul unui zbor de noapte în timpul exercițiului multinațional „Shabla 21”.

Ministerul Apărării de la Sofia a anunțat joi că, în urma operațiunii de căutare, s-a stabilit că maiorul Valentin Terziev, pilotul avionului MiG-29, nu a supraviețuit accidentului aviatic.

Conform informațiilor neoficiale, citate de site-ul de știri Mediapool.bg, chiar și piloții cei mai experimentați au cel mult aproximativ 35 de ore de zbor pe an. Lipsa pregătirii se explică prin finanțarea insuficientă și numărul redus de avioane MiG-29 operaționale. În prezent, doar aproximativ 5-6 avioane MiG-29 mai zboară.

Bulgaria are în dotare 15 avioane de luptă MiG-29, cu o vechime de peste 30 de ani. Două avioane de acest tip s-au prăbușit, unul în septembrie 1994, iar un altul în aprilie 2012.

Bulgaria se bazează momentan pe MiG-29 pentru a-și proteja spațiul aerian, iar pentru a continua să mențină aceste vechi avioane în aer, Bulgaria a semnat cu Rusia un acord-cadru pentru repararea și modernizarea a 15 aparate MiG-29; valoare totală a înțelegerii fiind de 41 de milioane de euro.

Însă, potrivit ministrului Karakachanov, se pare că Rusia întârzie lucrările de reparare și modernizare a aeronavelor bulgare MiG-29, așa că Guvernul de la Sofia cere despăgubiri pentru întârzieri.

Țara vecină intenționează să înlocuiască avioanele de origine sovietică cu aeronave de luptă F-16 Block 70 din SUA. De altfel, ministrul Apărării de la Sofia, Krasimir Karakachanov, a indicat anul trecut că Bulgaria va încerca să vândă unele din aparatele MiG-29 ce vor fi scoase din uz.

Problema este însă una ceva mai veche. În 2018, în urma unui accident de elicopter, ministrul Apărării de la Sofia, Krassimir Karakachanov, afirma că mai puțin de jumătate din cei 245 de piloți militari bulgari chiar zboară, informează site-ul postului Radio Bulgaria.

De altfel, cei doi piloți decedați în urma prăbușirii elicopterului militar Mi-17 în iunie 2018 aveau doar 17, respectiv 18 ore de zbor în cursul primelor șase luni ale anului.

Ating piloţii români de F 16 pragul critic de 140 de ore de zbor pe an?

„Dați-mi voie să nu vă spun niciodată că am avut, de exemplu, cinci piloți care au avut 148 de ore sau 152 de ore și alți 10 care au avut 170. Chiar nu ar trebui să fie informații publice”, spunea generalul-maior Viorel Pană, şeful Statului Major al Forțelor Aeriene Române, citat de jurnaliști de la Digi24, în noiembrie 2019.

„Nu poți să le spui tuturor potențialilor, hai să le spunem competitori, care este nivelul de pregătire al tuturor piloților tăi”, spune Pană.

„Dacă știu că Micloș a zburat 182 de ore, eu, ca specialist, știu exact ce exerciții a făcut și în ce e competitiv sau nu. Dacă știu că a zburat 120 de ore, știu sigur ce lipsuri are, că nu s-antrenat într-un anumit tip de misiune, pentru că nu-l putea face. De aceea suntem foarte prudenți în a spune executăm atâtea ore”, a adăugat oficialul.