Agenția Norvegiană pentru Echipamente de Apărare a acordat companiei Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) un contract pentru pregătirea din punct de vedere tehnic a două avioane de luptă F-16 Fighting Falcon care au fost retrase din serviciul aviației norvegiene și urmează să fie scoase la vânzare, se arată într-un comunicat al concernului.
Contractul se referă pentru început la două aeronave F-16 pe care Forțele Aeriene Regale Norvegiene le-au retras din serviciu, însă există opțiunea ca alte trei aeronave să fie revitalizate.
Lucrările de mentenanță și revitalizare urmează să fie efectuate la fabrica KAMS din Kjeller, în apropiere Oslo, iar în cazul în care autoritățile norvegiene exercită opțiunea, ultimele trei aeronave ar trebui să fie livrate până la sfârșitul anului 2021.
Potrivit concernului Kongsberg, o mare parte din flota de avioane F-16 a aviației norvegiene ar putea fi pregătită pentru vânzarea în contextul în care Guvernul de la Oslo vrea să înlocuiască aceste aeronave cu avione de generația a cincea F-35 Lightning II.
„Agenția Norvegiană pentru Echipamente de Apărare se străduiește să obțină cel mai mare profit posibil din vânzarea de F-16. Mai multe țări își vor vinde avioanele F-16 în viitorul apropiat. Studiile noastre de piață arată că este o idee bună să creăm o ofertă atractivă în ceea ce privește calitatea aeronavei și timpul de zbor rămas”, a declarat Jonny M. Otterlei, director tehnic al agenției.
Avioanele de generația a cincea F-35 vor prelua misiunile protecție a spațiului aerian național începând din 2022, înlocuind aeronavele F-16, care și-a îndeplinit misiunea de a proteja cerul Norvegiei și al țărilor aliate timp de patruzeci de ani, informează site-ul de știri din domeniul apărării Zona-Militar.
Primul zbor al unui Fighting Falcon al Luftforsvaret (Forțelor Aeriene Regale Norvegiene) a avut loc pe 12 decembrie 1979. Norvegia a achiziționat de-a lungul timpului un număr de 74 de avioane de luptă F-16 Fighting Falcon, majoritatea fiind livrate între 1980 și 1984, indică site-ul de specialitate F-16.net.
Potrivit publicației Teknisk Ukeblad, Norvegia are în acest moment 24 de avioane F-16 block 10 și 33 F-16 Block 15.
Conform autorităților norvegiene, 28 de avioane F-16 Block 15 ar urma să fie menținute în serviciu activ până la finalul anului 2021. Restul avioanelor au fost deja inactivate și sunt în prezent în diferite condiții tehnice.
Strategia este de a încerca să vândă ultimele 28 de avioane, ce vor fi retrase treptat din uz, de preferință unei singure națiuni, oferind inclusiv piese de schimb. Potrivit unor surse din cadrul autorităților militare norvegiene, în urma discuțiilor cu potențiali clienți, țara nordică intenționează să ofere spre vânzare aparate de zbor care mai au cel puțin 1.200 de ore de zbor rămase. Totodată, Norvegia intenționează să vândă și motoare și alte piese de schimb rămase în urma retragerii F-16.
Durata de viață standard a avioanelor F-16 este de cel puțin 8.000 de ore de zbor, însă țări ca SUA și Turcia au luat decizia să prelungească această durată până la 12.000 de ore echivalent zbor.
În cazul avioanelor F-16 din cadrul aviației norvegiene, acestea au în medie peste 6.000 de ore de zbor, potrivit informațiilor oficiale citate de publicația Teknisk Ukeblad.
Forțelor Aeriene Române au în dotare avioane F-16 Block 20MLU din aceeași perioadă, fabricate între anii 1981-1983, şi care au parcurs programe succesive de modernizare. Potrivit MApN, aceste aeronave au în medie de 4500 ore de zbor fiecare, ceea ce înseamnă că perioada de exploatare va fi de minimum 20 de ani, în condițiile asigurării unui nivel minim 200 de ore de zbor anual pe avion.