Marea Britanie finanțează dezvoltarea unei rachete propulsate de un motor „autofag”
O agenție guvernamentală de cercetare în domeniul apărării din Marea Britanie va finanța dezvoltarea unui motor „autofag” de rachetă care va permite plasarea pe orbită a unor sateliți de mici dimensiuni la costuri mai reduse, întrucât acest tip de propulsor își consuma propria structură în timpul ascensiunii, astfel că nu trebuie să transporte o cantitate mare de combustibil.
Exciting news from @UofGEngineering as @worldspaceweek launches – a 'self-eating' rocket engine 🚀 under development at UofG has whetted the appetite of @DASAccelerator, who have provided additional funding. #wsw2020 #WorldSpaceWeek
Read more ➡️ https://t.co/7wZFb1MTWC pic.twitter.com/UTIwxg0RYz
— University of Glasgow (@UofGlasgow) October 5, 2020
Acceleratorul pentru Apărare și Securitate (DASA) din cadrul Ministerului Apărării de la Londra, a promis că va investi 90.000 de lire sterline pentru dezvoltarea în continuare a unui motor autofag, care este construit la Școala de Inginerie James Watt de la Universitatea din Glasgow, potrivit unui comunicat al instituției, publicat pe 5 octombrie.
Echipa de dezvoltare speră că această nouă tehnologie va stimula lansările de rachete din regiunile de nord ale Regatului Unit.
Motoarele autofage au fost deja testate de echipa din Glasgow folosind în totalitate combustibil solid. Sprijinul guvernamental va permite finanțarea cercetării necesare pentru permite utilizarea unui tip de combustibil hibrid – un tub realizat dintr-un combustibil solid care conține un oxidant lichid. Anul viitor, motorul va fi testat la noul laborator de dezvoltare rachete de la Universitatea Kingston.
Dr. Patrick Harkness, de la Școala de Inginerie James Watt, a declarat: “Suntem încântați să avem sprijinul DASA pentru programul de autofagie”.
“Sarcinile utile specifice pe care le vizăm includ sateliții mici pentru care Glasgow devine din ce în ce mai cunoscut. În acest moment, adesea durează mult lansarea acestora, deoarece trebuie să fie grupate împreună pentru un zbor într-o rachetă mai mare, iar acea rachetă este adesea lansată de la baze din SUA sau Kazahstan. Pot trece ani”, a explicat cercetătorul.
“Corpul unei rachete hibride autofage va fi un tub de combustibil solid, conținând un oxidant lichid. Întregul ansamblu va fi consumat, de jos în sus, de un motor care va vaporiza tubul de combustibil, adăugând oxidantul. și va arde amestecul pentru a crea forță de propulsie. (…) Este un proces mult mai eficient în privința masei”, a mai spus Dr.Harkness.
“Ar fi mult mai bine să folosim o rachetă mai mică, adaptată sarcinilor utile mai mici și să o lansăm din Marea Britanie. Cu toate acestea, este dificil, deoarece micșorarea unei rachete reduce masa combustibilului mai mult decât reduce masa tuturor celorlalte componente, inclusiv rezervoarele care conțin combustibililor în sine. De aceea, rachetele de astăzi au, în mod fundamental, același dimensiuni ca în anii 1950”, a adăugat cercetătorul.
Potrivit lui Harkness, „cererea pentru aceste tipuri de lansări ar putea ajunge până la 3.000 pe an până la mijlocul acestui deceniu, o valoare de piață potențială de 100 de milioane de lire sterline.
“Rachete mai mici ca aceasta, care ar putea fi lansate de aici, din Marea Britanie, ar putea fi cheia deblocării acelei piețe. Marea Britanie are drept obiectiv strategic să ajungă să controleze 10% din industria spațială globală până în 2030 și credem că motorul nostru autofag este poziționat în mod unic pentru a contribui la îndeplinirea acestei ambiții. Așteptăm cu nerăbdare să ne continuăm munca de dezvoltare a motorului și de a ajuta Regatul Unit să își găsească locul în spațiu”, a completat omul de știință.