MApN explică de ce a anulat licitația pentru SIML. MBDA ”nu a mai dorit continuarea”.
MApN a anulat licitația pentru sistemele de instalaţii mobile de lansare a rachetelor antinavă (SIML) întrucât singura companie rămasă în cursă -MBDA – ”nu a mai dorit continuarea acesteia”, se spune pe Inforadar, o platformă a MApN ”dedicată contracarării știrilor false”, care a fost lansată vineri.
”Procedura anterioară de achiziţie pentru capabilitatea SIML a trebuit anulată de autoritatea contractantă ca urmare a faptului că singurul operator economic care a depus o ofertă în cadrul procedurii de achiziţie reglementată de HG 630/2018 nu a mai dorit continuarea acesteia”, se spune într-un articol din secțiunea ”Teme aflate pe agenda publică ce necesită un plus de clarificări”.
Deși, ”oferta depusă de MBDA este supusă regimului confidenţialităţii, în conformitate cu legislaţia aplicabilă”, MApN consideră că pot fi făcute ”câteva precizări, pentru a înţelege contextul în care procedura de achiziţie a trebuit anulată”.
”În oferta depusă la autoritatea contractantă, MBDA a oferit cantităţi mai mari din produsele care făceau obiectul procedurii de achiziţie şi, în acelaşi timp, a impus condiţii suplimentare pentru încheierea contractului, ofertând la pachet şi alte echipamente şi produse care nu făceau parte din programul de achiziţii în discuţie, deci în afara cadrului legal care reglementa procedura de achiziţie a programului (HG 630/2018)”, se afirmă în articol.
”Compania a informat autoritatea contractantă, inclusiv în scris, că aceste condiţii nu sunt negociabile, nu a depus documente care să ateste că produsul ofertat se încadrează în parametrii specificaţi în Documentaţia descriptivă a sistemului şi a refuzat să răspundă solicitărilor de clarificări trimise în conformitate cu procedura de achiziţie, informând că nu mai doreşte să participe la negocieri. Ca atare, singura soluţie legală aflată la dispoziţia autorităţii contractante a fost anularea procedurii de achiziţie”.
În articol se mai explică de ce există diferenţe de costuri estimate dintre precedentul şi actualul program de înzestrare SIML și de ce că proiectul de Lege pentru realizarea “Capabilităţii de luptă împotriva navelor de suprafaţă”, aferentă programului de înzestrare “Sistem de instalaţii mobile de lansare rachetă antinavă” (SIML), prin care se propune se propune atribuirea contractului SUA printr-o procedură gov-to-gov este compatibil cu legislația europeană în materie de achiziții.
Astfel, potrivit MApN, configuraţia sistemului a crescut, atât în complexitate, cât şi în numărul de instalaţii mobile de lansare (de la trei la patru) şi în numărul de muniţii care vor fi achiziţionate (de la 24 la 33 de rachete), comparativ cu cel avut în vedere în cadrul procedurii anterioare.
Alte costuri estimate în valoarea finală pentru realizarea capabilităţii conform documentelor de fundamentare la nivelul anului 2020 (în plus faţă de cele estimate la nivelul anului 2018) pot fi generate de:
– costuri de transport internaţional;
– asistenţă tehnică specifică contractelor GtoG – Field Technical Assistance pentru 2 ani, şi System Integration and Check Out (SICO) în locaţia beneficiarului;
– echipamentele criptografice şi Tactical Data Link;
– echipamente SATCOM;
– costurile suplimentare legate furnizarea /actualizarea de baze de date cu parametrii tactici ai ţintelor etc;
– costuri pentru instruire în operare şi mentenanţă, inclusiv folosirea în luptă;
– costuri legate de echipamentele pentru instruirea personalului.
Articolul integral, aici
Anularea licitației pentru bateriile de coastă și selectarea rachetei Naval Strike Missile (NSM) printr-o procedură de tip ”guvern la guvern” între România și SUA reprezintă o distorsionare flagrantă a regulilor competiției, întrucât impune condiții costisitoare și exigente competitorilor europeni, pentru ca, în cele din urmă, să se decidă achiziția din Statele Unite a unor echipamente care nu îndeplinesc constrângerile tehnice care au eliminat toți competitorii și care nu oferă cooperare industrială sau off-set, a declarat, în luna august, într-un interviu pentru Umbrela Strategică, Didier Philippe, vicepreședinte senior al MBDA.
Interviul, aici