Malaysia suspendă construcția navelor Gowind după ce autoritățile au descoperit o serie de probleme. România a ales tot Gowind
Guvernul din Malaysia a decis luna trecută să suspende construcția celor șase nave din clasa Gowind – dezvoltate de francezii de la Naval Group, dar construite de un șantier naval local, după ce autoritatea publică de audit de la Kuala Lumpur a descoperit o serie de probleme în legătură cu modul în care se desfășoară programul de înzestrare, relatează site-urile de profil Mer et Marine și Jane’s Information Group.
În urmă cu aproape zece ani, Malaysia a selectat o versiune modificată a clasei de corvete Gowind, dezvoltată de francezii de la Naval Grup (pe atunci DCNS).
Platforma a fost adaptată nevoilor Malaysiei, fiind vorba de o versiune extinsă față de modelul Gowind achiziționat de Egipt (111 metri lungime și un deplasament de 3.078 tone, comparativ cu 92 de metri și 2.600 tone) și incluzând o serie de echipamente diferite. De asemenea, spre deosebire de programul egiptean – în cadrul căreia o navă a fost fabricată în Franța, iar trei sunt în curs de construcție în Egipt, Malaysia a ales ca toate cele șase nave să fi construite local.
Navele urmau să fie livrate în etape, din aprilie 2019 până în iunie 2023, însă până în acest moment niciun vas nu a fost predat Marinei Malaysiei.
Aceasta a fost o provocare tehnică majoră pentru BNS, care nu a realizat niciodată astfel de echipamente și proiecte de o asemenea amploare. Așadar, Malaysia a trebuit să pregătească muncitori și ingineri pentru realizarea navelor – fiind chiar creată o școală de design naval, iar acest lucru a cauzat întârzieri semnificative, relatează Mer et Marine.
Mai mult, au în decembrie 2011, șantierul naval Boustead Naval Shipyard (BNS) din Lumut (Malaysia) a câștigat un contract 2.1 miliarde de dolari pentru a construi cele șase nave. În aceste condiții, compania Naval Group a fost responsabilă doar pentru designul general, cât și proiectarea detaliată a unor părți mai complexe, cum ar fi propulsia și modulul PSIM (Panoramic Sensors & Intelligence Module) care include catargul integrat, o varietate de senzori și camera de control.
În rest, construcția cocii navei și integrarea sistemelor urmând să fie realizate de șantierul naval din Malaysia – Boustead Naval Shipyard (BNS), controlat de stat.apărut și evoluții neprevăzute de-a lungul drumului, cum ar fi decizia înlocuiri rachetelor antinavă Exocet MM40, propuse de Naval Grup, cu NSM, cât și a altor echipamente.
Construcția navelor a început în cele din urmă la mijlocul lui 2015, însă problemele s-au acumulat în timp, și în ciuda avertismentelor, inclusiv din partea Naval Grup, nimeni nu a vrut să le recunoască, relatează Mer et Marine.
În vara anului 2017, șantierul naval din Malaysia a prezentat prima navă Gowind, în cadrul unei ceremonii cu mare fanfară la Lumut. La acel moment, livrarea navei era încă stabilită pentru 2019, conform programului inițial. Însă, de îndată ce autoritățile și presa au plecat, nava a fost din nou trimisă în șantier, deoarece, în pofida aspectului exterior aproape terminat, interiorul navei era de fapt aproape gol. Deoarece planurilor de instalare nu au fost finalizate, o mulțime de echipamente, aflate pe șantier, nu pot fi montate.
Acest lucru nu a împiedicat BNS să înceapă construcția celorlalte nave, pentru a păstra aparențele că totul decurge conform planului.
Construcția altor trei corpuri de navă a fost între timp finalizată, dar sunt lipsite complet de echipamente în interior, în timp ce construcția celei de-a cincea coci este în curs.
Ismail Sabri, ministrul Apărării de la Kuala Lumpur, a dezvăluit în august că prima navă este finalizată în proporție de 59,79%, în timp ce a doua navă este la 48,09%. A treia, a patra și a cincea navă sunt la 43,75%, 36,49% și respectiv 20%. Lucrările la a șasea navă nu au început încă, a adăugat ministrul.
“Conform planurilor inițiale, două dintre cele șase nave ar fi trebuit deja livrate până acum”, a mai spus Ismail, citat de Jane’s Information Group.
În acest context, în august, Auditorul General al Malaysiei a semnalat câteva incoerențe, inclusiv eșecul autorităților de a colecta penalități de întârziere de 28 milioane de dolari de la constructorul navelor – Boustead Naval Shipyard (BNS).
În august, Ministerul Apărării din Malaysia a anunțat că ia în considerare trei opțiuni pentru viitor. Prima opțiune ar fi să predea managementul programului către Naval Group cu fondurile care nu au fost încă consumate (aparent puțin peste 600 de milioane de euro), lucru ce ar permite finalizarea primelor două vase. A doua ar fi să continue programul împreună cu BNS, însă cu sprijin industrial francez. În cele din urmă, o a treia opțiune ar fi să renunțe la contractul cu șantierul naval din Lumut, guvernul luând apoi „alte măsuri”, nespecificate, dar care probabil înseamnă că va încerca să găsească un alt șantier pentru a salva programul.
Francezii de la Naval Group, selectați să realizeze patru corvete Gowind pentru România
În iulie 2019, constructorul francez Naval Group, în parteneriat cu Șantierul Naval Constanța, a câștigat contractul pentru construirea celor patru corvete pentru Forțele Navale Române, după o licitație marcată de contestații.
Naval Group a reușit să câștige contractul în fața olandezilor de la Damen și italienilor de la Fincantieri.
Licitația corvetelor a fost blocată încă din ianuarie 2019, după ce secretarul de stat pentru Armamente, proaspăt demis de premierul Viorica Dăncilă în luna iunie, a sesizat Parchetul Militar cu privire la suspiciuni că procedura s-ar fi realizat ilegal.
În același timp, italienii de la Fincantieri au depus o contestație la licitație, pe care însă și-au retras-o ulterior. În luna iunie, Naval Group și Fincantieri au semnat un memorandum de colaborare, înființând o companie comună.
Inițial, în 2016, guvernul condus de Dacian Cioloș anunțase că atribuie contractul direct olandezilor de la Damen, contra sumei de 1,6 miliarde euro, navele urmând să fie construite și întreținute la șantierul Damen din Galați. Procedura a fost sistată, după ce PSD a venit la putere și a considerat că procedura nu a fost respectată, pentru că trebuia aprobarea Parlamentului, în cazul unei achiziții de o valoare atât de mare, relatează Radio Europa Liberă.